Ja halloow. Als ie er zo bij staat wil je m toch helemaal niet meer kwijt....???:mrgreen:Misschien is het handig om een topic te openen over het onderwerp, hoe verkoop ik mijn Alfa.
Ik wil niet beweren dat ik alle wijsheid in pacht heb en hoop dat jullie dit willen aanvullen met nog meer tips, maar na 20 jaar Alfa Romeo`s te hebben gereden en gesleuteld, weet ik wel ongeveer waar je op moet letten bij verkoop en aankoop van een Alfa. Een nette auto maakt een betere indruk en onderscheid je van de andere aanbieders.
Maak allereerst de auto schoon. Van binnen en buiten. Reinig ook de wielkasten. Vergeet de kofferbak niet en kijk ook bij het reservewiel. Daar wil nog wel eens een paar liter water verblijven. Het stinkt en ziet er niet uit. Reinig de boel ook onder de motorkap. Blad en smeer is snel weggehaald maar maak het niet mooier dan nodig. Geen hogedrukspuit gebruiken want dat wil nog wel eens elektrische storingen veroorzaken. Ik ben er niet dol op iig.
Zet de auto daarna in de was. Waarmee is niet belangrijk, als hij maar glimt. Zelfs rode auto`s kun je redelijk netjes krijgen met Commandant. Het ziet er toch anders uit. Pas op met zwarte kunststof delen ( bumpers, klinken etc.) want die worden snel vlekkerig. Plak ze desnoods af. Reinig de velgen goed. Soms kun je met Commandant 4 een goed resultaat behalen. Vergeet de banden niet schoon te maken. Maak de ramen en spiegels schoon. Tip kleine krasjes bij. Roestplekken waar je niks aan hebt gedaan moet je niet gaan verdoezelen. Dat is toch te laat. Kleine plekjes kun je bijwerken. Verkoop een eerlijke auto en hou er geen beunhaaspraktijken op na door plamuur of andere lapmiddelen te gebruiken want veel kopers zien dat toch wel. Dat wekt alleen maar argwaan.
Omdat het interieur inmiddels ook schoon is kun je beginnen met de bekleding te reinigen. Er zijn diverse goede bekledingreinigers te koop waarmee je vlekken weg haalt. Reinig het dashboard. Als je het mooi vindt kun je een cockpitspray gebruiken. Pas op, niet op het stuur spuiten. Heb je een compressor met luchtspuit dan kun je alle kieren en naden van het dashboard schoonblazen. Vergeet de luchtstroom openingen van de kachel niet. Daar wil nog wel eens blad in zitten. Maak ook het asbakje schoon. Reinig de ramen aan de binnenzijde. Verwijder overbodige en persoonlijke rommel, zoals bh`s aan de spiegel of madonna`s op het dashboard.
Zorg er voor dat de auto voorzien is van een verse APK. Dat is toch vaak een meerwaarde. Meeste kopers vragen erom en dan hoef je niet op stel en sprong een afspraak te maken. Is de APK nog redelijk nieuw, loop dan enkele punten na die jezelf gemakkelijk kunt verhelpen bij defecten. Zoals verlichting, wissers etc.
Controleer alle vloeistoffen en vul ze desnoods bij.
Vertel ook wat de mankementen zijn, mochten die aanwezig zijn. Dan voorkom je gedonder achteraf. Je hoeft de auto niet af te kraken natuurlijk, maar vertellen dat hij stottert, slecht start, een lekke tank of dat de airco niet werkt, is wel zo eerlijk. De koper merkt het toch wel. Is het niet tijdens de proefrit, dan wel de volgende dag.
Dan kunnen we in deze rubriek ieder topic wel sticky makenIk ruik een sticky topic hier....
Ik ruik een vies interieur en dat is ook geen aanrader, zorgen dus dat ie een beetje fris ruikt...Ik ruik een sticky topic hier....
Juistwees gewoon eerlijk, voor wat betreft de auto. ik heb auto's niet verkocht aan mensen omdat ik wist dat het voor die non techneuten geen geschikte auto was, zelfs niet voor die prijs.
en verwacht dus ook eerlijkheid van die ander. dus netjes handgeld, etc.
indien je eerlijk bent, en de koper-in-spe komt zo, koude motor, zodat de koper kan luisteren en kijken, en geef een goede mogelijkheid tot proefrit, zodat hij warm terugkomt, weer luisteren etc.
Een warme motor betekent voor mij dat de wagen wellicht koud slecht start, of koud slecht loopt etc.
En dat de verkopende partij dit voor was door voordat ik kwam even een stukkie te scheuren....
Belangrijk:
Wat U niet wilt dat U geschied, doet dat ook een ander niet.
Ook al verkoop je incidenteel een auto, de meeste mensen , al weten ze niks van auto's, hebben wel wat mensenkennis.
Sta jij achter wat je verkoopt voor jouw prijs, dan komt dat goed. sta je de boel te tillen om wat meer te willen beuren, veel mensen hebben dat door, zullen het niet zeggen maar domweg de auto niet kopen, of zelfs geen bod doen, want; 'geen zuivere koffie' , geen 'goed gevoel'. Kost je dus ook tijd, moeite, en dus geld, en nog je wagen niet kwijt.Goeie deal voor faire prijs = zaken doen!
Ik verkoop ook wel eens een schijtluis, maar dan staat er bij wijze van TKA schijtluis, voor wehnag! voor de hobbyist, auto met werk! Prijs : wat ie waard is!
En ook dan komt dat goed!
Rik
En dan nog, de laatste keer ben ik zelf eens een keer flink genaaid. Meer dan 1000 euro verder (ja zelfs deze handige gast) en de auto nog niet door de APK.indien niet handig of bekend: Altijd een kenner mee, een echte, niet een 'mannetje'....
ook iemand die onderdeelprijzen enz weet zodat je een rekensom kan maken...