sinds een paar maanden lekt mijn koelvloeistof... in het begin was het een halve liter per week ofzo, maar afgelopen 3 weken is het ineens sterk toegenomen.
ik rijd elke dag gemiddeld 200km met mijn auto en laat hem altijd warm lopen voordat ik gas geef, maar als ie warm is geef ik wel goed gas.
vanaf het begin van deze maand (augustus), moet ik dagelijks bijvullen, vaak elke dag een liter.
in juli heeft mn auto heel de maand stil gestaan, wegens vakantie.
sinds een week is het echt erg geworden, en ik dacht dat het mijn radiateur was dus dat kon nog wel even wachten leek mij. maar nu ging het echt niet meer.. binnen een uur raakte ie zeker een liter kwijt en zag ik mijn temperatuur meter weer naar 110 stijgen dus wist ik hoe laat het was.
de reden waarom ik dacht dat het mijn radiateur was, is omdat je een paar keer een pfffffff geluid hoort als ik in mijn auto heb gereden. maar er ligt nooit een plas onder de auto.
nu heb ik gisteren mijn radiateur vervangen, maar het blijkt daar dus helemaal niet aan te liggen want na een half uur was ik weer meer dan een liter kwijt.
ik heb 3 dagen geleden voor het laatst mijn olie gecheckt en deze zat iets boven minimum dus ik heb er wat bij gegooid tot ie halverwege min en max stond.
en nu ga ik net naar mijn oliepeil kijken en nu staat ie rustig 10 cm boven max? en het is wat lichter bruin geworden, dus daar moet wel water bij zitten. (afgelopen paar weken heb ik er maar water bijgegooid)
ik heb net mijn motor gestart en even naar de uitlaat gekeken, nou daar komt ook aardig wat rook uit en dat lijkt me geen condens. het is niet helder wit van kleur maar toch niet normaal. na een paar minuten is er geen rook meer te zien maar toen ik hem net had gestart en gas intrapte zag ik veel rook.
als ik in mijn koelreservoir kijk, dan zie ik het wat golven en heen en weer bewegen maar niet echt bubbelen.
ik ben nu niet thuis maar zou ik die rit nog kunnen maken vanavond (30 km) of is dit absoluut niet verstandig?