_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Bandenspanning slicks op 33

ma aug 21, 2006 20:53

Beste alfisti,

Ik heb een 2e hands setje slicks gekocht om lekker te kunnen gummen in de duinen.
Echter weet ik dat de bandenspanning voor slicks anders is dan voor straatbanden.
Ik heb echter totaal geen ervaring hiermee.
Wat is een goede spanning om mee te beginnen? Standaard is 2.0-2.2 bar.

Graag jullie advies!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Mobster

RE: Bandenspanning slicks op 33

ma aug 21, 2006 21:46

Hoi, ben geen expert, zou ook gewoon standaard beginnen: 2,2 en 2,0 bar lijkt mij een goede waarde, maar mag iets lager.

iig, meet na een run de bandendruk en eventueel temp met een lasermetertje.
Wees ook niet bang om de druk wat te verminderen, mag achter tot ong. 1,5 bar gaan, wel niet minder.

Ik vond dat de 33 het beste stuurde met een redelijk lage bandendruk, uitgezonderd in de regen dan... :lol:

Rees-Cees

Re: RE: Bandenspanning slicks op 33

ma aug 21, 2006 22:09

Hoi, ben geen expert, zou ook gewoon standaard beginnen: 2,2 en 2,0 bar lijkt mij een goede waarde, maar mag iets lager.

iig, meet na een run de bandendruk en eventueel temp met een lasermetertje.
Wees ook niet bang om de druk wat te verminderen, mag achter tot ong. 1,5 bar gaan, wel niet minder.

Ik vond dat de 33 het beste stuurde met een redelijk lage bandendruk, uitgezonderd in de regen dan... :lol:
Fout, jammer pieter maar ik kan je niet helpen (PB)

Achter ALTIJD hoger dan voor Mobster. Waarom, bedenk dat zelf maar.

Andretti Molletti

RE: Bandenspanning slicks op 33

ma aug 21, 2006 22:18

een 1.7?


begin hoog met met 1,7 voor en 1,9 achter..

en dan temperatuur meten natuurlijk!!

Afhankelijk van je wielstanden kun je dan gaan zakken, meestal staan de wielstanden bij een racer behoorlijk anders zodat je temp krijgt in je banden... met jou auto kan ik daar weinig zinnigs over zeggen zolang ik je wielstanden niet weet ....

Rees-Cees

Re: RE: Bandenspanning slicks op 33

ma aug 21, 2006 22:26

een 1.7?


begin hoog met met 1,7 voor en 1,9 achter..

en dan temperatuur meten natuurlijk!!

Afhankelijk van je wielstanden kun je dan gaan zakken, meestal staan de wielstanden bij een racer behoorlijk anders zodat je temp krijgt in je banden... met jou auto kan ik daar weinig zinnigs over zeggen zolang ik je wielstanden niet weet ....

Bedankt Dre, loop je een keer een weekend mee..........................................(maar das nu oude info.....)

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: RE: Bandenspanning slicks op 33

di aug 22, 2006 00:28

een 1.7?


begin hoog met met 1,7 voor en 1,9 achter..

en dan temperatuur meten natuurlijk!!

Afhankelijk van je wielstanden kun je dan gaan zakken, meestal staan de wielstanden bij een racer behoorlijk anders zodat je temp krijgt in je banden... met jou auto kan ik daar weinig zinnigs over zeggen zolang ik je wielstanden niet weet ....

Bedankt Dre, loop je een keer een weekend mee..........................................(maar das nu oude info.....)
Ik vind 1.7 altijd een mooie waarde...

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Bandenspanning slicks op 33

di aug 22, 2006 10:27

Heren racers, veel dank voor het lichten van een tipje van de sluier.
De auto waar ze onder komen is een standaard 1.7 16vee zonder extra camber, toespoor achter, harde vering, etc. etc.

Jullie hoeven niet bang te zijn dat ik met deze info jullie ga aftroeven hoor! Eerst ga ik een beetje leren sturen, en ik moet eerst een huis kopen met een garage of een goede sleutelplek vinden voordat ik aan langzaam aan mijn raceprojectje kan gaan beginnen. En zelfs dan ben ik voornemens om lekker achteraan te gaan rijden. :D

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Mobster

Re: RE: Bandenspanning slicks op 33

di aug 22, 2006 10:28

Fout, jammer pieter maar ik kan je niet helpen (PB)

Achter ALTIJD hoger dan voor Mobster. Waarom, bedenk dat zelf maar.
Je hebt gelijk, is lager voorraan #-o

Je wil meer grip achteraan (meer band op de weg) en dus minder overstuur.

Soms klopt er wel geen drol van, met lancia krijg ik het iig niet goed, mijn banden vallen bijna van mijn velg voorraan en 2,2 bar achteraan en nog steeds mega overstuur.
Misshien dat Roy de 13e sept op Zolder mij meer kan vertellen hierover...

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: Bandenspanning slicks op 33

di aug 22, 2006 12:23

Pieter, ik zou met een standaard auto beginnen op 1.8. Je wil namelijk genoeg temp in je banden hebben (zo rond de 100 graden, slick afhankelijk) en op 2.0-2.1 uitkomen en met een standaard auto heb je dat niet zomaar. Gewoon op 1.8 voor en 1.95/2.0 achter. Laat een maatje na een paar rondjes (5 a 6) even de druk meten en terug zetten naar 2.05. Dan moet het wel goed komen. Voelt het goed aan, lekker rijden. Anders nog een keer controleren.

Ik ben bang dat als je op 1.7 - 1.9 begint je niet genoeg temp en druk opbouwt. Lager zetten is heel eenvoudig, lucht erbij is voor velen lastiger op het circuit.

Mobster, een slick is totaal anders dan een wegband. Voor zet je de druk lager omdat die VEEL meer wrijving heeft dan achter, je wil nl. uitkomen op de juiste temp en druk. Door achter hoger te zetten heb je minder wrijving nodig om de band op te warmen (druk en temp zijn van elkaar afhankelijk).

Begin eens met die Lans op 2.5 rondom, laat daarna de voorkant eens zakken naar 2.3.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Andretti Molletti

Re: RE: Bandenspanning slicks op 33

di aug 22, 2006 13:30

een 1.7?


begin hoog met met 1,7 voor en 1,9 achter..

en dan temperatuur meten natuurlijk!!

Afhankelijk van je wielstanden kun je dan gaan zakken, meestal staan de wielstanden bij een racer behoorlijk anders zodat je temp krijgt in je banden... met jou auto kan ik daar weinig zinnigs over zeggen zolang ik je wielstanden niet weet ....

Bedankt Dre, loop je een keer een weekend mee..........................................(maar das nu oude info.....)
Ja graag gedaan, zoals ik jou belangeloos verder geholpen heb, help ik iedereen.
Dat zit nou eenmaal in me... commercie en niet gunnen passen niet bij me.

Gebruikersavatar
Woody34
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 562
Lid geworden op: di jan 04, 2005 17:20
Locatie: Capelle a/d IJssel

RE: Bandenspanning slicks op 33

di aug 22, 2006 14:13

Dre,

Heb je misschien een belangeloos antwoord op mijn pb-tje? :wink:
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

Rees-Cees

Re: RE: Bandenspanning slicks op 33

di aug 22, 2006 17:12

Ja graag gedaan, zoals ik jou belangeloos verder geholpen heb, help ik iedereen.
Dat zit nou eenmaal in me... commercie en niet gunnen passen niet bij me.
[Zeik modus aan]
Geholpen? die tip van de bandenspanning kwam van meneer Prins nadat ik het ben wezen vragen, weet je nog. Ga nou niet de supermonteur uithangen vanwege 1 dagje hulp :wink: .
[Zeik modus uit]

en klaar nu

Skattie

RE: Bandenspanning slicks op 33

di aug 22, 2006 22:21

Pas op Cees, Dré is al langer supermonteur dan dat ene dagje bij jouw op het circuit. Idd dat ene dagje is voor niemand zinvol geweest, jij nam niets van Dré aan, Dré stond r dus voor piet snot bij, en ik heb hem een dag moeten missen zonder dat het toegevoegde waarde had. Jammer dat je daar op terugvalt. Misschien moet je eens aan Dennis Vogel vragen wat de werkelijke waarde van Dré is, daar heeft Dré namelijk jaren mee op het circuit gestaan met ontzettend veel succes.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Bandenspanning slicks op 33

di aug 22, 2006 22:25

Bel elkaar even. Komt vast goed dan. 8)

En uit. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Rees-Cees

Re: RE: Bandenspanning slicks op 33

di aug 22, 2006 22:38

Pas op Cees, Dré is al langer supermonteur dan dat ene dagje bij jouw op het circuit. Idd dat ene dagje is voor niemand zinvol geweest, jij nam niets van Dré aan, Dré stond r dus voor piet snot bij, en ik heb hem een dag moeten missen zonder dat het toegevoegde waarde had. Jammer dat je daar op terugvalt. Misschien moet je eens aan Dennis Vogel vragen wat de werkelijke waarde van Dré is, daar heeft Dré namelijk jaren mee op het circuit gestaan met ontzettend veel succes.
tis wel weer goed zo. laat maar. ik zal wel weer de verkeerde bril opgehad hebben 8)

Terug naar “Tuning onderwerpen”