Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: 33 koppakking

zo aug 20, 2006 18:43

expansatievaatje is ok, maar die slangen kan ik uiteraard zo niet goed bekijken.

dus wat ik ga doen is mijn koelsysteem onder druk laten zetten binnenkort, en kijken wat daaruit komt.
als het een slang blijkt te zijn, dan kom ik daar wel aan uit.
33 1.5ie

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: 33 koppakking

zo aug 20, 2006 20:15

en JA: Beide distririemen en rollen meteen vervangen.
Lijkt me een beetje onnodig (zeker de rollen) als die een half jaartje terug zij vervangen! Gewoon de riemen opnieuw monteren kan, mits je die niet beschadigd met demontage natuurlijk. :wink:

Maar eerst maar eens duidelijke diagnose stellen, afpersen is een goed methode.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: 33 koppakking

zo aug 20, 2006 20:40

en JA: Beide distririemen en rollen meteen vervangen.
Lijkt me een beetje onnodig (zeker de rollen) als die een half jaartje terug zij vervangen! Gewoon de riemen opnieuw monteren kan, mits je die niet beschadigd met demontage natuurlijk. :wink:

Maar eerst maar eens duidelijke diagnose stellen, afpersen is een goed methode.
Ik heb de distributieriemen ook wel is opnieuw gebruikt. De rollen hoef je iig zeker niet te vervangen. Waar ik wel even op zou letten is welke riem links, en welke riem rechts gezeten heeft. Ook is het wel handig de riemen op dezelfde manier terug te monteren, zodat de richting waarop de riemen belast worden hetzelfde blijft. In principe mag het niet uitmaken, maartoch :lol:
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: 33 koppakking

zo aug 20, 2006 20:48

en JA: Beide distririemen en rollen meteen vervangen.
Lijkt me een beetje onnodig (zeker de rollen) als die een half jaartje terug zij vervangen! Gewoon de riemen opnieuw monteren kan, mits je die niet beschadigd met demontage natuurlijk. :wink:

Maar eerst maar eens duidelijke diagnose stellen, afpersen is een goed methode.
Ik heb de distributieriemen ook wel is opnieuw gebruikt. De rollen hoef je iig zeker niet te vervangen. Waar ik wel even op zou letten is welke riem links, en welke riem rechts gezeten heeft. Ook is het wel handig de riemen op dezelfde manier terug te monteren, zodat de richting waarop de riemen belast worden hetzelfde blijft. In principe mag het niet uitmaken, maartoch :lol:
Wij begrijpen elkaar! 8)
En nu weer on-topic => niet meer rijden, eerst diagnose. (lektest). :!:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: 33 koppakking

wo aug 23, 2006 00:54

er zit dikke mayonaise onder mn oliedop maar ik vind em niet zo lekker.
trouwens, er komt geen witte rook uit mn uitlaat maar dat kan komen omdat er water in zit en geen koelvloeistof denk ik?

lijkt me iig wel duidelijk dat het de koppakking is, maar de vraag is welke.

ik ga binnenkort cilinder compressie test doen maar als hij geen druk verliest dan is het misschien niet meetbaar.

en wat is jullie advies, beide koppakkingen vervangen of alleen de kapotte?
33 1.5ie

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: 33 koppakking

wo aug 23, 2006 09:16

er zit dikke mayonaise onder mn oliedop maar ik vind em niet zo lekker.
trouwens, er komt geen witte rook uit mn uitlaat maar dat kan komen omdat er water in zit en geen koelvloeistof denk ik?
Het zou kunnen dat water minder rookt, maar in principe zou het volgens mij toch wel zichtbaar moeten zijn. Zie je toch niet iets van condensvorming uit je uitlaat ofzo? Die mayonaise kan trouwens ook komen doordat je veel korte stukjes rijd. De olie komt dan niet goed genoeg op temperatuur en condenseerd in de welbekende carterontluchting. Veel 33's hebben wel wat mayonese hoor, gewoon schoon maken en verder niets aan doen.
Wat is jullie advies, beide koppakkingen vervangen of alleen de kapotte?
Misschien slecht nieuws voor jou, maar omdat het een boxermotor is moet je beide koppakkingen vervangen. Vervang je er 1, dan zal je zien dat hij beroerd gaat lopen. Dit heeft natuurlijk alles te maken met compressieverschil tussen de linker en rechter twee cilinders. Je kan van tevoren een compressietest doen om te kijken hoe je motorblokje is, waarschijnlijk kom je 1 (of twee) lage waarden tegen ivm een lekke koppakking. Wat ik geinig zou vinden is om na de reparatie nog is een test te doen en te kijken wat het scheelt :wink:
Laatst gewijzigd door Speeder op wo aug 23, 2006 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: 33 koppakking

wo aug 23, 2006 10:50

lektest! :!: (is dus iets anders dan compressie(lek)test :wink: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: RE: 33 koppakking

wo aug 23, 2006 10:50

en wat is jullie advies, beide koppakkingen vervangen of alleen de kapotte?
ik zou ze zeker allebei doen, want die andere is net zo oud en heeft hetzelfde meegemaakt. Dan zul je zien dat die net gaat lekken als je net de ander gemaakt hebt.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: 33 koppakking

wo aug 23, 2006 10:52

Misschien slecht nieuws voor jou, maar omdat het een boxermotor is moet je beide koppakkingen vervangen. Vervang je er 1, dan zal je zien dat hij beroerd gaat lopen. Dit heeft natuurlijk alles te maken met compressieverschil tussen de linker en rechter twee cilinders.
Ik ben het met je eens dat je het beste allebei de koppakkingen kunt vervangen maar deze uitleg lijkt me onzin. Wat Rens zegt snijdt meer hout naar mijn mening.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: 33 koppakking

wo aug 23, 2006 11:21

Ik moest bij mn SW 1,5 jaar terug ook steeds de KVS bijvullen terwijl het een raadsel was waar het bleef.

Uiteindelijk, na een (droge) rit eens met zaklamp onder de auto geschenen, zag ik dit:

Afbeelding

De KVS werd via het overloopslangetje van het expansievaatje weggeblazen en vormde een nat spoor onder de hele linkerzijde van de auto.

Later ook nog dit:

Afbeelding

Was wel duidelijk, koppakkingen moesten worden vervangen...

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: 33 koppakking

wo aug 23, 2006 14:35

Een boxer met lekke koppakking loopt in 99% van de gevallen beroerd (of helemaal niet). Volgens mij worden bij deze motoren regelmatig koppakkingen ten onrechte vervangen. Uitlaatspruitstuk zit onder de motor, al wat daar op lekt, verdampt en verklaart waarom je geen plasjes ziet.
Die mayo stelt niks voor, hebben ze allemaal. Als je bv een scheur hebt tussen je olie en koelkanaal, komt het ene bij het andere terecht en merk je dat. Heb je een scheur van een koelkanaal naar een zuiger, dan stook je 't op en zie je dat meteen aan je uitlaat (ook bij water ja). Als je een kop laat vlakken (ALS dat al nodig is, ff nakijken als ie los is) dan gebruik je een eerste overmaat pakking, dus blijft je compressieruimte dezelfde aan beide cilinderbanken. Laat die boel nou eerst een keertje afpersen, wedden dat die koppakking NIET stuk is ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: 33 koppakking

wo aug 23, 2006 14:46

Misschien slecht nieuws voor jou, maar omdat het een boxermotor is moet je beide koppakkingen vervangen. Vervang je er 1, dan zal je zien dat hij beroerd gaat lopen. Dit heeft natuurlijk alles te maken met compressieverschil tussen de linker en rechter twee cilinders.
Ik ben het met je eens dat je het beste allebei de koppakkingen kunt vervangen maar deze uitleg lijkt me onzin. Wat Rens zegt snijdt meer hout naar mijn mening.
Toen een ervaren monteur het mij vertelde geloofde ik het ook niet. Ik heb toen 1 pakking vervangen... en heb daarna helaas alles weer mogen demonteren voor de tweede. Wat Rens zegt is ook zeker waar en alleen daarom al zou ik ze alle twee doen. Zoveel meer werk is het niet en bovendien kan je direct kijken naar eventuele ingevreten koelkanalen....
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: 33 koppakking

wo aug 23, 2006 14:50

Een boxer met lekke koppakking loopt in 99% van de gevallen beroerd (of helemaal niet). Volgens mij worden bij deze motoren regelmatig koppakkingen ten onrechte vervangen. Uitlaatspruitstuk zit onder de motor, al wat daar op lekt, verdampt en verklaart waarom je geen plasjes ziet.
Die mayo stelt niks voor, hebben ze allemaal. Als je bv een scheur hebt tussen je olie en koelkanaal, komt het ene bij het andere terecht en merk je dat. Heb je een scheur van een koelkanaal naar een zuiger, dan stook je 't op en zie je dat meteen aan je uitlaat (ook bij water ja). Als je een kop laat vlakken (ALS dat al nodig is, ff nakijken als ie los is) dan gebruik je een eerste overmaat pakking, dus blijft je compressieruimte dezelfde aan beide cilinderbanken. Laat die boel nou eerst een keertje afpersen, wedden dat die koppakking NIET stuk is ?
Wat je zegt is waar, maar hoe dan ook zullen de cilinderkoppen gedemonteerd moeten worden om erachten te komen wat er precies loos is. Cilinderkoppen demonteren betekend nieuwe koppakkingen en eventueel vlakken om sporen van het 1 naar het ander te voorkomen/verhelpen...

Ik heb beiden koppen van mijn 1.4IE een haartje laten vlakken en vervolgens gewoon originele pakkingen gebruikt. Als je 1 kop laat vlakken lijkt het me inderdaad niet verkeerd om aan die kant een eerste overmaats pakking te gebruiken om compressieverschillen te voorkomen.
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3957
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: 33 koppakking

do aug 24, 2006 00:46

En daar gaan we weer...

LEKTEST :)

Niks koppen alvast demonteren, vlakken, draaien, op een schoteltje zetten, afwassen, weet ik het, eerst die lektest maar eens en niet zonder diagnose grote uitgaven doen...
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: 33 koppakking

do aug 24, 2006 14:05

En daar gaan we weer...

LEKTEST :)

Niks koppen alvast demonteren, vlakken, draaien, op een schoteltje zetten, afwassen, weet ik het, eerst die lektest maar eens en niet zonder diagnose grote uitgaven doen...
Jaja, uiteraard eerst even het koelsysteem inpecteren dmv een lektest (afpersen). Zeker omdat je geen rook ziet, en je ook geen hoger oliepijl hebt gekregen 8)
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Terug naar “Algemene Technische vragen”