Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8901
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

za aug 26, 2006 21:58

Zal ik je even proberen te helpen met de termen maar met de "kwijt weg zijn" zal me niet lukken :wink:

De wastgate controleert de Turbodruk dat die niet boven zijn maximale druk gaat .

De actuator (verbeter mij wanneer ik verkeerd ben ...) is het stuk achter de wastgate en meet de buitendruk (luchtdruk) , hierbij komt de turbo druk en het totaal is de maximale druk van de turbo ... waneer die tehoog is gaat de wastgate in werking treden en druk latenontsnappen...

De bleedvalve gaat de actuator wijs maken dat de luchtdruk lager is zodat de turbodruk nog gaat vergroten, en je in theorie boven de maximale druk van de turbo gaat komen ....

En nog het nut van de dumpvalve : deze zorgt er ook voor de dat de turbo niet afremt bij het ontkoppelen en dus het turbogat kleine is...

Hier nog een filmpje met een dumpvalve .... de dumpvalve is het buisje dat je ziet opengaan..
http://italfest2005.alfaromeo-bg.com/RE ... 0boost.wmv

Extra nut dumpvalve: de turbo zou anders zó hard af kunnen remmen, dat het schoepenwieltje beschadigd raakt...

Gt Tom
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8901
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

za aug 26, 2006 21:58

Zal ik je even proberen te helpen met de termen maar met de "kwijt weg zijn" zal me niet lukken :wink:

De wastgate controleert de Turbodruk dat die niet boven zijn maximale druk gaat .

De actuator (verbeter mij wanneer ik verkeerd ben ...) is het stuk achter de wastgate en meet de buitendruk (luchtdruk) , hierbij komt de turbo druk en het totaal is de maximale druk van de turbo ... waneer die tehoog is gaat de wastgate in werking treden en druk latenontsnappen...

De bleedvalve gaat de actuator wijs maken dat de luchtdruk lager is zodat de turbodruk nog gaat vergroten, en je in theorie boven de maximale druk van de turbo gaat komen ....

En nog het nut van de dumpvalve : deze zorgt er ook voor de dat de turbo niet afremt bij het ontkoppelen en dus het turbogat kleine is...

Hier nog een filmpje met een dumpvalve .... de dumpvalve is het buisje dat je ziet opengaan..
http://italfest2005.alfaromeo-bg.com/RE ... 0boost.wmv



Gt Tom
Extra nut dumpvalve: de turbo zou anders zó hard af kunnen remmen, dat het schoepenwieltje beschadigd raakt...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6927
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

zo aug 27, 2006 14:58

@ Gerbengtt

Met 330 PK hoef je nog niet extreem snel te zijn. door de vierwielaandrijving kom je lekker snel uit de startblokken maar daarna heb je gigantisch veel vermogensverlies in de aandrijflijn (tot wel 35%). Een vriend van mij heeft een Opel C kadett met 2.0 16v Turbo uit een Calibra erin, heeft 270 pk en rijdt regelmatig Subaru's met 350 pk zoek. Wel op de kwart mijl, op de achtste mijl zijn ze sneller omdat ze meer grip in het begin hebben. Zogauw de kadett echter in de derde versnelling komt is het afgelopen en vliegt hij er aan voorbij.

Een 145 met een beetje aangepakte 155 Q4 motor erin is dan toch wel gevaarlijk snel, als hij een maal rolt en grip heeft 8) .

Persoonlijk zou ik geen dump-valve willen die afblaast, trekt alleen maar aandacht, rij liever een sleeper. En anders een recirculerende, dus dat je de lucht opnieuw gebruikt.

Trouwens een dumpvalve kun je beter plaatsen tussen de turbo en de intercooler, dan blaas je tenminste geen gekoelde lucht af, is efficienter lijkt mij.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

gerbengtt

Re: RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

zo aug 27, 2006 21:51

@ Gerbengtt

Met 330 PK hoef je nog niet extreem snel te zijn. door de vierwielaandrijving kom je lekker snel uit de startblokken maar daarna heb je gigantisch veel vermogensverlies in de aandrijflijn (tot wel 35%). Een vriend van mij heeft een Opel C kadett met 2.0 16v Turbo uit een Calibra erin, heeft 270 pk en rijdt regelmatig Subaru's met 350 pk zoek. Wel op de kwart mijl, op de achtste mijl zijn ze sneller omdat ze meer grip in het begin hebben. Zogauw de kadett echter in de derde versnelling komt is het afgelopen en vliegt hij er aan voorbij.

Een 145 met een beetje aangepakte 155 Q4 motor erin is dan toch wel gevaarlijk snel, als hij een maal rolt en grip heeft 8) .

Persoonlijk zou ik geen dump-valve willen die afblaast, trekt alleen maar aandacht, rij liever een sleeper. En anders een recirculerende, dus dat je de lucht opnieuw gebruikt.

Trouwens een dumpvalve kun je beter plaatsen tussen de turbo en de intercooler, dan blaas je tenminste geen gekoelde lucht af, is efficienter lijkt mij.
thx voor je pb...
je hebt pb terug! ;)
maar jij praat hier alleen over auto,s met blokken uit andere auto,s. als ik een 2,5 sti blok(met de nodige aanpassingen)in een gtt lepel,worden de verhoudingen van motor inhoud/ carroserie gewicht ook anders(lees kwart mijl)... ik wil t uit m,n standaard 2,0 halen.en ik hoef de snelste niet te zijn(dat wordt ik toch nooit :roll: ) :wink:

Gebruikersavatar
sudsprint
Guru
Guru
Berichten: 1192
Lid geworden op: za jan 29, 2005 20:35
Locatie: De gordel van smaragd

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

do sep 14, 2006 16:55

wat heeft turbodelta eigenlijk met die witte 75 van dat filmpje te maken???
Giulietta 2.0 Turbo Autodelta(prototipo) 1984
Sprint 1.7 QV (Rood) 1989
33 16v QV (Rood) 1992
Gehad:
Sprint 1.7 QV I.E. 33 imola, 33 1,7 ie

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

za sep 16, 2006 11:01

Het aandrijfverlies van een Subaru is vele malen minder. Vertaal het aandrijfverlies in energie en omzetting in warmte.....stante pede smelten!
Ik neem de pk winsten met korrels zout maar zelfs een 275 pk Subaru is keisnel! Dat een Subaru in vergelijk met een Lotus Esprit meer moeite heeft boven de 160 km/h ondanks de vele extra pk's is logisch. De Sub is geen sportauto maar nog immer gebaseerd op een 4 deursauto.

gerbengtt

Re: RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

zo sep 17, 2006 11:28

Het aandrijfverlies van een Subaru is vele malen minder. Vertaal het aandrijfverlies in energie en omzetting in warmte.....stante pede smelten!
Ik neem de pk winsten met korrels zout maar zelfs een 275 pk Subaru is keisnel! Dat een Subaru in vergelijk met een Lotus Esprit meer moeite heeft boven de 160 km/h ondanks de vele extra pk's is logisch. De Sub is geen sportauto maar nog immer gebaseerd op een 4 deursauto.
moet je dit eens zien...


Afbeelding
VF37 Twinscroll turbo
- Apexi AVC-r
- EMS-Ecutec
- Uitlaat:
- Powerflo downpipe
- Powerflo middenpijp
- Powerflo eindemper
-STi Tmic
dit betreft een gt turbo :D

Gebruikersavatar
eppie
Junior Member
Junior Member
Berichten: 72
Lid geworden op: za dec 10, 2005 16:22
Locatie: heerenveen

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

vr sep 22, 2006 10:06

hay

je kan het tegenwoordig nu ook op een diesel zetten kost 200euro,dumpvalve op een diesel geen probleem.

gr eppie
Alfa 33 1.7 16v
Alfa 33 1.7 16v permanent 4

Gebruikersavatar
eppie
Junior Member
Junior Member
Berichten: 72
Lid geworden op: za dec 10, 2005 16:22
Locatie: heerenveen

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

vr sep 22, 2006 10:07

hay

je kan het tegenwoordig nu ook op een diesel zetten kost 200euro,dumpvalve op een diesel geen probleem.
tuurlijk wel op een td of jtd.

gr eppie
Alfa 33 1.7 16v
Alfa 33 1.7 16v permanent 4

Gebruikersavatar
kdh039
Member
Member
Berichten: 152
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 19:37
Locatie: Temse (B)
Contacteer: Website

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

zo sep 24, 2006 12:37

Hoi hoi, ik heb even snel het topic overlezen, en de meeste mensen kennen de theorie niet achter een dump valve, en wat nog belangrijker, is, is het feit dat een turbo motor in 99procent van de gevallen altijd een dumpvalve heeft, anders zou je na 50.000 wel eens je inlaatcollector goeidag zien zeggen door je motorkap.

hoofdzakelijk word de druk geregeld door een WasteValve, deze wastevalve staat in verbinding met de aanzuigbuis net na de intercooler(omdat daar de druk de juiste is doordat ie daar al afgekoeld is tot +- 40 graden), dus deze zorgt er voor dat de trubodruk stabiel blijft, (zeg maar iets, +- 0.8 bar)

als deze valve carbonaanslag krijgt(door bevoorbeld slecht onderhoud) gaat ie niet meer open of bijna nietmeer dus kan de druk niet weg, dus wat gebeurt er, er komt bevoorbeeld 1.2 bar op de inlaatcollector(en dus ook in de motor) waardoor er motorschade kan komen, dus men plaatst in de inlaatcollector een dumpvalve, die bevoorbeeld open gaat als de druk hoger word dan bevoorbeeld in dit geval 0.9 bar ofzo.

En waarom hoor je die dan zo duidelijk? wel dat kan door 3 redenen komen,
1) WasteValve functioneerd niet goed
2) Je gaat hoog intoeren met jewagen en na het lossen van de gas blijft de trubo nog na draaien dus nog steeds druk opbouwen (onnodig dus)
3) dan heb je ook de MACHO's die met opzet een dumpvalve steken die te vroeg opengaat, puur voor het geluid, iets wat bij mij al ondenkbaar is voor alfarijders, dit kom je da meestal tegen bij honda of audiirijders of dergelijke.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6927
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

ma sep 25, 2006 09:29

=;

Lees eerst de andere reacties nog maar een keer zou ik zeggen! zijn een stuk beter als wat jij nu vertelt...

Waste valve?? dat moet toch echt een waste gate zijn, en als die dicht blijft zitten kun je je blok inderdaad wel gedag zeggen... druk kan erg hoog worden...Gebeurt echter bijna nooit door vervuiling, 99% gebeurt door falen van de actuator/ geen signaal krijgen bv losgeschoten slang.

Dumpvalve als bescherming tegen te hoge druk?? is een toegevoegd voordeel. hoofdtaak is het weg laten stromen van de overtollige luchtdruk die ontstaat als de gasklep gesloten wordt en de turbo nog druk levert ( turbo draait immers nog even door).hierdoor remt de turbo minder sterk af en komt hij makkelijker weer op toeren als er weer gas gegeven wordt, waardoor het turbo gat verkleind wordt.bij extreem hoge druk kan het zelfs voorkomen dat het turbinewiel beschadigd kan worden door de terugkerende lucht. Het sissende geluid ontstaat door af te blazen naar de buitenlucht... Originele dumpvalves blazen meestal af in het inlaattraject en hoor je daardoor dus nauwelijks. inderdaad, erg geliefd bij Honda rijders(zie alleen niet zo vaak Honda's met turbo.) Er zijn wel degelijk vele auto's zonder dumpvalve geleverd, bv 75 turbo, is helemaal geen noodzaak bij turbomotoren om een dumpvalve te gebruiken.

m.v.g. Remco.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
kdh039
Member
Member
Berichten: 152
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 19:37
Locatie: Temse (B)
Contacteer: Website

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

ma sep 25, 2006 18:15

Nu herhaal je gewoon wat ik zeg, en een meetslang die los komt? kom op man,men werkt al laang niet meer met mechanisch systeem,dat was meteen achterhaald (alle andere merken zijn gaan kijken bij de grondleggers van turbo, onderandere hierbij saab) en een waste valve betekend verliesklep, en jij zegt gewoon het zelfde maar je noemt het een verliespoort :?

, btw mijn uitleg is diegene die krijg op school voor men diploma a1 :roll: ik leg het gewoon met eigen woorden uit om iedereen het te laten verstaan, en ik ga niet alle reacties lezen, ik zet gewoon men eigen mening erbij over wat betreft die WANNEBE dump valve op een turboloze wagen. Alles wat in men uitleg staat klop 100 procent, en als ik fout ben geweest in iets mag je me er altij op verwijzen, maar dan effe met een uitleg erover

Dus zoek maar effe op over turbo, of moet ik me je cursus effe mailen, wil ik altijd doen hoor, als je dat interessant vind.

greatz

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

Re: RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

ma sep 25, 2006 20:57

en als ik fout ben geweest in iets mag je me er altij op verwijzen, maar dan effe met een uitleg erover
ja dat doet hij toch?
hij corrigeerde je gewoon op enkele begrippen...

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2149
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

Re: RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

ma sep 25, 2006 21:29

Nu herhaal je gewoon wat ik zeg, en een meetslang die los komt? kom op man,men werkt al laang niet meer met mechanisch systeem,dat was meteen achterhaald (alle andere merken zijn gaan kijken bij de grondleggers van turbo, onderandere hierbij saab) en een waste valve betekend verliesklep, en jij zegt gewoon het zelfde maar je noemt het een verliespoort :?

, btw mijn uitleg is diegene die krijg op school voor men diploma a1 :roll: ik leg het gewoon met eigen woorden uit om iedereen het te laten verstaan, en ik ga niet alle reacties lezen, ik zet gewoon men eigen mening erbij over wat betreft die WANNEBE dump valve op een turboloze wagen. Alles wat in men uitleg staat klop 100 procent, en als ik fout ben geweest in iets mag je me er altij op verwijzen, maar dan effe met een uitleg erover

Dus zoek maar effe op over turbo, of moet ik me je cursus effe mailen, wil ik altijd doen hoor, als je dat interessant vind.

greatz
als ik jou was, zou ik mijn cursusgeld terugvragen, is gewoon onzin wat ze je proberen bij te brengen
giuliettaevo heeft het beter begrepen dan jij :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;


Terug naar “Tuning onderwerpen”