Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

Balanceren cardan-as

di aug 29, 2006 10:45

Ik heb vanmorgen mijn 75 6V 3.0 bij Sam van Lingen in Houten gebracht om een lichte onbalans in de cardan-as te corrigeren. Richard Ipey van Alfa Nord had me daar op gewezen anders had ik het zelf niet eens in de gaten gehad waarschijnlijk. Ik verwachtte dan ook niet zoveel van de actie, maar wat schetst mijn verbazing! Een hoop verschil, tussen de 2500 en 3000 toeren was er voorheen een lichte vibratie voelbaar, is nu dus weg! Nu merk je pas goed hoe smeuig zo'n 6-cilinder kan lopen, super! De actie kostte me een uur wachttijd en € 58,-, dus da's te doen vind ik.

Reinier
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardan-as

di aug 29, 2006 10:52

Weet je ook wat ze precies gedaan hebben?

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Balanceren cardan-as

di aug 29, 2006 10:57

Dat is een super idee. Ga ik ook meteen achteraan!
Ik voel namelijk ook al een tijdje iets geks bij bepaalde toerentallen.

Bedankt voor de tip :thumbs:

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Balanceren cardan-as

di aug 29, 2006 10:59

Slangklemmen om de as gedraaid?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardan-as

di aug 29, 2006 14:06

Da's stom he, maar ik heb daar helemaal niet naar gevraagd! Was zo onder de inrdruk van de mooie showroom en lekkere espresso (en de blauwe ogen van de receptioniste.. :oops: )dat ik daar helemaal niet meer aan gedacht heb. Moest daarna ook meteen weer naar kantoor, zal straks thuis eens even onder de auto gluren!
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1360
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

RE: Balanceren cardan-as

di aug 29, 2006 14:08

Ben benieuwd, voel bij de Giulia een trilling vanaf 110km/h waar ik graag vanaf wil.
Oo==v==oO

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

Re: RE: Balanceren cardan-as

di aug 29, 2006 14:58

Ben benieuwd, voel bij de Giulia een trilling vanaf 110km/h waar ik graag vanaf wil.
idem voor mij, maar dan bij de Bert!
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

Re: RE: Balanceren cardan-as

di aug 29, 2006 15:17

Ben benieuwd, voel bij de Giulia een trilling vanaf 110km/h waar ik graag vanaf wil.
idem voor mij, maar dan bij de Bert!
Het is natuurlijk niet gezegd dat dat altijd dooo de cardan-as komt he. Ik had voorheen veel last van trillingen in het stuur bij ca. 160 km/h (OK OK mag je hier niet rijden.. :oops: ) ondanks dat mijn voorwielen waren uitgebalanceerd. Bleek dat de velgen na het poedercoaten niet goed waren afgedraaid op de wielnaaf en daardoor gingen 'klapperen". Naaf wat afgedraaid op een frees en klaar is clara! Toen nog de lichte vibratie tussen 2500-3000 toeren en die is nu ook weg. nu alleen nog de bestuurdersstoel laten opvullen en ik ben voorlopig weer het ventje! (alhoewel, ander uitlaatspruitstuk icm kat.vervanger van CSC is ook best leuk...)
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardan-as

di aug 29, 2006 17:29

In mijn geval is het wel de as. De auto resoneert terhooogte van de tunel en niet via het stuur. Het trillen is ontstaan nadat ik alle rubbers had vervangen van de cardanas. Helaas niet alles goed gemarkeerd met het verwijderen van de as. Dus dan kun je lang gokken voordat alles weer precies op z'n plek zit.

Er moet dus simpelweg opnieuw worden uitgeballanceerd. Ik vroeg me af hoe ze dat doen bij Sam van L.
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: Balanceren cardan-as

di aug 29, 2006 18:33

Met plaklood. Toch?
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Tymen QV
Full Member
Full Member
Berichten: 425
Lid geworden op: za jan 01, 2005 21:31
Locatie: Zuid-Holland

RE: Balanceren cardan-as

di aug 29, 2006 18:45

Volgens mij gebeurd dit met een speciale rollen bank waar fine ballanceren wordt toegepast,

aandrijf assen, etc worden dan ook geballanceerd.

Ik heb het ook wel eens laten doen bij m'n aller eerste auto een Peugeot 205 Gti :oops:,

ivm onbalans in de voorste aandrijf assen bekend euvel.

MVG

Tymen QV
_________________________________________________
145 2.0 QV Bj' 95 Proteo Rosso :lol:
----------------

Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

Re: RE: Balanceren cardan-as

di aug 29, 2006 20:22

Volgens mij gebeurd dit met een speciale rollen bank waar fine ballanceren wordt toegepast,

aandrijf assen, etc worden dan ook geballanceerd.

Ik heb het ook wel eens laten doen bij m'n aller eerste auto een Peugeot 205 Gti :oops:,

ivm onbalans in de voorste aandrijf assen bekend euvel.

MVG

Tymen QV
_________________________________________________
145 2.0 QV Bj' 95 Proteo Rosso :lol:
Niets mis met een 205 GTi toch, was toevallig ook mijn eerste eigen wagen!!
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

Re: RE: Balanceren cardan-as

di aug 29, 2006 20:55

Volgens mij gebeurd dit met een speciale rollen bank waar fine ballanceren wordt toegepast,

aandrijf assen, etc worden dan ook geballanceerd.
Lijkt me € 58 wel wat weinig...om even een tussenas ertussenuit te pakken en te balanceren en dan nog ff terug te zetten...onmogelijk in 1 uur...plaklood?
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardan-as

di aug 29, 2006 21:01

Hoe dat gaat: Goed schoonmaken, kruisstukken goed controleren ev vervangen, in delen balanceren. De onbalans wort opgeheven door er kleine plaatjes metaal op te (punt) lassen. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardan-as

di aug 29, 2006 21:10

Nou, daar ben ik ook wel benieuwd naar zeg! Heeft iemand het al nagevraagd hoe ze dat precies doen? Anders moet ik toch maar eens een ritje naar Houten maken...
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Terug naar “Algemene Technische vragen”