Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: 33 koppakking

di aug 29, 2006 17:40

ben net bij de garage geweest en metertje zakte niet, dus systeem bleef op druk. er is geen uitwendige lekkage, want nergens kwam water tevoorschijn.
het schijnt dus zo te zien dat de koelvloeistof de cilinder in gaat en dat het koelsysteem te veel druk te verduren krijgt waardoor ook koelvloeistof via de overdrukslang naar buiten wordt gespoten.

ik twijfel of ik die koppakking wil gaan vervangen, misschien dat het nu juist tijd is voor een 16v blok.
tevens omdat 1 van de bouten van het spruitstuk afgebroken is en dat dan weer uitgeboord moet worden (zit nu vastgelast).
33 1.5ie

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

RE: 33 koppakking

di aug 29, 2006 17:51

Ik begrijp dat jullie dus nog niet overgegaan zijn tot een compressiemeting. Dit zou wel een logische zet zijn na de uitgevoerde lektest. Als je de cilinderkop eraf hebt, kan je mooi die afgebroken bout uitboren. Dit is natuurlijk DE kans om dat netjes te doen, want als hij onder de auto zit lukt dat bijna niet. Ik zou gewoon een compressietest laten doen, en vervolgens de koppen demonteren om de boel te inspecteren. Dit kost je niets, en bovendien kan je als het er heel erg uit ziet altijd nog besluiten een 16V blok erin te hangen...
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: 33 koppakking

wo aug 30, 2006 13:00

Die mayo stelt niks voor, hebben ze allemaal.
Ja dat klopt wel als er doorgaands korte stukjes mee gereden wordt of er wordt met een kapotte thermosstaat gereden, maar als je 200 km per dag rijdt niet hoor! Dan zou je geen mayo mogen verwachten, zelfs niet in een alfa boxer
:wink:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: 33 koppakking

wo aug 30, 2006 13:12

Die mayo stelt niks voor, hebben ze allemaal.
Ja dat klopt wel als er doorgaands korte stukjes mee gereden wordt of er wordt met een kapotte thermosstaat gereden, maar als je 200 km per dag rijdt niet hoor! Dan zou je geen mayo mogen verwachten, zelfs niet in een alfa boxer
:wink:
Het kan zijn dat dat zich in de loop der tijd opgehoopt heeft. Ik zeg: de vuldop en carterontluchting goed schoonmaken en het blok even 100km laten lopen op goedkope olie, vervolgens aftappen en vullen moet 'goede' olie. Vaak is het dan wel verholpen...
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: 33 koppakking

wo aug 30, 2006 15:10

bullshit :wink:

Echt waar als je 200 km per dag rijdt krijg je dat niet. Als die smurrie er is en je rijdt daarna langen stukken, dat gaat het vanzelfs weg. Hoef je geen olie wissel voor te doen hoor!!!!!!

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
twan
Full Member
Full Member
Berichten: 263
Lid geworden op: do dec 30, 2004 02:21
Locatie: Breda

RE: 33 koppakking

wo aug 30, 2006 17:27

even voor de duidelijkheid: het komt bijna nooit voor dat ik minder dan 1 uur in de auto zit. dat gebeurt enkel een paar keer per week als ik moet werken want dat is maar 20 minuten rijden. voor de rest rij ik normaal gesproken elke avond een paar uurtjes voor de fun met vrienden. ik laat hem ook altijd rustig warm lopen voordat ik begin te trappen.

en ik weet zeker dat er 3 weken geleden nog geen mayonaise onder die olie vuldop zat want toen heb ik er nog wat olie bijgegooid. hij stond namelijk een centimeter boven minimum dus heb ik er een halve liter bijgedaan.

en thermostaat is dik in orde naar mijn idee, continu rond de 90 graden rijdend (mits koelvloeistof op peil is).

en speeder, ik vind het een goed idee wat je zegt maar ik kan zelf niet lassen of iets dus het wordt niet gemakkelijk om het spruitstuk los te krijgen want die zit dus op 1 punt vastgelast, waar de bout is afgebroken. en om dat aan de garage te vragen lijkt me niks want ik hou niet van die uurlonen die zij me berekenen. ik ben zelf ook maar student, en ik doe er alles aan om mn auto in goede conditie te houden maar dan moet het wel door een beun gebeuren anders is het niet te betalen. ik ken genoeg mensen die hun auto weg zouden doen door een lekke koppakking, maar dit ben ik echt niet van plan want ik ben eraan gehecht en ik verwaarloos mn auto niet zomaar.
33 1.5ie

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: 33 koppakking

wo aug 30, 2006 18:45

bullshit :wink:

Echt waar als je 200 km per dag rijdt krijg je dat niet. Als die smurrie er is en je rijdt daarna langen stukken, dat gaat het vanzelfs weg. Hoef je geen olie wissel voor te doen hoor!!!!!!

Rens
Als je 200km per dag rijd zeker niet nee. Dat twan zoveel km per dag reed was me ff ontgaan. Of het automatisch weer schoon word betwijfel ik :roll: Het zou best kunnen dat het logisch gevolg is van... Schoon krijg je het iig wel weer dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: 33 koppakking

wo aug 30, 2006 18:50

even voor de duidelijkheid: het komt bijna nooit voor dat ik minder dan 1 uur in de auto zit. dat gebeurt enkel een paar keer per week als ik moet werken want dat is maar 20 minuten rijden. voor de rest rij ik normaal gesproken elke avond een paar uurtjes voor de fun met vrienden. ik laat hem ook altijd rustig warm lopen voordat ik begin te trappen.

en ik weet zeker dat er 3 weken geleden nog geen mayonaise onder die olie vuldop zat want toen heb ik er nog wat olie bijgegooid. hij stond namelijk een centimeter boven minimum dus heb ik er een halve liter bijgedaan.

en thermostaat is dik in orde naar mijn idee, continu rond de 90 graden rijdend (mits koelvloeistof op peil is).

en speeder, ik vind het een goed idee wat je zegt maar ik kan zelf niet lassen of iets dus het wordt niet gemakkelijk om het spruitstuk los te krijgen want die zit dus op 1 punt vastgelast, waar de bout is afgebroken. en om dat aan de garage te vragen lijkt me niks want ik hou niet van die uurlonen die zij me berekenen. ik ben zelf ook maar student, en ik doe er alles aan om mn auto in goede conditie te houden maar dan moet het wel door een beun gebeuren anders is het niet te betalen. ik ken genoeg mensen die hun auto weg zouden doen door een lekke koppakking, maar dit ben ik echt niet van plan want ik ben eraan gehecht en ik verwaarloos mn auto niet zomaar.
Twan,

Ik begrijp dat 1 van de pijpen vastgelast zit. Kan je me wat meer informatie geven van de manier waarop hij vast gelast zit? Waar is die las precies gezet? Ik kan me niet voorstellen dat de flens vastgelast zit aan je aluminumun blok. Is de flens misschien in het gat vastgelast aan het afgebroken tapeind? In dat geval zou je met een goede boormachine al een heel eind komen...

Mijn 1.4IE word trouwens met dit weer maar 75 graden, in de file 90. Jij hebt natuurlijk een 1.5, dus dat zal wel verschil maken. Ik weet dat 70graden bij de temperatuurmeters van de 1.4 in het midden staat. Dat is bij de 1.5> niet het geval. Mijn koelsysteem is overigens compleet vernieuwd 8)
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Terug naar “Algemene Technische vragen”