TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

RE: Midlifecrisis/ opfrissen 75 TS

wo aug 30, 2006 23:50

Ik heb al 2 keer meegemaakt dat na het reviseren van transaxle achterremklauwen en goed afstellen/ontluchten de pedaalslag ook groter dan was voorheen. Na verloop van tijd is dit wel weer beter geworden, vraag me alleen niet waarom.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Midlifecrisis/ opfrissen 75 TS

do aug 31, 2006 11:36

Ik heb al 2 keer meegemaakt dat na het reviseren van transaxle achterremklauwen en goed afstellen/ontluchten de pedaalslag ook groter dan was voorheen. Na verloop van tijd is dit wel weer beter geworden, vraag me alleen niet waarom.
Herkenbaar ! En ik maar ontluchten omdat ik dacht dat er lucht achterbleef in de leiding in de ronde boog op het hoogste punt.... :twisted: Vaak wordt het later beter...
Of het is gewenning :oops: :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

StefQV
Member
Member

do aug 31, 2006 12:46

Idd een hele karwei bij een 75. :-k Toch altijd weer leuk om zien! :thumbs:
Grtz
Stef
145 2.0 QV '98 | Giulia 2.0 '72 | Spider S4 '91 | 147 JTD '01

wims
Guru
Guru

do aug 31, 2006 14:21

Hier wordt aardig aangepakt Alessandro! Dit is toch geen generale repetitie voor wat mijn 75 a.s. maandag bij jou te wachten staat? :roll:

cu, wims
Na regen schijnt de zon te komen. (mwah.nl)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 31, 2006 18:22

On even terug te komen op ‘het vuile werk laten doen’: Mijn vader (vut) heeft mooi bij zijn laatste werkgever wat onderdelen (gedeeltelijk) kunnen stralen. 8) Uiteraard had ik wel even de naven/ wiellagers afgeplakt. :!: Ook kon de as niet overal even goed gestraald worden i.v.m. het formaat as t.o.v. het formaat straalcabine. De grote stukken heb ik geschuurd met een lamellenschijf.
En de laatste stukjes, die niet gestraald konden worden en waar ik met de schuurscijf niet bij kon heb ik wat met roterende staalborstels in de boormachine bewerkt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nog ‘leuk’ om te vermelden: de achterveren gingen dus kapot toen ik die ging stralen. De onderste halve winding brak zo af :o , bij beide veren. Ik had nog goede Alfetta veren liggen en heb die dus maar gestraald. Wat wel opvalt , is dat deze één winding meer hebben dan standaard Alfa 75 veren. Afwachten wat dat gaat doen :roll: => de auto heft de juiste hoogte gekregen, niets mis mee. Mogelijk is de auto nu iets comfortabeler geworden??

Daarna moest er natuurlijk het nodige in de lak gezet worden. Ik zag een partij werk op me afkomen.........maar ik heb toch een compressor en een bijbehorende simpele verfspuit? :idea:
Enfin, als ik eens wil proberen wat te spuiten met compressor en verfspuit is dit hèt moment! :!:
Dan kom je er dus achter dat je drukregelaar helemaal vastroest als je nooit je comressorvat aftapt. :oops: Dus de eerste keer met 6-8 bar gepoten. :lol: Het resultaat viel niet eens tegen. Daarna die drukregelaar maar eens uit elkaar gehaald, schoongemaakt enz. Tweede keer spuiten eerst met veel te lage druk, maar uiteindelijk ging het best aardig. En dan te bedenken dat ik Hammerite gebruikte. Die is best dik zeg maar (understatement), het lukt dan ook beslist niet zonder de nodige verdunner te gebruiken. Na enkele dagen uitharden kon ik gaan opbouwen. (foto's van het reultaat zijn straks te zien, bij het opbouwen)

In die tussentijd heb ik dan eens die versnellingsbak ontmanteld, beoordeeld en het een en ander vernieuwd, bewerkt en uitgewisseld.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb het uiteindelijk als volgt gedaan:
- de tweede en derde synchromeshring zijn vernieuwd, maar niet voordat:
- de braampjes (van het vele tandenpoetsen) aan de binnenkanten van de tandjes zijn afgeslepen met de ‘dremel’.
- Alle overige synchromeshringen omgedraaid.
- De schakkelmof van 3/4 is verhuist naar 5/r. De kant van 4 wordt nu gebruikt voor 5.
- De schakelmof van 5/r is nu gekomen tussen ¾, met de kant van r naar 3 en de kant van 5 naar 4. Hiertoe was besloten, omdat 3 (veruit) de slechtste was.
Ik heb inmiddels ervaren, dat de bak weer heerlijk (perfect klinkt zo arrogant :biggrin: ) schakelt. Mij viel overigens op dat de schakelgaffels (ook wel vorken) –gezien de versleten synchromesh- in uitzonderlijk goed staat verkeren. (niet dat ik die ging vervangen, maar toch........) Vandaar ook dat de bak zo strak en trefzeker schakelt. :blue_cool:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 31, 2006 18:29

Herkenbaar ! En ik maar ontluchten omdat ik dacht dat er lucht achterbleef in de leiding in de ronde boog op het hoogste punt.... :twisted: Vaak wordt het later beter...
Of het is gewenning :oops: :wink:
Ik heb het echt niet over een iets dieper pedaal, die ligt bijna op de grond! :shock:
Bovendien komt er bij het intrappen (behalve als je dat heel langzaam doet) een zeer wreemd/ onbekend/ hard en uiterst ongewensd/ onheilspellend geluid uit het vooronder/ schutbord/pedalenbak in die buurt. :?
Ik ga niet langer gokken, die HRC gaat gewoon open............. :roll: ..........morgen.
Hier wordt aardig aangepakt Alessandro! Dit is toch geen generale repetitie voor wat mijn 75 a.s. maandag bij jou te wachten staat? :roll:

cu, wims
Ik ga er toch echt vanuit, dat jouw 75 in (veel) betere staat verkeert! :wink:

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 31, 2006 19:20

Ontlucht jij met de voet op het pedaal? Daar gaan veel HRC van kapot. De pedaalslag tijdens het ontluchten is groter dan tijdens het remmen. Ik gebruik een ketel. Kost wel wat maar echt ideaal.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 31, 2006 19:32

Ontlucht jij met de voet op het pedaal? Daar gaan veel HRC van kapot. De pedaalslag tijdens het ontluchten is groter dan tijdens het remmen. Ik gebruik een ketel. Kost wel wat maar echt ideaal.
Gaat echt heel vaak goed. Is bij mij nog nooit eerder fout gegaan, maar ik denk dus wel dat dat precies is wat er nu wel is gebeurt/ fout gegaan. :twisted: Jammer, maar geeft niets, ook dat fixen we wel weer. :wink:

Bij de weg: wat bedoel je met een ketel? Leg uit! 8-[

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 31, 2006 19:49

Bij de weg: wat bedoel je met een ketel? Leg uit! 8-[
Ik heb een ketel waar je met een compressor lucht op zet. Met een handel zuig je de lucht uit de leidingen. Wel zorgen dat het vloeistof op peil blijft. Enorm handig. Ik heb in een paar minuten mijn Alfasud ontlucht. Alles was leeg. Ook de koppelingscilinder. Tik aan het oor. :D

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 31, 2006 21:12

Zo, nu kan de boel weer gemonteerd worden..........of nee toch niet, nog even de voorste en achterste cardanrubber vervangen door goede gebruikte rubbers (klinkt wel ranzig eigenlijk :oops: ) uit mijn magazijn. :biggrin: Geen overbodige luxe, zoals je ziet :shock: :
Afbeelding
Afbeelding
(en die was al zeker drie jaar slecht en kwam dus al zeker twee keer probleemloos door de APK. :? )

Dan nog even de baksteunen........ze zijn niet door, maar wel twijfelachtig.......maar nu niet meer! :blue_cool: Die gaan nooit (meer) kapot:
Afbeelding
Afbeelding
Het idee is overigens niet nieuw, ik heb ooit eens een foto gezien van gloednieuwe baksteunen, die ook zo waren gemodificeerd.

Zo, hehe kan ik nu dan eindelijk alles weer monteren? :-k Jawel! :D Eerst alles achter de auto verzamelen en dan opbouwen. De cardan heb ik in dit stadium alweer onder de auto hangen.
Eerst even de trans-axle samenstellen en dan eronder schuiven. Vervolgens de wielen erop. Dan gaat de as langzaam omhoog met m.b.v. de kooiaapjes en tussendoor de bak meenemen m.b.v. de hefkar van adjesalfa/ akieromeo. Wel tussendoor goed kijken dat de veren zich goed zetten. Als het geheel hoog genoeg is maak ik de cardan vast aan de koppeling en daarna stelt het eigenlijk niets meer voor. (hoewel een gebruikte uitlaat zich soms moelijk laat monteren :twisted: )
Afbeelding
Afbeelding
Zie je wel Patje1100, geen concurentie. :wink:

Foto’s van dit afgerondedeel van het project heb ik niet gemaakt, maar dat kan nog komen, want ik ben nog niet klaar met de remmen. Die zullen straks nog eens ontlucht moeten worden (na revisie van de HRC) en dan gaat de auto weer lekker met de kont omhoog.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 31, 2006 21:20

Staat die auto achter nu gewoon op de velgen en een paar blokjes hout? :shock: Dan moet ik meteen denken aan de drie O`s.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 31, 2006 21:32

Staat die auto achter nu gewoon op de velgen en een paar blokjes hout? :shock: Dan moet ik meteen denken aan de drie O`s.
Ja, de drie O's van Overzichtelijk en Ondubbelzinnig Ondersteund of zoiets? :biggrin:
KAS, KAS, KAS, die velgen waaien echt niet om hoor! [-( :wink:

reijnaje
Guru
Guru

do aug 31, 2006 21:54

Volgens mij hangt de auto gewoon aan luchthaken aan de achterkant :-k
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do aug 31, 2006 21:55

Ja, de drie O's van Overzichtelijk en Ondubbelzinnig Ondersteund of zoiets? :biggrin:
KAS, KAS, KAS, die velgen waaien echt niet om hoor! [-( :wink:

O, O, O! :wink: Ik haal vast pleisters. :biggrin:

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

do aug 31, 2006 22:25

Het is me even niet duidelijk wat je nu met die baksteunen hebt uitgespookt :-k
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW