On even terug te komen op ‘het vuile werk laten doen’: Mijn vader (vut) heeft mooi bij zijn laatste werkgever wat onderdelen (gedeeltelijk) kunnen stralen.

Uiteraard had ik wel even de naven/ wiellagers afgeplakt.

Ook kon de as niet overal even goed gestraald worden i.v.m. het formaat as t.o.v. het formaat straalcabine. De grote stukken heb ik geschuurd met een lamellenschijf.
En de laatste stukjes, die niet gestraald konden worden en waar ik met de schuurscijf niet bij kon heb ik wat met roterende staalborstels in de boormachine bewerkt.

Nog ‘leuk’ om te vermelden: de achterveren gingen dus kapot toen ik die ging stralen. De onderste halve winding brak zo af

, bij beide veren. Ik had nog goede Alfetta veren liggen en heb die dus maar gestraald. Wat wel opvalt , is dat deze één winding meer hebben dan standaard Alfa 75 veren. Afwachten wat dat gaat doen

=> de auto heft de juiste hoogte gekregen, niets mis mee. Mogelijk is de auto nu iets comfortabeler geworden??
Daarna moest er natuurlijk het nodige in de lak gezet worden. Ik zag een partij werk op me afkomen.........maar ik heb toch een compressor en een bijbehorende simpele verfspuit?
Enfin, als ik eens wil proberen wat te spuiten met compressor en verfspuit is dit hèt moment!
Dan kom je er dus achter dat je drukregelaar helemaal vastroest als je nooit je comressorvat aftapt.

Dus de eerste keer met 6-8 bar gepoten.

Het resultaat viel niet eens tegen. Daarna die drukregelaar maar eens uit elkaar gehaald, schoongemaakt enz. Tweede keer spuiten eerst met veel te lage druk, maar uiteindelijk ging het best aardig. En dan te bedenken dat ik Hammerite gebruikte. Die is best dik zeg maar (understatement), het lukt dan ook beslist niet zonder de nodige verdunner te gebruiken. Na enkele dagen uitharden kon ik gaan opbouwen. (foto's van het reultaat zijn straks te zien, bij het opbouwen)
In die tussentijd heb ik dan eens die versnellingsbak ontmanteld, beoordeeld en het een en ander vernieuwd, bewerkt en uitgewisseld.

Ik heb het uiteindelijk als volgt gedaan:
- de tweede en derde synchromeshring zijn vernieuwd, maar niet voordat:
- de braampjes (van het vele tandenpoetsen) aan de binnenkanten van de tandjes zijn afgeslepen met de ‘dremel’.
- Alle overige synchromeshringen omgedraaid.
- De schakkelmof van 3/4 is verhuist naar 5/r. De kant van 4 wordt nu gebruikt voor 5.
- De schakelmof van 5/r is nu gekomen tussen ¾, met de kant van r naar 3 en de kant van 5 naar 4. Hiertoe was besloten, omdat 3 (veruit) de slechtste was.
Ik heb inmiddels ervaren, dat de bak weer heerlijk (perfect klinkt zo arrogant

) schakelt. Mij viel overigens op dat de schakelgaffels (ook wel vorken) –gezien de versleten synchromesh- in uitzonderlijk goed staat verkeren. (niet dat ik die ging vervangen, maar toch........) Vandaar ook dat de bak zo strak en trefzeker schakelt.