Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Balanceren cardan-as

do aug 31, 2006 19:16

Heeft het zin als ik mij er ook nog mee bemoei? :biggrin:
Wordt zo wel een LOOD-zwaar topic :jumping:

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardan-as

do aug 31, 2006 19:20

Ja, maar HOE zwaar dan precies? :jumping:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Balanceren cardan-as

do aug 31, 2006 19:23

Ja, maar HOE zwaar dan precies? :jumping:
Niet te zwaar eraan tillen :wink:
Zullen we vrolijk verder gaan waar we waren gebleven :!:
En dan bedoel ik bij het balanseren van cardanassen :D

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Balanceren cardan-as

do aug 31, 2006 19:24

Zal ik het topic dan maar weer verlichten? :-k :idea: (slechts 55 kg. :biggrin: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

Re: RE: Balanceren cardan-as

do aug 31, 2006 20:28

Zo, ik dacht dat dit een leuk topic ging worden over het balanceren van assen en al het andere dat draait.....


...maar daar draait het bljikbaar niet meer om.....


Heb nog wel interesse in wat uitleg over balanceer-technieken ..dus als iemand wat kan uitleggen over methoden, voordelen, nadelen...

ik ben een trouwe lezer.....
..Dacht dat ik misschien de enige was die me dat afvroeg! :jumping:
Maakt niet uit hoor, beetje gezonde spanning moet kunnen, als we elkaar maar niet naar het leven staan!
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Skattie

Re: RE: Balanceren cardan-as

do aug 31, 2006 20:59

Als een duvel uit een doosje is daar ineens Dré weer om olie op het vuur te gooien, en nu begin jij weer?
Ik heb even het hele topic nagekeken maar ik heb Dré nergens gezien. Ik vermoed dat jij denkt dat dit een andere nickname is van Dré maar dat is dus niet zo. Ik ben zijn vriendin maar alles wat ik post komt volledig van mijzelf en dus niet van Dré. Ik ben een zelf-denkend persoontje namelijk die niet zomaar met iemand meepraat maar mijn eigen gedachten erover laat gaan. Het antwoord van @@ is inderdaad weg, heb ik ook niet gezien door mijn computertechnische probleempje dus dan lijkt het inderdaad alsof jij ineens ontzettend uit de slof schiet. Sorry dan dat dat zo lijkt, of in ieder geval op mij zo overkomt. Misschien is het een optie dat jij ook jouw posting weghaalt zodat er geen foute conclusies meer worden getrokken??

harold
Full Member
Full Member
Berichten: 337
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:20
Locatie: Naarden
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardan-as

do aug 31, 2006 21:20

@ronald
hele topic na gelezen en je hebt gelijk dat door @@ gewijzigdebericht het nu lijkt of jij om niets uit je slof schiet.


en wie onthoudt zich van enige vorm van reactie na zijn gewijzigde bericht,
inderd@@d ;)

waarom? een reactie was mijns inziens was wel op z'n plaats geweest om de duidelijke onduidelijkheden de kop in te drukken .......
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Balanceren cardan-as

vr sep 01, 2006 11:23

Ok, dan begin ik zelf wel. Vecht het (on)gelijk alstjeblieft ergens anders uit. Mensen die dit topic interessant vinden hebben niks aan jullie gekissebis door dit topic heen lijkt me? Wees netjes en los het zelf op zonder ons. Dank u.





Ik heb dus geen verstand van het balanceren van cardan-assen, maar ik weet wel dat een excentrisch massamiddelpunt trillingen kan veroorzaken en waarschijnlijk ook daardoor metaalmoeheid? Dus wat zijn de methoden om de plek op te sporen en hoe verhelp je dat dan?

De eerder beschreven methode met de schroevendraaier lijkt me onnauwkeurig. Je weet door de uitslag wel waar de plek zit (kan denk ik ook met een stroboscoop of niet?) maar hoeveel gram massa moet je toevoegen? En als je die massa toevoegt door (lassen, slangklem, ...) ontstaat er dan misschien een nieuwe trilling? Lijkt me niet dat je dat tot het einde der dagen wil gaan doen?

Iemand met een zaklamp in de buurt?..... I'm in the dark here..........

Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardan-as

vr sep 01, 2006 12:18

@steven 33: Zie de post die ik gisteren in deze thread heb gezet

"Goed, ik heb gewoon maar even gebeld met v. Lingen in Houten om te vragen hoe ze het hebben gedaan. De persoon die mij eerder te woord had gestaan. Jan Maasen, was er even niet maar ik werd geholpen door Frits van Lingen (familie van??). Die vertelde me dat ze een apparaat hebben dat kan localiseren waar de as te zwaar is en dan door middel van ringetjes of eventueel slangklemmen een en ander corrigeren. Heb nog niet onder de auto kunnen kijken wat er in mijn geval is gebeurd (de 75 is verlaagd en de as is ook nog eens aardig verstopt achter de uitlaat). "

Zo hebben ze het dus bij v. Lingen gedaan. Aangezien ik niet meer de vibraties ervaar die er eerder wel had kan ik niet anders dan constateren dat de as nu trillingsvrij draait. Wat voor apparatuur ze precies hebben gebruikt weet ik niet, zal niet een schroevedraaier geweest zijn want dan blijf je volgens mij bezig. Was nu binnen een uur gepiept.
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Balanceren cardan-as

vr sep 01, 2006 16:06

@Bezztie: Sorry, had m gemist. Maar leek me wel leuk om misschien te weten hoe zo een apparaat dan werkt, maar dat zal m hier niet gaat worden.

Dank

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardan-as

za sep 02, 2006 16:42

Weet iemand of dit klusje ergens in de buurt van Leiden uitgevoerd kan worden?
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
Beezztie
Full Member
Full Member
Berichten: 437
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 20:03
Locatie: Barendrecht
Contacteer: Website

RE: Balanceren cardan-as

za sep 02, 2006 18:30

Ik heb me dus gek gezocht naar een bedrijf in d eomgeving van Rotterdam, v Lingen in Houten was de dichtstbijzijnde die ik kon vinden..
Zoekende naar Scalino of Giulia Super

Gehad: 75 2.0 TS '92 Rosso, 75 3.0 America '89 Rosso, 75 2.0TS 1989 Grigio Medio, Giulia 1600 Super Biscione, Giulia GT Junior '67 Rosso to be GTA Junior Stradale Replica

SCARB nr. 4755

panzerfrans

RE: Balanceren cardan-as

zo sep 03, 2006 03:25

Ter leering ende vermaak;

Bij mijn voormalige 75 TS bleek na uiterst intensief zoekwerk, waaronder het enige malen demonteren en monteren van de halve aandrijflijn, dat van een van de boutjes waarmee de drukgroep vastzit het kopje ontbrak.

Bij allerhande trillingsproblemen kan het dus een goed idee zijn om, voor je van alles gaat ballanceren, naar mechanische defecten en/of beschadigingen te zoeken.

Van Cardan-assen willen, bijvoorbeeld, de balanceer gewichtjes wel eens loslaten.
Vaak is te zien waar ze gezeten hebben, en reparatie dus redelijk eenvoudig.

Groeten, Frans.

Montinl
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: za aug 20, 2005 17:51

RE: Balanceren cardan-as

zo sep 03, 2006 13:48

Had 2 weken geleden na opnieuw in gebruik nemen van mijn 75QV veel trillingen in de 3-ltr aandrijfas. Het hele ritueel met slangenklemmen e.d. hielp maar even.
Complete demontage en controle van alle asdelen leidde bij mij tot de conclusie dat je moet beginnen met het controleren van de onderdelen in de voorste centreerbus. Als deze onderling speling hebben, kun je het al vergeten. Ditzelfde geldt voor de "busjes" in het middelste en het achterste gedeelte. Deze delen moet je gewoon vervangen zodat de voorste as centreert in de krukas, beide assen tov elkaar centreren, de achterste as centreert in de achterste Hardy-schijf die weer centreert op de as van de versnellingsbak.
Uiteindelijk zal ik ook naar Van Lingen gaan om de as uit te laten balanceren omdat het gedoe met de slangenklemmen meestal alleen (op hoop van zegen) op het achterste deel bij de versnellingsbak wordt doorgevoerd. Ik hoop wel dat de Van Lingen methode op meerdere posities onder de auto kan meten. De gehele as wegbrengen om dynamisch te balanceren is stukken duurder maar heeft volgens mij wel het voordeel dat precies op de juiste plek onbalans wordt weggehaald.
Ik dacht dat het balanceren van een aandrijfas hetzelfde principe is als het balanceren van wielen met een "scooter". Je meet een trilling met een "piezo kristal" en de positie middels stroboscoop-effect enz.

De "Frits" van Lingen is denk ik toch "Fred" van Lingen. Zeg het hem maar niet.

Groet, Wil.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Balanceren cardan-as

ma sep 04, 2006 22:05

@ronald
hele topic na gelezen en je hebt gelijk dat door @@ gewijzigdebericht het nu lijkt of jij om niets uit je slof schiet.


en wie onthoudt zich van enige vorm van reactie na zijn gewijzigde bericht,
inderd@@d ;)

waarom? een reactie was mijns inziens was wel op z'n plaats geweest om de duidelijke onduidelijkheden de kop in te drukken .......
Ruzies??/ meningsverschillen/ intepretatieverschillen vecht je niet uit hier op het forum :!: .Tis hier de Prive/Weekend niet. Ronald heeft mij 'ge PB't en ik hem weer. Tevreden??

Wij wel iig. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”