@KDH,
Heb wel interesse in die cursus....
Werken ze allang niet meer met een mechanisch systeem? hoe noem je de manier waarop de actuator het klepje van de waste gate opendrukt dan?elektronisch?

op 99% van de benzine turbo auto's wordt de waste gate pneumatisch/mechanisch bediend. alleen het mooment waarop dit gebeurt wordt geregeld door elektronika, meestal door een elektronisch geregeld ventiel dat de mate van lekkage in de slang regelt. (dit kan ook mechanisch met een zogenaamde bleed-valve kun je ook de druk opschroeven)
Zelf ben ik zeer geinterreseerd in turbotechniek. Heb al zeer veel gelezen over de techiek e.d. en ook in de praktijk heb ik er veel ervaring mee. Ben best bereid om toe te geven als ik iets fout heb, maar dan wil ik wel graag van meerdere mensen horen dat ik het fout heb, niet van een iemand die een of andere cursus volgt. Wil je er niet op aanvallen maar ik zou toch maar eens aan die cursusleider een afdrukje van dit topic laten lezen en vragen wie hij vind dat er gelijk heeft.
Groeten Remco
Ik probeer het 1 en het ander op te doen over turbo's,dumpvalve's en noem maar op...
Heb het zitten lezen....maar mijn muis is ook 4 keer op de grond gepleurd omdat mijn
bureau niet zo breed is om helemaal naar rechts te scrollen in 1 beweging (de enter toets)
Neejoh,
Maar ben al weer wijzer geworden over turbo motoren
Dus als ik hem heb kan ik is het 1 en het ander gaan bestuderen onder de kap van de 75. ( volgende week woensdag alst goed is)
Greetzz..
Wouter