Rutger

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

do sep 28, 2006 23:13

auto wegdoen? over wiens auto hebt je het over? Want die Qv Gaat echt niet weg.. :D

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

do sep 28, 2006 23:27

Wie een faux-dumpvalve installeert, moet ook niet vergeten om een dummy-FMIC achter de voorbumper te hangen. Denk er ook aan om een authentiek 'turbo' plaatje te scoren voor op de achterklep! Een aftermarket-turbodrukmeter in je dashboard schroeven maakt het helemaal af. Het signaal hiervoor kun je bv aftakken van je toerenteller :roll:

























Diepe zucht.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

gerbengtt

Re: RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

do sep 28, 2006 23:35

Wie een faux-dumpvalve installeert, moet ook niet vergeten om een dummy-FMIC achter de voorbumper te hangen. Denk er ook aan om een authentiek 'turbo' plaatje te scoren voor op de achterklep! Een aftermarket-turbodrukmeter in je dashboard schroeven maakt het helemaal af. Het signaal hiervoor kun je bv aftakken van je toerenteller :roll:
Diepe zucht.
:mrgreen: :wink:

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

vr sep 29, 2006 09:54

andere 145 kopen en dan een echte monteren is een betere optie denk ik:

http://www.mobile.de/SIDeeqlrLZfWb3Czk3 ... 218288603&
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

Re: RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

vr sep 29, 2006 10:01

die fake dump valves zijn niet voor turbos. want die moet je in je uitlaat zetten ofzo iets. heb al iets gevonden maar dat is iets met een speaker. en dat vind ik wel een beetje triest. dan kan ik net zo goed een cd oopzetten met die geluiden
Cool ! wil ik ook op mijn Jtd ! Zet ik een cd met bertone geluiden op ! 8)


Gebruikersavatar
Wouter van den Brande
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 756
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 17:32
Locatie: Axel(the place to bier)

Re: RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

do apr 24, 2008 01:52

@KDH,

Heb wel interesse in die cursus.... :wink:

Werken ze allang niet meer met een mechanisch systeem? hoe noem je de manier waarop de actuator het klepje van de waste gate opendrukt dan?elektronisch? :? op 99% van de benzine turbo auto's wordt de waste gate pneumatisch/mechanisch bediend. alleen het mooment waarop dit gebeurt wordt geregeld door elektronika, meestal door een elektronisch geregeld ventiel dat de mate van lekkage in de slang regelt. (dit kan ook mechanisch met een zogenaamde bleed-valve kun je ook de druk opschroeven)

Zelf ben ik zeer geinterreseerd in turbotechniek. Heb al zeer veel gelezen over de techiek e.d. en ook in de praktijk heb ik er veel ervaring mee. Ben best bereid om toe te geven als ik iets fout heb, maar dan wil ik wel graag van meerdere mensen horen dat ik het fout heb, niet van een iemand die een of andere cursus volgt. Wil je er niet op aanvallen maar ik zou toch maar eens aan die cursusleider een afdrukje van dit topic laten lezen en vragen wie hij vind dat er gelijk heeft.

Groeten Remco
Ik probeer het 1 en het ander op te doen over turbo's,dumpvalve's en noem maar op...
Heb het zitten lezen....maar mijn muis is ook 4 keer op de grond gepleurd omdat mijn
bureau niet zo breed is om helemaal naar rechts te scrollen in 1 beweging (de enter toets) :lol: :lol:

Neejoh,



Maar ben al weer wijzer geworden over turbo motoren
Dus als ik hem heb kan ik is het 1 en het ander gaan bestuderen onder de kap van de 75. ( volgende week woensdag alst goed is)

Greetzz..

Wouter
Voorheen X-Fighter
Nu:

Alfa 75 1.8 Turbo( in project)
164 3.0 V6 24v Super

Verleden:
75 1.8 Imola
164 3.0 v6 12v
155 2.0 TS 8v
166 3.0 V6 24v Super
Scarb:5848
Afbeelding

Gebruikersavatar
rogierg
Newbie
Newbie
Berichten: 31
Lid geworden op: za jun 04, 2005 13:30

RE: Sissend geluid tijdens schakelen ( Dump-Valve ) ???

wo mei 07, 2008 02:17

Hoi Allemaal,

Met betrekking tot het hoe en waarom van een Dump valve (of bypass valve) is vooral ook om de turbo heel te houden en geluidsniveau van de turbo laag te houden.

Als de gasklep van een turbo benzine motor wordt gesloten dan zal er geen lucht flow meer zijn door de compressor van de turbo gaan, wel zal er voor een kort moment nog energie in de vorm van een draaiend turbine/compressor wiel zijn. Hierdoor wordt er dus druk opgebouwd zonder lucht flow.

Als je een compressor map van een turbo bekijkt dan zie je dat er een begrenzing is aan de linkse kant van de map. Deze begrenzing wordt de "surge" line (of pompgrens) genoemd. Als er dus geen dump valve gemonteerd is, kan het zijn dat de turbo in surge gaat. Dit heeft als eigenschap dat de lucht eigenlijk in de tegengestelde richting door de compressor wil stromen waardoor er dus een zware belasting op het compressor wil komt. Als een turbo in surge gaat dan is dit te horen als een oscillerend geluid dat in sterkte afneemt. Door een dump valve te monteren wordt er dus een lucht flow gehandhaafd terwijl de druk afneemt.
Ook worden dump valves tegenwoordig wel ooit gebruikt om de turbo tijdens lage toerental van de motor en bij volgas ook uit het surge gebied te houden.

Tegenwoordig zijn nagenoeg alle benzine turbo motoren voorzien van een dumpvalve, ook nagenoeg allemaal een (geregelde) recirculerende valve om het geluid zo laag mogelijk te houden.

Ik hoop dat mede door mijn verhaal het iets meer duidelijk wordt waarom een dump valve wordt gebruikt.

Groeten,

Rogier.

Terug naar “Tuning onderwerpen”