Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Overdruk in brandstoftank

za sep 30, 2006 20:24

Jammer, dit
Ik begrijp jouw reactie, maar misschien heeft Andretti het toch juist? :?
Ik bedoel: is het echt zo erg, of maken 'we' ons druk om niks?

Probeer het positief te zien! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: Overdruk in brandstoftank

za sep 30, 2006 20:58

@Allessandro Begrijp jouw reactie wel, en die van Dré helemaal, (Toen ik erover nadacht leek temperatuurstijging en daardoor overdruk een heel logische optie) alleen die reactie die achter de reactie van Dré aankwam (bijvoorbeeld Rees Cees met zijn vriesvak) vindt ik waardeloos. Dat ze dat dan voor het forum café bewaren (waar ik er dan met plezier aan meedoe) maar niet in ieder topic wat gewoon serieus bedoeld is.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Rees-Cees

Re: RE: Overdruk in brandstoftank

za sep 30, 2006 23:34

@Allessandro Begrijp jouw reactie wel, en die van Dré helemaal, (Toen ik erover nadacht leek temperatuurstijging en daardoor overdruk een heel logische optie) alleen die reactie die achter de reactie van Dré aankwam (bijvoorbeeld Rees Cees met zijn vriesvak) vindt ik waardeloos. Dat ze dat dan voor het forum café bewaren (waar ik er dan met plezier aan meedoe) maar niet in ieder topic wat gewoon serieus bedoeld is.

Thom
vriend :thumbs:
Heb hetzelfde fenomeen bij mijn Sprint.
Enige reden die ik kan bedenken is dat de retourleiding vanaf de carburateurs zorgt voor een overdruk op de tank. De oplossing heb ik echter nog niet gevonden.
Een sprint heeft een mechanische pomp op het blok. Dat zou dus betekenen dat de pomp de benzine terug naar de tank pompt waar de benzine net uitgezogen is door de zelfde pomp :shock: plus dat die pomp ook nog benzine in je carb's pompt. mooie gedachte das gratis rijden je tank stoomt dan op een gegeven moment over.

Gebruikersavatar
BTG
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: di okt 04, 2005 17:19

RE: Overdruk in brandstoftank

zo okt 01, 2006 17:23

De pomp zuigt uit de tank en pompt naar de motor met een overdruk. Een deel van de benzine wordt verbruikt, de rest wordt overgestort via een drukregelaar naar de tank, met de restdruk van de pomp welke niet aan weerstand is verloren gegaan. Als de tank niet ontlucht, kan hierin een druk opbouwen. Bij de meeste auto's is dit niet gebruikelijk.

Dat er ook drukopbouwook door verdamping kan gebeuren, is logisch, maar dit is meestal alleen bij heet weer. Ook hier geldt weer dat bij een goede tankontluchting dit niet merkbaar is.

Ik blijf het jammer vinden van het soort reacties hier. Ook al weet je het zo goed, het zou leuker moeten zijn elkaar te helpen en een uitleg te geven dan een ander voor gek te verklaren
Nu ff niets,
eerder: 155V6, Alfetta QO,75 qv

Rees-Cees

Re: RE: Overdruk in brandstoftank

zo okt 01, 2006 18:08

De pomp zuigt uit de tank en pompt naar de motor met een overdruk. Een deel van de benzine wordt verbruikt, de rest wordt overgestort via een drukregelaar naar de tank, met de restdruk van de pomp welke niet aan weerstand is verloren gegaan. Als de tank niet ontlucht, kan hierin een druk opbouwen. Bij de meeste auto's is dit niet gebruikelijk.

Dat er ook drukopbouwook door verdamping kan gebeuren, is logisch, maar dit is meestal alleen bij heet weer. Ook hier geldt weer dat bij een goede tankontluchting dit niet merkbaar is.

Ik blijf het jammer vinden van het soort reacties hier. Ook al weet je het zo goed, het zou leuker moeten zijn elkaar te helpen en een uitleg te geven dan een ander voor gek te verklaren
klopt niet hoor.

Ook al zou je met een hoge druk (zuigkracht) uit de tank gaan zuigen dan gaat het om de hoeveelheid (volume) wat telt. Je blijft altijd meer wegzuigen dan dat er terug komt met wat voor druk dan ook. de druk wordt na de pomp pas opgebouwd en niet in de tank. De retour heeft een klep anders zou de druk direct verloren gaan en injectoren geen brandstof krijgen. Bij een carb motor is de retour trouwens passief bij een mechanische pomp aan het blok. Bij een klikklak pomp (stoterpomp) hoef je zelfs geen retourleiding te plaatsen (0,30 bar)

Om het misschien wat duidelijker te maken:

Je hebt nodig een pak sjokomel van 1 liter, 2 rietjes.

steek 1 rietje onder in het pak en 1 rietje boven in het pak (prik er ook een ontluchtingsgaatje in)

stop 1 rietje in je mond en 1 in je neus. Ga nu zo snel mogelijk (met hoge druk dus) het pak leeg drinken.

Wat gebeurt er dan?

doe het zelfde nog een keer maar dan met je vinger op het ontluchtings gaatje.

Andretti Molletti

RE: Overdruk in brandstoftank

zo okt 01, 2006 23:29

Ok.. altijd zal er damp ontstaan in de tank.. Altijd heerst er een overdruk.
Als je nu bij extreme koude heel veel benzine gebruikt dan kan die overdruk misschien wel eens weg blijven...
Om het imploderen van de tank te voorkomen zit er bij oude auto's (zeg bj <90) een ontluchtingsgaatje in de dop.. meestal met een veerklepje dat overdruk van een paar tiende bar in de ank toestaat, maar altijd dezelfde druk als de buitenluchtdruk waarborgd.

Als je een auto van na 90 hebt zit er bijna altijd een koolfilter of absorptiefilter op. Dat hangt als zijnde een zwarte bus ter groote van een eeeuh chocomelkpak ;) ergens in de auto.. bij de 75 bv rechtsvoor onder/achter de voorbumper. Dit filter is met een slang aangeloten op de tank en overdruk door verdamping gaat door dit filter de buitenlucht in. In het actief kool wordt het HC (benzine) opgeslagen zodat er geen schadelijke benzine dampen in het milieu komen. Als je gaat rijden zuigt de motor via een slangetje een heel klein beetje lucht door dat filter en trekt zo de opgeslagen benzinedampen weer de motor in om te verbranden.
Overdruk in je tank is dus heel normaal en als je bij het benzinestation je bijna lege tank opendraait dan zal de benzinedamp je met een overdruk van ongeveer 0,8 bar tegemoet komen. Zeker als je tank leeg is en je net gereden hebt is een groot deel van de benzine door de pomp rondgepompt en retour gegooid door de drukregelaar. Uiteraard wordt er geen druk opgebouwd door de pomp, immers er wordt geen druk geretourneerd maar volume zoals Cees al zei!.
Wat echter gauw vergeten wordt, en daar ligt de kern van het verhaal, is dat de benzine door de injectorgallerij gaat en dan door de drukregaal retour.
En waar zit de injectorgallerij???
JUIST!
op het warme motorblok van 80 graden celcius.. dus de benzine wordt enorm opgewarmd retour gegooid, ook bij temperaturen van onder 0.

Draai je tankdop maar eens los bij 0 graden en een dag stilstaan.. dan blaast i niet of nauwelijks af!
Na een flinke rit stoppen bij een tankstation en opendraaien geeft dus altijd overdruk!!! (door de hete benzine! (moderne motoren hebben zelfs brandstofkoelers!)

Omgekeerd als je uitgaat van de opmerkingen ik heb onderdruk in mijn tank... hoe kan je ooit benzine rondpompen dan??

De bedoeling was mensen aanzetten tot denken en het zelf vinden van een oplossing, sorry dat dat minder overkwam...

de verklaring hiervoor zit in het onderschrift wat wezenlijk niet veranderd is (was NUTS) maar nu wel anders is geschreven ;)

Gebruikersavatar
BTG
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: di okt 04, 2005 17:19

RE: Overdruk in brandstoftank

ma okt 02, 2006 10:43

Dank je wel :D
Nu ff niets,
eerder: 155V6, Alfetta QO,75 qv

Rees-Cees

RE: Overdruk in brandstoftank

ma okt 02, 2006 20:11

Nog sjoko!

Afbeelding

ja en je mag me afbranden

Andretti Molletti

RE: Overdruk in brandstoftank

ma okt 02, 2006 20:18

Dat was toch sjezemel on dze rocks met ijs???
;)

Rees-Cees

Re: RE: Overdruk in brandstoftank

ma okt 02, 2006 20:26

Dat was toch sjezemel on dze rocks met ijs???
;)
kijk jij snapt het :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”