tis een sprint
Guru
Guru

RE: een 16V op carburateurs in de Sud

vr sep 01, 2006 17:54

lekkere vrienden heb je dan :p

maar idd wat een hoogte verschil zeg !
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

Botty
Member
Member

vr okt 06, 2006 22:31

Hoi Bert,

Kan je mij vertellen hoe die grijze band aan het einde van het dak verwijdert moet worden bij een Monte? Of is dat verschillend tussen een Spider en een Coupe?

Ik moet de mijne verwijderen en wellicht vernieuwen omdat het ijzer onder het plastic is gaan roesten. Zal wel een aanschaf bij Montehospital worden (ping ping ping ping)

Groet, Pieter

p.s. over Kevers en Montes gesproken, ik reed een paar jaar geleden door de Flevopolder vlak bij Lelystad in mijn Monte, en toen belande ik tussen een groepje Kevers (was die dag blijkbaar zo'n Keverfestijn). De mensen in die Kevers gingen helemaal uit het dak, en ik (in duffe toestand) begreep er helemaal niks van. Pas thuis legde ik het verband met de Herbie film! Duh!

:roll:
Kapé 2.0-20 VT. Nu nog een Alfa :roll:

Furrikain
Full Member
Full Member

za okt 07, 2006 00:27

Oeh, nu er buiten die Sud ook nog een Monte Carlo te bewonderen valt hier, moest ik toch even komen melden dat ik het beiden fantastische auto's vind ;)

Is het waar dat een Monte Carlo nogal krap zit voor de ietwat langere medemens? Ik heb al gehoord dat het niet veel scheelt met een Fiat X 1/9, wat ik wel heel krap vond (je merkt het duidelijk, ik ben 1.95 a 2m en zo'n monte carlo... mmmmm =P~)

Als je budget trouwens de pan uitswingt, zou ik die alpina's te koop zetten op een BMW forum zonder prijsvermelding, dus wat de gek ervoor geeft. Met wat geluk kan je van de opbrengst een extra Lancia kopen ;)

Botty
Member
Member

za okt 07, 2006 11:33

Ik ben 1.80 meter en ik zit met de (dunner geworden :wink: ) kruin op 3 mm na tegen de hemel. Als je een Spider koopt is dat nog erger want ik geloof dat door de dakconstructie de hemel (bij gesloten toestand) lager ligt.

Zitpositie is verder ok als je een "dished" stuurwiel monteert, anders krijg je pijn in de rug (tenzij je erg lange armen hebt).

Gr-P

Furrikain
Full Member
Full Member

Re: RE: een 16V op carburateurs in de Sud

za okt 07, 2006 14:07

Ik ben 1.80 meter en ik zit met de (dunner geworden :wink: ) kruin op 3 mm na tegen de hemel. Als je een Spider koopt is dat nog erger want ik geloof dat door de dakconstructie de hemel (bij gesloten toestand) lager ligt.

Zitpositie is verder ok als je een "dished" stuurwiel monteert, anders krijg je pijn in de rug (tenzij je erg lange armen hebt).

Gr-P
Dat zou dan in mijn geval betekenen: stuk bodemplaat eruit zagen en stalen bak erin lassen zodat de stoel op 2cm van de weg gemonteerd is :? Ach ja, alweer een auto waar ik tenminste nooit teveel centjes in kan pompen ;)

Botty
Member
Member

za okt 07, 2006 21:55

Je kan 'm ook gewoon door je vriendinnetje laten berijden:

http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... 1183263971

:wink:

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

za okt 07, 2006 21:57

zo dan bert wat een verhaal.... heb hier ff 2 uur zitten lezen over je verbouwing die mij enorm heeft geinspireerd om mijn project je toch iets anders aan te pakken er zijn in jou verhaal een aantal punten genoemd die mij enorm aan spreken.

vooral het deel over de vacuum waar ik zelf ook mee aan het vechten ben en mijn vrouw geheel gek mee maak :P

wat ik ook wel noemends waardig vind is het fijt dat jij een ferrari hebt staan en toch zoveel liefde in je alfa steekt vind ik mooi

hoop ook van harte dat je de sud mooi afgesteld krijgt en ik ook zo een reseltaat mag boeken met mijn project.

succes

mvg pieter
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

ma okt 09, 2006 03:48

Je kan 'm ook gewoon door je vriendinnetje laten berijden:

http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... 1183263971
Wow, zo'n elegante Italiaanse past toch beter bij het wagentje dan een arbeiderstype als ik met eelthanden die nooit echt schoon of onbeschadigt zijn. Wel controleren of ze kan tegensturen en gedoseerd remmen op een natte weg voor je een Montecarlo aan een meid meegeeft. Weet nog van een dag op Assen dat een meisje in een Alfetta verschrikt de handjes in de lucht stak toen de wagen op een nat circuit bij relatief lage snelheid achter uitbrak.
Betreffende hoofdruimte: ik ben 1.83 en heb zat ruimte over in de Spider. Het dakje is gewoon ongevoerde doek dus slechts een mm dik terwijl het stalen dak allicht verstevigings profielen en een hemeltje zal hebben.
De spider heeft geen plastic strip achter op het dak maar een klep waar het dakje onder past. Als je de roostertjes aan de zijkant eraf haalt, worden schroeven zichtbaar waarmee de kleine plastic zijstukjes vastzitten en als die eraf zijn zie je misschien meer verborgen schroeven. Ben in elk geval voorzichtig met alle plastic, het breekt zo af in je handen. Ik ben veel tijd kwijt met het repareren en strakmaken van alle plastic onderdelen. De bumpers zijn van hard plastic zonder stalen verstevigingen en de bumpersteunen zitten gewoon aan het plastic geschroefd en waren bijna allemaal gebroken. Met glasvezel matten er weer aan moeten zetten. Ook de hele achterbumper versterkt door er een alu strip op te popnagelen om de barsten te fixeren zodat deze gladgeplamuurd kunnen worden. Alle plastic van de MC wordt vaak in de kleur gespoten omdat het er anders een beetje goedkoop uitziet maar ik spuit het glans zwart met autolak, past goed bij de donkergrijze lak van de rest van de auto en ziet er dan toch meer uit als een geheel.
Ze kunnen best roesten, die montecarlo's!
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 09, 2006 03:58

Als je budget trouwens de pan uitswingt, zou ik die alpina's te koop zetten op een BMW forum zonder prijsvermelding, dus wat de gek ervoor geeft. Met wat geluk kan je van de opbrengst een extra Lancia kopen ;)
Dat ze duur en gewild zijn kwam ik achter toen ik er eentje kapot had en 1 velg zocht. Ik doe ze echter zeker niet weg want ze passen perfect bij deze auto, heb ze opnieuw gespoten met blanke lak erover en met 195/45 en 205/45 bandjes ziet het optimaal uit. Bovendien passen ze niet meer (goed) op een BMW want het naafgat is uitgedraaid en het boutdragende deel van de gaten omgeboort.

Furrikain
Full Member
Full Member

di okt 10, 2006 01:20

Dat ze duur en gewild zijn kwam ik achter toen ik er eentje kapot had en 1 velg zocht. Ik doe ze echter zeker niet weg want ze passen perfect bij deze auto, heb ze opnieuw gespoten met blanke lak erover en met 195/45 en 205/45 bandjes ziet het optimaal uit. Bovendien passen ze niet meer (goed) op een BMW want het naafgat is uitgedraaid en het boutdragende deel van de gaten omgeboort.
Mocht je er nog es eentje slopen, ben je vast goedkoper uit met een nieuw setje alpina replica's. Zelfs de kwaliteit is hetzelfde, maar ze hebben 19 spaken ipv 20 (zodat ze niet onder de noemer "namaak" vallen, de stiekemerds ;))

En ik zou ze ook niet weg doen hoor, ze passen idd heel mooi onder je sud.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

vr nov 03, 2006 19:03

De Sud liep weer eens wat minder, ik ging maar weer eens de sproeiers doorblazen en toen zag ik een plasje benzine. Een acceleratiesproeier was verdwenen met borgschroef en al! De ingespoten brandstof kwam half in de carb gedruppeld en half erbuiten. Niet meer terug kunnen vinden, soms heb je geluk. Schijnbaar had de nieuwe fiber afdichtring zich gezet (dunner geworden) waardoor de schroef te los kwam zitten, de andere 3 schroeven kon ik ook nog iets aandraaien, terwijl ik ze toch echt goed vast had gedraaid eerder.
Ik heb bij "gezocht" gepost, maar hier dus ook de vraag, of iemand nog een oude incomplete carb heeft om te kijken voor het inspuitbuisje met veertje en borgmoer. Voorlopig heb ik het gat afgeplugd.

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

di nov 14, 2006 12:37

Leuk project joh!

Rij regelmatig (op zaterdag morgen naar de markt) in regio Roermond rond met mijn Sprint 1.7 QV. Helaas ben ik je nog nooit tegengekomen.

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

wo nov 15, 2006 01:12

Rij regelmatig (op zaterdag morgen naar de markt) in regio Roermond rond met mijn Sprint 1.7 QV. Helaas ben ik je nog nooit tegengekomen.
Als ik op zaterdagmorgen niet hoef te werken, slaap ik uit! Ben de afgelopen 10 jaar geen Sud of Sprint in het wild tegengekomen, in Nederland. 1 keer in Bochum Duitsland en dat was in 2001. Eerst was ik de enige met een Sud in Roermond en omgeving, nu is de vorige Sud van mijn broer weer opgeknapt en op de weg, locatie Herten, en mijn broer heeft er pas weer eentje gekocht, maar die komt voorlopig nog niet op de weg.

Een acceleratie sproeier voor de dellorto heb ik intussen gekregen, in Engeland besteld bij www.dellorto.com waar ik ook de benzinepompen en een boek over dellorto vandaan heb. 5 pond sproeier, 6 voor de schroef, wat afdichtringen. Maar met btw, verzendkosten en omrekenen toch 30 euro, een even hoge boete voor het niet goed aandraaien van een schroef als voor 5 km/u te hard rijden, maar goed, het is tenminste leverbaar. Als ik de Lancia klaar heb (zie link beneden) ga ik met de Sud op de rollenbank. Heb onlangs voor de APK de snelheidsmeter en dus km teller gerepareerd en wat ik al vermoedde is waar, na slechts 300 km is de tank leeg...1:7.5 ofzo. Het ding vraagt wel om gasgeven, relaxed rijden is er nooit bij.

Huib
Guru
Guru

di mar 20, 2007 17:12

Hallo Bert,

ik ben bezig met een identiek project. Rogier heeft mij de platen geleverd aan de hand van jouw voorbeelden. Bedankt voor het vele uitzoekwerk en het prachtige verslag hier op het forum :thumbs:

Ik heb een paar vraagjes:
- ik zie dat je de kunststof afstandstukken onder het spruitstuk terug geplaatst hebt. Ik zit er zelf aan te denken om deze te laten vervallen omdat er toch al zo'n afstandstuk direct onder de carburateur komt. Bespaart weer wat hoogte. Is er een speciale reden dat jij ze wel geplaatst hebt?

- wat voor pakking heb je tussen de inlaatstukken en de adapterplaat gebruikt? Gewoon vloeibare pakking of zou een knippakking hier ook volstaan?

Als iemand anders hier zinnige tips over heeft is dat ook welkom natuurlijk.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

di mar 20, 2007 20:02

ik zie dat je de kunststof afstandstukken onder het spruitstuk terug geplaatst hebt. Ik zit er zelf aan te denken om deze te laten vervallen omdat er toch al zo'n afstandstuk direct onder de carburateur komt. Bespaart weer wat hoogte. Is er een speciale reden dat jij ze wel geplaatst hebt?

- wat voor pakking heb je tussen de inlaatstukken en de adapterplaat gebruikt? Gewoon vloeibare pakking of zou een knippakking hier ook volstaan?
De kunstof afstandstukken heb ik laten zitten omdat dat de warmte isoleert, zodat de inlaatlucht koeler blijft en ik wou juist een zo lang mogelijk inlaattraject voor wat meer koppel onderin, daarom ook de LPG afstandstukken onder de luchtfilters en de groene dingen in het luchtfilter.
Ik had eens een set Ferrari pakkingen op ebay gekocht en daar zat ook een carburateurpakking bij die ik niet nodig had, en die kon ik in 2 delen en op maat knippen. Je moet toch een bepaalde samendrukbare dikte hebben ook al maak je de pasvlakken zo vlak mogelijk. Alu lassen is natuurlijk nog beter.
Succes ermee!

Terug naar “Projecten”