(hier maar gepost, omdat hier lief en leed gedeeld wordt m.b.t. restauraties .. )
Jaja .. daar issie dan. Een vraag die altijd op de achtergrond aanwezig was en nu en dan wat sterker naar de voorgrond kwam.
Lei(ij)dend voorwerp: mijn Alfa Romeo 90 uit 1985. Origineel een 2 liter carburateur, maar inmiddels een 2 liter Twinspark.
In actie tijdens baanprogramma Spettacolo Sportivo 2006
Ooit gekocht n.a.v. een advertentie van mijn broer voor een loop/sloop 90 voor onderdelen. Gevonden en opgehaald in Boskoop bij Gouda. Zal 2001 geweest zijn ergens. Te goed om te slopen, sjah, wat doe je dan? Kopen en rijden! Mijn eerste auto en meteen een Alfa Romeo. En een échte, één met achterwielaandrijving en een klassieker, onterecht onbemind en (vooral toen!) erg onbekend !! Na de creatie van www.alfa90register.nl werd dat allemaal anders. Mensen herkenden de auto weer, waar je anders steevast moest uitleggen dat het niet een 75 was, maar een 90 ... wattuh?! Jah, een NEGENTIG!! Designo di Bertone!
Maargoed ... na een paar jaar onverstoord kilometers te hebben gemaakt, met het carburateurblok, oorspronkelijk al 190.000 km op de klok, toch zeker tot 350.000km gereden, maar na enige malen van teller te zijn gewisseld omdat die er weer eens mee ophield ben ik de precieze tel onderhand wel kwijtgeraakt moet ik bekennen. In oktober 2004 nog met een vriend naar Turijn op en neer geknald in 3 dagen ter ere van het 20 jarig jubileum van de 90!
We werden als helden ontvangen. Het was een bescheiden gezelschap en daar stonden we dan, volkomen mesjogge, 2 jonge gasten uit Nederland speciaal voor hun uitje naar Italië geknald. Voor ons beiden tevens ook de eerste keer dat we er voet op Italiaanse bodem zetten!
Gekscherend werd er wel eens van mijn 90 gezegd dat het de meest gefotografeerde Alfa Romeo van Nederland was .....
.. er zullen vast wel wat dubbelen tussen zitten in verschillende resoluties, maar euhm .. 4,5 GIGABYTE?
Zouden ze dan toch gelijk hebben?!
Anyway, om een heeeeeeeeeeeeeeel erg lang verhaal toch nog enigzins kort te houden, veel plezier van de Twinspark heb ik niet. Het blok had al 280k gelopen en was een alternatief toen de revisie van een 2.0 carburateurs blok niet succesvol leek (achteraf onterecht overigens) .. en stond toen al met een olie-zwetende koppakking ons op te wachten, toen we besloten dat maar eens te proberen. Wel meteen de koppakking vervangen natuurlijk, maar zo'n 5000km later lag ie er al weer uit. De kop weggebracht om te laten vlakken, maar weer een krappe 5000km en een sessie op Zandvoort verder, gaf hij er 1,5 week terug wederom de brui aan !!
Sjah, als de auto keihard was en de auto met deze motor razendsnel, maar misschien veroorzaakt door de standaard erg lange 2 liter versnellingsbak, snel, dus 200km heb ik nooit écht kunnen rijden. Hooguit een keer met ruime wind op een goede dag ..
En dan de roest .. zelf al ONWIJS veel aan gedaan. Velen van hier vast wel bekend. Het ene beter gelukt dan het andere, maar onder andere de 4 kriksteunen vervangen en de dorpels helemaal weer fris gemaakt (met mijn vaardigheden dan).
Nu sta ik op het punt dat ik dagelijks 140km rijden moet op en neer naar mijn werk. 700km in de week! .. en een betrouwbare auto hebben wil. De afgelopen periode heb ik weer heel veel weekeinden moeten 'op-offeren' om noodgedwongen de 90 weer fit te krijgen voor de daaropvolgende week! En ik ben het zat !! Ik heb er geen zin meer in. Ik wil rijden en om iedere keer weer de deksel op de neus te krijgen als je wéér de motor in de soep hebt, of wéér elektrische problemen hebt, of wéér een roestprobleem gevonden hebt ...... ik wil het niet meer! Het ontneemt mij de lol in het fenomeen Alfa Romeo.
De eeste grote knoop heb ik al doorgehakt ..
Alfa Romeo 156 1.8 TS 16v met Climate Control en op G3
Nu die andere .............
Om de carroserie weer fris te krijgen moet dit uitbesteed worden. Er moet geflext en gelast worden alvorens er überhaupt aan spuiten gedacht kan worden. Wat gaat dit kosten? Een eerdere schatting van een spuiter deed vermoeden dat ik er met 3000 euro niet zal zijn en eerlijk gezegd denk ik dat je wel tegen 4000 of zelfs 5000 aan zult kunnen kijken eer hij fris op de stoep staat.
En dan de motor. Ik vermoed onderuit gezakte cilinderbussen of iets dergelijks .. 2x een koppakking in zo'n korte tijd kan ik niet normaal verklaren. Een verkeerd LPG mengsel heb ik overwogen, maar werd door de LPG boer al snel afgedaan, ook toen ik zei nokkenasverstelling te hebben. Zo'n mengring moet daar mee om kunnen gaan .. Dus, of deze laten restaureren, of ergens anders een frisse Twinspark bemachtigen. Kosten? 2000 euro?
Al met al denk ik dat restauratie tussen 4 tot 6000 euro uit kan komen, waarbij ik zelf vermoed dat het wel eens die 6000 zou kunnen worden.
Ikzelf ben nu 28, heb een jaarcontract bij een ICT bedrijf als Unix systeembeheerder met goede kans op een 2 jarig contract hierna en daarna vast. Een eigen huis heb ik nog niet, maar zou dat wel erg graag willen. Een beetje huisje met garage moet hier in het noorden toch wel 150.000 opbrengen en een 'sponser' heb ik niet zegmaar
De definitieve beslissing kan ik voorlopig wel voor mij uit schuiven door de auto op 4km te gaan stallen in een ruime droge autostalling á 31 euro de strekkende meter per jaar, dus 150 euro per jaar.
Wat denken jullie? Een auto is maar een auto, maar aan de andere kant, deze 90 is bijna een symboool .. de 90 die de 90 weer op de kaart zette. Ook internationaal krijg ik erg leuke reacties! Daarnaast is het mijn eerste auto, mijn eerste liefde zegmaar .. en het gaat mij werkelijk aan mijn hart om haar zelf te moeten gaan slopen. Verkoopwaarde is volgens mij nihil ... wat de spreekwoordelijke gek er voor geeft! Het liefst deed ik deze 90 nooit meer weg, maar op deze manier kan ik er geen plezier meer aan beleven, maar ik weet 100% zeker dat ik een Transaxle terug wil als deze niet blijven kan .. en dan niet weer een 'project', dan ook een goeie! Liefst een 90 ook weer ...
Waar schatte jij jouw restauratie op en waar liep dit uiteindelijk op uit? Wat gaf bij jullie de doorslag? En heb je spijt van je besluit? Of juist niet?
*zucht*