Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 nrd QV uit sprint

do okt 12, 2006 20:31

-heb een 2" koud getrokken pijp liggen voor tussen de veerpoten achter
Ik kan het toch niet laten: je hebt achter geen veerpoten. Je hebt alleen schokdemperbevestigingen in de achterste wielkuipen en die schokdempers zitten onderaan in geringe mate scharnierend in je starre as zodanig dat er geen enkele zijdelings krachten op de schokdemperbevestigingen komen, alleen verticale. De pijp helpt in zoverre dat het de carrosserie daar stijver maakt, maar alleen als je ook een schuinlopende pijp erbij zet, of de horizontale weglaten en een kruis erin zetten. Je krijgt dan een stijfheid vergelijkbaar met autos zonder neerklapbare achterbank die een metalen frame achter de rugleuning van de achterbank hebben, zoals de originele 4 deurs Sud.
Die verstelbare panhardstang vind ik nog steeds maar akelig en voor de APK mag je niet lassen aan een wielgeleidingselement. Als zo'n las stukgaat in een snelle bocht hou je 'm niet meer. Gewoon verlagen en kijken hoe je uitkomt, soms is het dan precies goed terwijl ie onverlaagt asymmetrisch was of anders links of rechts een 5 mm verbredertje ertussen. Je gaat het toch niet met de schuifmaat nameten en anders moet je dit maar eens aan de voorkant doen, hou een latje vertikaal tegen het wiel en kijk hoever naar binnen of buiten t.o.v. de spatbordrand het is, links en rechts, als dat hetzelfde is heb je een bijzonder exemplaar van Lexus kwaliteit! Bij een Kever heb ik wel eens 3 cm verschil gezien.
Als ik de rest van het lijstje bekijk, concludeer ik dat ReesCees je waarschijnlijk uitnodigd om hem zijn auto te komen kopen omdat die dat allemaal al heeft, alhoewel ik nu begrijp gezien de verdere investeringen (Lester baard ik bedoel spoilerbumper) dat ie niet meer te koop is.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 nrd QV uit sprint

do okt 12, 2006 20:38

heb je misschien wel een punt maar haalt een mechanische pomp de hoeveelheid brandstof die ik wil????
Je hebt toch gewoon een standaard 1.7 8v motor of niet? Daar zijn er vele duizenden van gemaakt en nooit gehoord dat er problemen waren met de brandstofpomp, doet gewoon onopvallend zijn werk.
De druk van de injectiepomp is veel te hoog en doet je carbs overlopen omdat de vlotternaalden deze druk niet kunnen tegenhouden.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

do okt 12, 2006 20:53

toch denk ik dat het zeker helpt tegen het torderen van de auto.....

en de bvenste montage punten van de schokdempers is toch echt wel een punt waar kracht op komt het is wel een stare as maar ook deze wilt opzij als jij een bocht omgaat en een panhartstang zorgt alleen dat de koets niet opschijft en alles een beetje bij elkaar houd.....

en die pijp ga ik toch doen plaats hem zo hoog mogelijk en dat kruis waar je het over hebt krijg je dan in princiepe ook as onder pijp boven en je panhartstang maken een soort kruis...
met de dempers aan de zijkant krijg je eigenlijk een raam werk met een diagonale versteviging en de reactie armen zorgen dat de as niet voor of achteruit beweegt dus zit de achteras compleet op gesloten.....

en dat verhaal over die panhart stang is een oud topic van rees-cees over het aan lopen van je velgen plus dat ik het gecrieerde raamwerk zo strak mogelijk wil hebben dus geen verschoven achteras.....

en zie het vanzelf morgen ga ik de pijp erin lassen en de beugel aan de voorzijde monteren tussen de draagarmen dus dan kan ik echt een oordeel geven of je het daadwerkelijk merkt heb het voor gelecht aan een collega van me die dus ook heeft geracet en beaamd dit ook plus ik het leuk vind om dingen te proberen zoals zelf schijven boren dingen proberen om het motor vermogen te kietellen en hoef geen grote afstanden te rijden met de auto dua gaat het niet goed haal ik het er weer vanaf....

moet wel zeggen dat de kennis en critiek hier op het forum ook veel invloed heeft op de dingen die ik in mijn hoofd heb.... 8)
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 nrd QV uit sprint

do okt 12, 2006 20:56

heb je misschien wel een punt maar haalt een mechanische pomp de hoeveelheid brandstof die ik wil????
Je hebt toch gewoon een standaard 1.7 8v motor of niet? Daar zijn er vele duizenden van gemaakt en nooit gehoord dat er problemen waren met de brandstofpomp, doet gewoon onopvallend zijn werk.
De druk van de injectiepomp is veel te hoog en doet je carbs overlopen omdat de vlotternaalden deze druk niet kunnen tegenhouden.
ja heb een 8v alleen heb bij mijn 75 toen ook grotere bussen en sproeiers er in laten zetten maar denk dat ik het eerst wel ga proberen met een mechanische pomp..... maar laat de bekabeling enzo wel liggen voor een eventuele aanpassing..... :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 nrd QV uit sprint

do okt 12, 2006 21:06

maar laat de bekabeling enzo wel liggen voor een eventuele aanpassing..... :wink:
Ja maar die bekabeling is van een injectie motor en de injectiepomp krijgt het signaal lopen of niet van de computer en die bepaald weer of de pomp moet lopen aan de hand van de krukas sensor en eventueel andere sensors (precies weet ik het ook niet) maar die sensors en computer heb je allemaal niet meer...
Je verhaal over watt parrallellogrammen kon ik niet volgen maar dat komt omdat ik al om 4 uur op was vanmorgen en een glas (of 2) martini stirred not shaken heb genuttigd om dadelijk goed de slaap te kunnen vatten om morgen weer zo vroeg op te kunnen staan, maar succes met je project, met jouw enthousiasme kom je er wel!
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

do okt 12, 2006 21:10

uuuuuuuuuuuuuuuuh ja dat van die sturing heb je wel gelijk in......( had ik nog niet aan gedacht :oops: )

vind het ook moeilijk dingen uit te leggen in woorden $#@@^%$^$ moet een digi camera hebben!!!!! hahahahahaha

maar gaat goe komen..... :D
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Rees-Cees

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

do okt 12, 2006 23:14

@ pieter van baalen:

Kom nou gewoon een keer langs om te kijken en praten over je plannen. Vergeet de rest hier..............................

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

vr okt 13, 2006 13:11

Zoals Bert al schrijft: de schokdempers kunnen geen enkele zijdelingse kracht opnemen. Dat parallelogram zal dus geen enkele stevigheid hebben om het zijdelings verplaatsen van de as te voorkomen. Als je daar wat aan wilt doen heb je veel meer aan PU bussen in de panhard stang en in de reactiearmen van de achteras.

De dempers zitten boven met rubbers tegen carrosserie aan en onder met een boutverbinding. Dit neemt echt geen zijdelingse kracht op en al zou dat wel zo zijn is je demper daar niet op gebouwd en veel te slap voor.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

vr okt 13, 2006 18:33

vreemd....... :?

heb hem er in zitten en merk wel degelijk verschil...... 8)

je merkt het al met in stappen dat de auto minder beweegt en met rijden heb je een meer stuiter gevoel en het kontje volgt gewoon beter kan het niet uitleggen moet je voelen denk ik maar merken doe je het zeker......

de stang aan de voorzijde word toch iets meer werk dan ik verwachte maar gaat ook goed komen wil het maken uit 1 geheel zonder buigen of knikken en gaat lukken alleen was niet zo simpel als ik dacht heb samen met een collega die vroeger met fiat abartjes reed op circuit aan het meten en berekenen en hebben hem nu zover dat ik hem nu nog moet boren an spuiten en dan monteren......

maar de critiek op de stang achter is niet corect sorry heb het ervaren en het werkt dus wel :wink: :D
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

zo okt 15, 2006 15:55

hallo,

weer ff een update....

de veren de stang achter en de deurgrepen zijn geplaatst en is al weer een hele verbetering :D

heb de geventileerde remmenset ook binnen dus dat kan er ook op nu eerst nog ff stalen remslangen bestellen en dan monteren met DOT 5.1 dit moet wel lekker ankere alleen kwam ik tot de ondeking dat de klauwen van een 75 ts ook op een 33 met geventileerde schijven past....... :wink: dus ff kijken of dat ik dit erop kan fiksen en gelijk de hoofdrem cilinder vervangen voor een grotere.....

velgen zijn ook opgehaald en zal ze binnen kort maar ff schuren en spuiten dan kunnen deze er ook op maar eerst ff de panhard stang upgrade :D

voor zover dit weekend.....
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

zo okt 15, 2006 16:02

Fotootjes zouden erg fijn zijn!
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

zo okt 15, 2006 16:54

yep foto's, en over dat keuringsverhaal,.... ik geloof dat er hier op dit forum laatst een 145 16v op carbs te koop heeft gestaan die ook gewoon (apk)legaal was. :twisted:

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

ma okt 16, 2006 18:38

hallo,

zo niks liever willen dan foto's kunnen plaatsen... maar heb pas eind deze maand (als ze mijn verlanglijstje goed hebben bekeken [-o< ) een digitale camera........ \:D/

maar heb nog wel wat foto's op mijn laptop staan alleen het plaatsen blijft een probleem die eerste foto ging via die site die werd voorgedragen alleen kan daar maar 1 foto tegelijk....

maar zal nog eens proberen....
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

ma okt 16, 2006 19:04

Afbeelding

dit is ook nog een foto van de weder opbouw van mijn blok
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

ma okt 16, 2006 19:15

Afbeelding

krukas terug in de lagers........

Afbeelding

de oude zuigers.......

Afbeelding

en je moet alles goed bewaren en sorteren........ 8)

Afbeelding

en het slachtoffer...... :jumping:

Afbeelding

en de nw nog onbehandelde wielen 17" voor onder de 33.........

resente foto's volgen zo snel mogelijk maar heb het nu eindelijk door hoe je de foto's plaatst :whistle:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Terug naar “Projecten”