Gast

Camshaft twin spark?

ma sep 18, 2006 02:57

A friend of mine here in New Zealand races a Gulia 2000 GTV with the twin spark motor. He thinks that you racers in Holland (I come from Rotterdam) are very advanced with these motors and wonders what and who's (brand / manufacturer) camshafts you use. Look forward to hearing from you. [/b]

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Camshaft twin spark?

ma sep 18, 2006 17:04

Hello,

you can check www.squadra-tuning.com.
there is a special section on the website about Colombo Bariani(?) camshafts. they are probably the most famous alfa camshafts 8) . Also buy the new book by Jim Kartalamakis, it also covers the TS engine. :idea:

You could also post on the www.alfagtv6.com/bb forum, very much knowledge (in english). :wink:

Good Luck!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Camshaft twin spark?

ma sep 18, 2006 17:10

That's right, Colombo&Bariani is the probably the most 'common' hot cam manufacturer for Alfa. Here's a link to their own web site: http://www.colombo-bariani.com/index.php?lang=eng

It has all specs of the available cams on it. Only thing I can't figure out why it says 'no phase variator' with the 75 TS engine, might be a typo, but i'd send them an e-mail to make sure why the comment is there. Doesn't make sense in my book, as all 75 TS'es have the phase variator.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Camshaft twin spark?

ma sep 18, 2006 17:23

It has all specs of the available cams on it. Only thing I can't figure out why it says 'no phase variator' with the 75 TS engine, might be a typo, but i'd send them an e-mail to make sure why the comment is there. Doesn't make sense in my book, as all 75 TS'es have the phase variator.
It's not a typo, you ditch the VVT... it's only there for low-end power - which you'll compromise by fitting hot camshafts anyway. Read the section on Twin Spark camshafts more carefully and you'll appreciate that (like the headers), hot camshafts are already fitted !

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Camshaft twin spark?

ma sep 18, 2006 17:24

I didn't read :oops: I just took a quick look at the spec sheet.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Camshaft twin spark?

ma sep 18, 2006 18:13

Quoterdequote (sorry Stephan);

"De C&B nokkenassen voor de 2.0 TS 8v is een verhaal apart. Bij de ontwikkeling door Colombo & Bariani van de nokkenas is besloten de nokkenasversteller te laten vervallen. Dit heeft grote consequenties gehad voor het eindresultaat. De nokkenasversteller geeft de standaard motor heel veel lucht bij lagere toeren wat een hoog koppel geeft. Men kan het ook anders zien. De standaard nokkenassen zijn zo "wild" dat men een nokkenasversteller heeft toegepast om de motor nog stationair goed te kunnen laten lopen.

Door het toepassen van deze C&B Strada nokkenasset in een 2.0 TS motor begint men eigenlijk met een achterstand i.v.m. het komen te vervallen van de nokkenasversteller. Dit is ook gebleken uit de metingen. Het maximum koppel komt lager (+/- 175 Nm) uit dan het standaard koppel (189 Nm). Maar het vermogen komt hoger uit bij een hoger toerental (> 150 pk bij > 6500 RPM). De motor krijgt daardoor een hoog toerig karakter. Hij draait dan ook moeiteloos 7000 RPM. Zelfs dan is er nog bruikbaar vermogen beschikbaar. De toerenbegrenzer kan men in laten komen bij 7300 RPM. Standaard zou dat zinloos zijn.

Dit alles getuigt echter ook maar weer hoe goed de 2.0 TS standaard in feite is. Ga maar eens op zoek naar een andere 2.0 liter 8-kleps motor die bijna 145 pk levert. Eigenlijk zijn die niet te vinden. Meestal blijft men hangen op 130 pk en een koppel van 160 Nm. De 2.0 TS bracht het tot 143 pk (148 voor de niet-kat versies) en 189 Nm. Ongehoord goed !"

Standaard 11mm lift en 299 openingsduur !

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Camshaft twin spark?

ma sep 18, 2006 20:00

Ah, so the info wasn't on the C&B site...!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: Camshaft twin spark?

ma sep 18, 2006 21:53

Ah, so the info wasn't on the C&B site...!
... which is a good thing, because the info on the C&B site on these camshafts might be a little biased ?

Anyway, Frans - 'though the stock cams are wild, most if not all TS racers here run hotter cams and use the VVT solenoid as an oil plug ;) Then they do all sorts of stuff to the engine, add throttle bodies or carburettors, a ridiculously large airbox, coil packs and stand alone engine management leaving them with approximately 230 equine power units. I'll try to find some pictures. Obviously the outside view of an engine does not answer your question but will inspire your friend.

Alfa Challenge 105 cars are hardly ever (never ?) TS equipped, as rules exclude any engine with more tham the original amount of spark plugs (although I'm not sure if it's okay to weld up a spark plug hole and use the much better flowing TS head. I don't think so.)...

Gast

RE: Camshaft twin spark?

di sep 19, 2006 10:38

Thanks v much for all the info; have passed it on. He already has some 230pk, so his engine is also getting pretty fragile. The new book suggestion is good; I've put it on my birthday list.
Groeten, Frans

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Camshaft twin spark?

di sep 19, 2006 11:22

De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Camshaft twin spark?

za okt 14, 2006 00:07

there is of course the option of fitting a 155 2.0 8V head, with good flow characteristics. Hard to use with carbs, but with a serious injection (DTA, Jenvey, or as in the US, programmable megasquirt) serious power can be made.
Rik

PS there are at least two cars in dutch trofeo running TS engines in a 105. Both GTA reps, Tom Kuiper, with a 155 head, and Anton Mets.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Tuning onderwerpen”