Autostoel oplappen
Ik heb enkele weken geleden een interieur (stoelen en achterbank) van een Alfa 75 TS gekocht. De bekleding is netjes, maar m.n. de bestuurdersstoel was wel een beetje doorgezeten. Voordat ik deze stoel in een auto monteer, ga ik die toch wel even een beetje oplappen en verbeteren. Je wilt wel en beetje lekker kunnen zitten, nietwaar?
Allereerst heb ik (uiteraard) de zitting van de rugleuning gescheiden. Eigenlijk wilde ik enkel de zitting verstevigen en de rugleuning verwisselen met een andere, die ik nog had overgehouden van een ander projectje. Maar ja, dat was een bijrijders rugleuning en die moet je dan dus toch half ontleden om om te kunnen bouwen naar bestuurdersrugleuning. En als ik dan eenmaal bezig ben...............
Kortom, de hele stoel gaat uit elkaar. D.w.z. Eén zitting en twee rugleuningen.
Eerst de minst mooie rugleuning maar eens ‘slopen’, dan mag er nog wat mis gaan.
Nou, da’s maar goed, dat ik die niet gewoon gebruikte; het frame is aan één zijde finaal gescheurd!
Gelukkig zijn de frames an sich hetzlfde, dus het donor rugleuning frame biedt hier uitkomst.
Tussen het frame hangt een rubbermatje, dat met met een soort grote nieten/ stalen krammetjes aan de omranding bevestigt is. Deze constructie werd al toegepast bij de Alfasud. (en ook daar voldoelt ie nooit) Euh ja, diedingen scheuren dus altijd aan de zijkanten uit.
Nu kun je dat repareren, door een nieuw gaatje te boren, net naast het oude, maar het blijft natuurlijk een zwakke constuctie.
Het leek mij beter om aan beide zijden, twee krammetjes extra te gebruiken, totaal vier extra dus.
Over dit frame met rubbermat zit een schuimkussen en daarover de bekleding. Doordat de rubbermat op den duur uitscheurt, wil het kussen ook eens doorscheuren. Als ie echt door is, kum je die gewoon lijmen (did that, done that, ooit bij een ander interieur) Maar deze keer valt het wonder boven wonder mee en ga ik het kussen gewoon weer monteren. Nou ja gewoon................
Ook hier is verbetering mogelijk, door een matje over het frame te hangen, tussen frame en kussen dus. Zo wordt de druk beter verdeeld.
Maar hierin kun je ook te ver gaan. Gebruik je een echt stugge mat, dan wordt de leuning dus ook erg hard. Je kunt hier duidelijk je eigen voorkeur toepassen.
Houd er ook rekening mee, dat het totale pakket zo wel iets dikker wordt, dus wellicht gaat dat problemen geven met het monteren van de bekledingshoes.
Zodoende heb ik de overlap aan de onderzijde toch ongedaan moeten maken.
Om de bekleding en het kussen helemaal te verwijderen moest natuurlijk ook even de hoofdsteun verwijderd worden. Bij een Alfasud stoel kan dat gewoon door de pootjes los te draaien uit het frame. Dat kan of gewoon met de hand, of door even het rubber omhoog te schuiven en een griptang op het pootje te zetten en dan te draaien. Echter bij stoelen uit een 75, 33, latere Alfetta en weet ik veel welke al niet meer gaat dat totaal anders! En wel door ‘van binnenuit’ plastic beschermdopjes van het frame te halen en vervolgens de kleine stalen pennetjes in de hoofdsteunpootjes te drukken en dan de pootjes eruit te duwen/ trekken. Dat is best even pielen!
Helaas kan mijn digitaal prulleke niet zulke detailfoto’s maken, maar als je heel goed kijkt (of wat fantasie hebt) zie je wel wat ik bedoel.
Zo, de rest van het verhaal (de zitting dus) volgt binnenkort............................