Rees-Cees

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de

ma nov 06, 2006 14:40

Jongens het gaat niet om 17 of 16 inch het zal best wel passen (onder de dirtie P4 zit ook 16 inch0 maar waar het om gaat is versnelling (vertraging) met je bak en die komt zowel bij 16 als 17 inch niet uit als je echt snel wilt rijden. Dit is geen onzin maar zwaar door berekend met computer programma's met lieden van serieuze raceteams. een 33 rijdt het snelste op 15 (plat dus geen 195/150/15) of 14 inch. Waarom? er zijn geen goede eindoverbrengingen voor de 33........................
niet helemaal mee eens,
waarom rijd die duitser op 17 inch en in engeland het aw-delta team ook op 17? (niet alleen om de remmen kwijt te kunnen denk ik dan)
Ik persoonlijk denk eerder aan een budget "probleem", 15 inch slicks zijn al zo verdomd duur, moet je nagaan wat 16 en of 17 inch dan wel niet gaat kosten.

Echter is een kleinere inch maat niet altijd een probleem, F1 rijd ook maar met ik dacht 13inch en hoge banden. Maar in de toerwagen wereld zie je over het algemeen grote maten. Vreemd, want A. newey heeft eens gezegt dat de optimale maat velg/band 15 en ax 16 inch is voor elke auto.

Verder voor bak verhoudingen, kijk eens naar type 1 alfa 33 bakken (andere verhoudingen, korter bij elkaar).

Als laatst wil ik nog zeggen, wat heb je aan 200pk wat behoorlijk piekerig zal worden met een turbo, ik zou liever een motor hebben met 160pk maar dan wel van 1500tpm tot 7000tpm en een even grote koppelkromme. A: je bent veel sneller. B: alles blijft langer heel C: rijdt ook veel makkelijker.

Zijn maar ideeen he..... :wink: Maar wil wel zeggen dat als je het voor elkaar krijgt ik het ERRUG vet zal vinden! :D
Gerwin,

Die engelsen en die duitser rijden met andere bakken, die dingen van 2000 pond en hebben andere binnenwerkjes en eindoverbrenging, daarom kunnen ze er mee wegkomen. De eerste jaren 147 ging ook niet met 17 inch ivm de bakken die berekend waren voor de 156 :wink: met 15 inch.

samen met de monteurs van Jadbalja (geen domme jongens) heb ik alles door zitten rekenen en we kwamen er uit dat als met een andere hoogte wilt rijden je de bak aan moet passen (de eindoverbrenging dus, zelfs bij 15 inch 8) ) verschillen tussen de versnellingen zijn te verwaarlozen (1e versnelling is alleen bij een staande start belangrijk).

Het heeft helemaal niets met geld te maken want een 15 inch michelin is net zo duur als een 17 inch michelin (en op ouwe zooi rijden dat doe ik niet meer) vraag het maar na bij Prins techniek.

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

ma nov 06, 2006 19:03

ff over die 17" ik heb ook a;l eens een diff naar de jank geholpen door te veel te spelen....

maar die turbo welke lagers hebben we het dan over??? krukas of drijfstang lagers???? neem aan drijfstang lagers daar had ik dus aan gedacht en dat is dus de reden waarom ik het eerst in een wat ouder blok wil doen als het dan stuk draait kan ik het blok voledig uit elkaar nemen en kijken wat de gevoelige punten zijn....

die lagers snap ik de druk op de lagers zal veel groter worden maar wat voor olie is er dan gebruikt bij deze blokken bedoel een gewone 10w40 gaat dit never aankunnen zat zelf dan richting 10w60 van castrol te denken als de koeling niet optiemaal is zal het lager te warm worden en uit zetten en dus vast lopen of te wel olie kanalen vergroten goede olie en een olie koeler zal een must zijn dit betekent dat ook de druk van de olie pomp omhoog moet want niet alleen de krukas en drijfstangen hebben olie nodig maar ook de turbo.....

wil ook niet gelijk het onderste uit de kan wil met drukken gaan spelen daarom dus weer het oude blok

alleen op deze manier zal het mogelijk zijn alle problemen op te speuren en op te lossen

loop echt al heel lang met het idee en eerst was het idee een bi turbo van wege het makelijker monteren maar na wat zoek en kijk werk zou de manier die ik nu heb vrij "simpel" moeten zijn.....

ik vraag hierbij dan ook iedereen die ervaring heeft met het bouwen van een turbo op een 33 zijn ervaring te delen



evt is de oplossing het onderblok van een scooby.... maar het liefst met een 1.7 8v van alfa
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

ma nov 06, 2006 19:24

@Pieter: als het heel moet blijven met hele grote vermogens kun je je zo wie wellicht beter voorzien van een Scooby blok. Pak dan wel het blok van een legacy en niet van een Impreza (closed deck !) die zijn nog veel sterker. Versnellingsbak etc zal dan echter wel een hele klus worden denk ik zo...

Vraag blijft volgens mij: wil je wel een turbo op een racer (en zeker en lichte strak sturende auto), ipv atmosferich (hoge toeren). Als je kijkt naar de snelheid waarmee de Cup Clio's over Zandvoort heengaan dan heb je echt een behoorlijke auto nodig om dat bij te houden. Als je echt dat soort vermgens wilt gaan rijden, is de 33 dan wel de juiste auto als basis :? Een 33 kun je met wat laswerk behoorlijk strak krijgen en dan stuurt het als een go-kart: erg leuk ! Beetje extra vermogen en je hebt veel plezier...
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de

ma nov 06, 2006 19:36

Vraag blijft volgens mij: wil je wel een turbo op een racer (en zeker en lichte strak sturende auto), ipv atmosferich (hoge toeren). Als je kijkt naar de snelheid waarmee de Cup Clio's over Zandvoort heengaan dan heb je echt een behoorlijke auto nodig om dat bij te houden. Als je echt dat soort vermgens wilt gaan rijden, is de 33 dan wel de juiste auto als basis :? Een 33 kun je met wat laswerk behoorlijk strak krijgen en dan stuurt het als een go-kart: erg leuk ! Beetje extra vermogen en je hebt veel plezier...[/quote]

daar heb je gelijk in.....

alleen is het de bedoeling om in de vrije tijds classe te gaan rijden oftewel beetje zomer avond competitie en

1. vind het gewoon super om veel vermogen in een klein autootje te hebben wat nog handelbaar is ook

2. vind het geweldig iets proberen te maken wat nog niet veel of niemand gelukt is..... :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

ma nov 06, 2006 19:48

Dat 2e punt kan ik goed in meegaan, dat eerste punt hangt af van wat je wilt bereiken in die klasse: als het sturen van de auto minder wordt zul je tijd verliezen ipv winnen. Pk's alleen werken echt niet.
Als je echt hard wilt gaan in een kleine auto, dan is dit toch wel het ultieme (ook al is het geen Alfa ;) ): koop een echte Ragnotti Clio en schrijf je in :lol: zo'n Rallye Clio gaat echt als een dolle: http://video.google.com/videoplay?docid ... notti+clio
(heb nog een bak vol met dit soort video's als je ze leuk vind)

Ook een leuke (korte film) met een SPECTACULAIR fragment uit de bovenstaande langere film: http://video.google.com/videoplay?docid ... notti+clio
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Rees-Cees

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de

ma nov 06, 2006 19:54


1. vind het gewoon super om veel vermogen in een klein autootje te hebben wat nog handelbaar is ook

2. vind het geweldig iets proberen te maken wat nog niet veel of niemand gelukt is..... :wink:
hee Psssst luister eens:

op punt 1: het antwoord: koop een crx en ga daar wat aan schroeven, je schrikt je rot (tis een nep Zagato zeg je dan)

op punt 2: heb je rijke schoonouders?? dan doen :wink:


op 6 december laat ik je een krukas zien en lagerschalen die ondanks castrol 10w 60 toch kapot zijn gegaan.

Gebruikersavatar
Arno Romeo
Member
Member
Berichten: 146
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:34
Locatie: Warmond

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

ma nov 06, 2006 19:54

Er zijn er echt al een heleboel voor je gegaan waaronder: Cees, Louis Hutzezon, Arie vreugdenhil en ik racen allemaal in een 33. Ik heb in 8 races 4 motoren om zeep geholpen welke al waren voorzien van groter carter, oliekoeler, castrol olie en nog een paar andere manieren om je lagers heel te houden en dit was nog met een standaard motor.

Op dit moment ben ik een atmosferische Subaru Legacy motor incl. bak aan het inbouwen, deze heeft standaard 150 pk en met een ander spruitstuk 160 pk en als je dan nog verder wilt, dan heb je wel een goede basis.
Het is wel een hoop werk, maar zeker te doen.

Bij mij zijn trouwens ook de achterste hoofdlagers er al 2 keer uitgelopen.

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de

ma nov 06, 2006 20:00

....

Op dit moment ben ik een atmosferische Subaru Legacy motor incl. bak aan het inbouwen, deze heeft standaard 150 pk en met een ander spruitstuk 160 pk en als je dan nog verder wilt, dan heb je wel een goede basis.....
http://www.vdengineering.nl/ (Marnix (van Deijk) weet van Subaru's echt alles mbt motoren/mmgt etc.)
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
Arno Romeo
Member
Member
Berichten: 146
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:34
Locatie: Warmond

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

ma nov 06, 2006 20:03

Marnix heb ik hierover gesproken voordat ik eraan ben begonnen. Ik heb een Legacy 2wd gekocht. De motor en bak heb ik overgebouwd en zodra alles werkt, bestel ik bij hem een gereviseerde motor.

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de

ma nov 06, 2006 20:08

Marnix heb ik hierover gesproken voordat ik eraan ben begonnen. Ik heb een Legacy 2wd gekocht. De motor en bak heb ik overgebouwd en zodra alles werkt, bestel ik bij hem een gereviseerde motor.
Top ! :D
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

di nov 07, 2006 12:25

Je kunt met gemak 300 PK uit een 33 halen ZONDER turbo's :!:

http://alfasud.alfisti.net/aswbe.html

2x Boxer 16v in een 33 moet toch ook kunnen? :driving:

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

di nov 07, 2006 20:31

Afbeelding

nw stoeltjes.... :D



Afbeelding

verstelbare panhartstang..... zie je cees beetje inzicht is ook nooit weg :wink:


Afbeelding

nog ff bussen plaatsen en monteren maar.........
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de

di nov 07, 2006 20:46

Er zijn er echt al een heleboel voor je gegaan waaronder: Cees, Louis Hutzezon, Arie vreugdenhil en ik racen allemaal in een 33. Ik heb in 8 races 4 motoren om zeep geholpen welke al waren voorzien van groter carter, oliekoeler, castrol olie en nog een paar andere manieren om je lagers heel te houden en dit was nog met een standaard motor.

Op dit moment ben ik een atmosferische Subaru Legacy motor incl. bak aan het inbouwen, deze heeft standaard 150 pk en met een ander spruitstuk 160 pk en als je dan nog verder wilt, dan heb je wel een goede basis.
Het is wel een hoop werk, maar zeker te doen.

Bij mij zijn trouwens ook de achterste hoofdlagers er al 2 keer uitgelopen.
jullie zijn er al mee bezig geweest.... mag ik vragen wat jullie met de compressie verhouding hebben gedaan?

hebben jullie een standaard blok als basis gebruikt?

want als ik uit ga van een impreza praten we over een verhouding van 8:1 nou ben ik eens in de boeken gedoken want het kleinste van een boxer is 9,0:1 dit zijn de 1.4 blokken met motorcode 305.85 boring 80,0 mm en slag 67,2...
een 1.7 motorcode 305.58 en 305.50 hebben een verhouding van 9,5:1 boring 87,0 en slag 72,2...

nou vroeg ik me dus af waar het verschil van de slag in zit of dit door de krukas word bepaald of door de lengte van de drijfstangen???
want als ik de slag van een 1.4 kan combineren met de boring van een 1.7 zou je dus best dicht in de buurt van een compressie verhouding van 8:1 wat dus al weer meer veiligheid geeft in je blok vanwege de drukvulling....

ik heb nou eenmaal de nare eigenschap behoorlijk eigenwijs te zijn en wil het zelf ondervinden maar heb gelukkig heel veel kennis om me heen en hoop ook dat ik wat gebruik mag maken van de ervaring op dit forum

vraag me nog iets af de olie pomp heb je ook de capisiteit verhoogt?

en die lagers dat moet op te lossen zijn want ik geloof nooit dat de lagers van bv een impreza van ander materiaal zijn als van een 33 of elke andere auto als een impreza blok 500 pk kan hebben vanaf een standaart blok met 218 pk waarom zou een 33 dan geen 200 pk kunnen hebben??????? :D :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Rees-Cees

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

di nov 07, 2006 21:08

Pieter,

Als jij de antwoorden op alle vragen hiervoor weet dan ben je binnen. ik weet het niet. trouwens ook Subaru's gaan stuk (vooral in Sakers)

Mooi toch zo'n stang. ik heb hem in het rood :wink:

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

di nov 07, 2006 21:18

ben wel van plan die antwoorden te vinden...... heb een obsessie gevonden hahahahaha
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Terug naar “Projecten”