Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de

di nov 07, 2006 22:28

want als ik de slag van een 1.4 kan combineren met de boring van een 1.7
heb ik een 1.6 . En met de boring van een 1.5 en de slag van een 1.7 heb je ook een 1.6, zij het met een paar cc verschil. Ik vrees dat je je nog eerst even moet verdiepen in de theorie voor je begint aan de praktijk.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de

di nov 07, 2006 22:30

Mooi toch zo'n stang. ik heb hem in het rood :wink:
Ook met zo'n knik erin? (grapje, kan ook aan mijn monitor liggen, verstorende magnetische velden)
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Rees-Cees

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de

di nov 07, 2006 22:36

Mooi toch zo'n stang. ik heb hem in het rood :wink:
Ook met zo'n knik erin? (grapje, kan ook aan mijn monitor liggen, verstorende magnetische velden)
Bert luister, peur je nou al wat uit die sud van je 8) ? of kan je al oogsten van die paddo's op je carb's? :mrgreen:

vooreenkratbierhadtoendertijdeenheelmooipoelietjegehadhoor.

Pieter pakt het naar mijn mening net iets slimmer aan............

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

di nov 07, 2006 22:43

Ik blijf erbij dat zo'n stang niet nodig, zelfs gevaarlijk is. Mijn Sud is lekker laag en de achterwielen staan er symmetrisch onder. Heb wel een langere stang :lol: dan een 33 natuurlijk.
Geen bloemkool op mijn carbs, wel een plasje benzine want ik had een acceleratiesproeier verloren, nieuwe besteld, voorlopig afgedicht. En de poelie zit er nog, lekker licht dat plaatstaal.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Andretti Molletti

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

di nov 07, 2006 22:53

1) compressie zegt niets over je lagerbelasting: dat doet de effectieve cilinderdruk icm de boring
2) een subaru heeft 5 hoofdlagers een Alfa 3
3) de flex in een 33 krukas is enorm
4) de olietoevoer is m.i. alleen in orde te krijgen met dry sump bij een 33 als ik het zo allemaal mag geloven
5) iets zegt me dat je je vliegwiel NIET moet verlichten en je krukaspoelie ook niet... liefst een hydraulische trillingsdemper.
6) drukvulling op een 1:9 motor is geen enkel probleem, compressies van 1:8 is "old school"
7) alles draait om ontstekingsmoment, inspuithoeveelheid en voorals inlaatluchttemperatuur bij een huidige turbo
8) power maak je met een turbo tegenwoordig alleen nog met een hybride turbo MET ballbearings
9) alles onder de 90 boring in een 33 lijkt me zonde
10) een drijfstang bepaald niets aan de slag, maar liefst wel zo lang mogelijk kiezen ivm koppel en krachten op de zuigerwand.


en heeft iemand al een vw dynamo met eenrichtingskoppeling op de poelie uitgeprobeerd icm een 33??


zo ... my 5 cents ;)

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de

wo nov 08, 2006 18:40

1) compressie zegt niets over je lagerbelasting: dat doet de effectieve cilinderdruk icm de boring
2) een subaru heeft 5 hoofdlagers een Alfa 3
3) de flex in een 33 krukas is enorm
4) de olietoevoer is m.i. alleen in orde te krijgen met dry sump bij een 33 als ik het zo allemaal mag geloven
5) iets zegt me dat je je vliegwiel NIET moet verlichten en je krukaspoelie ook niet... liefst een hydraulische trillingsdemper.
6) drukvulling op een 1:9 motor is geen enkel probleem, compressies van 1:8 is "old school"
7) alles draait om ontstekingsmoment, inspuithoeveelheid en voorals inlaatluchttemperatuur bij een huidige turbo
8) power maak je met een turbo tegenwoordig alleen nog met een hybride turbo MET ballbearings
9) alles onder de 90 boring in een 33 lijkt me zonde
10) een drijfstang bepaald niets aan de slag, maar liefst wel zo lang mogelijk kiezen ivm koppel en krachten op de zuigerwand.


en heeft iemand al een vw dynamo met eenrichtingskoppeling op de poelie uitgeprobeerd icm een 33??


zo ... my 5 cents ;)
1. je bedoeld de kracht van de detonatie in je motor
2. dat een subaru 5 hoofd lagers heeft wist ik en een 33 3 ook maar een subaru heeft ook als standaard vermogen 2x zo veel als een 33 en een impreza is ook gmaakt om er meer vermogen uit te halen met een knipoog naar de rally
3. de flex in die krukas is misschien wel minimaliseren door een goede uitbalancering van krukas drijfstangen zuigers en poelie's
4. drysump is dit mogelijk met een boxer? als ik mijn krukas voldoende in de olie wil laten slaan om de juiste smering te krijgen staan waarschijnlijk mijn cilinders half vool met olie of heb ik het mis.....
5. denk dat met een turbo een lichter vliegwiel ook niet meer zo belangrijk is.... maar wat bedoel je met een hydrolische trillingsdemper? (foto)
6.over die compressie verhouding wou ik proberen zo dicht mogelijk in de buurt te komen bij de waarden van een impreza omdat ik dit blok als voorbeeld zie en veel onderdelen van die motor ook op mijn boxertje wil gaan plaatsen dus leek me slim om dit aan te houden en een td heeft een verhouding van 1:15 dus 1:9 moet ook mogelijk zijn maar wil toch proberen zo dicht mogelijk bij die 1:8 te komen
7. helemaal mee eens maar dat is allemaal nog wel relatief simpel te regellen het belangrijkste is alles heel houden en weet dat ik met een verkeerde ontbranding mijn zuigers kan weg keilen hahahaha
8. als het proto type heel blijft en alle kinderziektes er uit zijn wil ik ook zeker geld inversteren in een kogellager turbo vanwege de levens duur en het snellere reageren
9. dat van die boring is mischien wel waar maar wil eerst dit uitvogellen en kan dan altijd nog verder gaan....
10 bedoel je dat met een korte drijfstang je een soort kantellen van de zuiger krijgt?


zie dit als je blieft niet als critiek wil alleen ff laten zien aan de hand van je punten dat ik er behoorlijk mee bezig ben en niet zomaar wat aan het aanklooien ben ( voor de mensen die mij niet serieus nemen :evil: )


dit is gewoon iets waar ik al lang over aan het denken ben en wil dit gewoon proberen.....
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

wo nov 08, 2006 18:42

en de knik die in de stang lijkt te zitten is een uitsparing voor de bout van de borgings klemmen die niet op de foto staan :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Andretti Molletti

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

wo nov 08, 2006 20:08

Hoi pieter, tuurlijk zie ik dit niet als kritiek.. je leert zo te zien en dat vind ik als docent alleen maar mooi!!!

Maar ik zaleerlijk en misschien wel wat hard zijn door te zeggen, leer eerst eens wat meer van de basis principes.
Sommige vragen zijn echt heel erg newbie itt wat je wilt gaan maken, een boxer met turbo.
Ik heb heel wat motoren gebouwd en gedokterd aan constructies. Toch zou ik niet zo gauw aan een 33 beginnen.
Ik denk dat je teveel stappen overslaat n te snel wilt gaan, maar ja wie wil dat niet he ;)


Even een voorbeeldje: Flex in de krukas staat los van de balans, het gaat over materiaalsterkte en balans over waar het gewicht zit.
Vliegwiel is een trillingsdemper en moet oa je lagerbelasting laag houden.. De smeringkomt nooit van spatsmering, vandaar "baffle plates".. Oliedruk en flow op je hoofdlagers wil je.. een sterke oliefilm dus.
Ook zijn er geen krachten van detonatie, zoals ergens anders al geopperd werd, er is ook geen ontploffen... Het is een verbrandingsmotor en detoneren of ontploffen doet hij maar één keer.

je enthousiasme en doorzettingsvermogen zijn doorslaggevend, dus als ik een tip mag geven... koop zoveel mogelijk boeken en struin het hele internet af op zoek naar kennis!!
Bouw eerst eens een simpel atmosferisch motortje om door het te tunen, neem dan een reeds van orgine uitgevoerde turbo motor en dan ...dan ga je een turbo op een atmosferisch blok zetten..
Het vereist echt veel kennis om dat te doen nl.
Dus...
Ik heb ook geen zin om alles uit te typen voor je .... maar een keer gezellig kletsen dat wil ik wel met je hoor ;)
kennis is macht, maar zonder enthousiasme en motivatie is het nutteloos... je hebt er al 2 :thumbs:

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8880
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de

wo nov 08, 2006 20:32

10 bedoel je dat met een korte drijfstang je een soort kantellen van de zuiger krijgt?
De verticale kracht op de zuiger levert een reactie op. Deze bestaat uit een kracht (in zijaanzicht) die langs de lijn door de harten van de gaten in de drijfstang loopt en een component die haaks op de zuiger/cilinderwand staat. Hoe langer de drijfstang, hoe minder 'schuin' (pythagoras) hij komt te staan en dus hoe kleiner de haakse component is.

als je hier ook nog het kantelen van de zuiger in wilt betrekken wordt het wat ingewikkelder.

(Soms voel ik me ook een beetje docent :wink: )
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

do nov 09, 2006 17:29

ja had gelezen over een statysche en dynamische onbalans in je krukas deze 2 zullen zoiezo uitgesloten moeten worden en alles zal uitgewogen moeten worden.....

en dat van de balans van de krukas snap ik bedoel het is niet voor niks dat een 4 cilinder een groter vliegwiel heeft als een 8 cilinder bijvoorbeeld en over het bouwen van een ongeblazen blok dat heb ik dus al eens gedaan en vond dit zeer motiverend vandaar dit project/idee....

en kennis is macht dat is een feit en ben behoorlijk leer gierig en als iets boven mijn niveau ligt word ik alleen maar meer gemotiveerd maar het is JUIST zo mooi om een 33 blok te gebruiken want er zijn er zat voor weinig en heb er al 2 liggen dus ja en dat ik somige dingen met de verkeerde woord keus vraag komt misschien een beetje onprofesioneel over maar de kennis is er ook wel in mate dat ik ook monteur van beroep ben en als je geen kennis van zake hebt moet je zeker niet aan dit soort dingen gaan beginnen....... denk ik

en als dit lukt kan ik er misschien ook in verder gaan want motoren bouwen is wel iets waar nik meer mee wil gaan doen zoals ik vandaag ook weer ruim een uur met mijn neus in de boeken heb gehangen 8)


maar bedankt tot zover voor alle respons :D
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8880
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

do nov 09, 2006 17:52

Er zijn zoveel mooie boeken over motoren (bouw), daar kun je een bibliotheek mee vullen. Ik heb hier nog uit mijn HTS tijd op de plank 'Advanced Engine Technology' van Heisler, honderden pagina's met veel (theoretisch benaderde) informatie. Echt super!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de

vr nov 10, 2006 21:16

1. je bedoeld de kracht van de detonatie in je motor
detonatie is ongecontroleerde verbranding, het gaat om de kracht van de gecontroleerde ontbranding van het mengsel
4. drysump is dit mogelijk met een boxer? als ik mijn krukas voldoende in de olie wil laten slaan om de juiste smering te krijgen staan waarschijnlijk mijn cilinders half vool met olie of heb ik het mis.....
Je wilt niet dat de krukas door de olie slaat want dan krijg je schuimvorming met het risico dat je oliepomp lucht aanzuigt.
6.over die compressie verhouding wou ik proberen zo dicht mogelijk in de buurt te komen bij de waarden van een impreza omdat ik dit blok als voorbeeld zie en veel onderdelen van die motor ook op mijn boxertje wil gaan plaatsen dus leek me slim om dit aan te houden en een td heeft een verhouding van 1:15 dus 1:9 moet ook mogelijk zijn maar wil toch proberen zo dicht mogelijk bij die 1:8 te komen
Met een td kun je niet vergelijken, dat is een zelfontbrander die heeft zo'n hoge compressie nodig om het mengsel tot ontbranding te laten komen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de

za nov 11, 2006 10:18

1. je bedoeld de kracht van de detonatie in je motor
detonatie is ongecontroleerde verbranding, het gaat om de kracht van de gecontroleerde ontbranding van het mengsel
4. drysump is dit mogelijk met een boxer? als ik mijn krukas voldoende in de olie wil laten slaan om de juiste smering te krijgen staan waarschijnlijk mijn cilinders half vool met olie of heb ik het mis.....
Je wilt niet dat de krukas door de olie slaat want dan krijg je schuimvorming met het risico dat je oliepomp lucht aanzuigt.
6.over die compressie verhouding wou ik proberen zo dicht mogelijk in de buurt te komen bij de waarden van een impreza omdat ik dit blok als voorbeeld zie en veel onderdelen van die motor ook op mijn boxertje wil gaan plaatsen dus leek me slim om dit aan te houden en een td heeft een verhouding van 1:15 dus 1:9 moet ook mogelijk zijn maar wil toch proberen zo dicht mogelijk bij die 1:8 te komen
Met een td kun je niet vergelijken, dat is een zelfontbrander die heeft zo'n hoge compressie nodig om het mengsel tot ontbranding te laten komen.
met detonatie bedoel ik ook de verbranding

en met een drysump heb je je juist je smering door door het spatten van de olie.....

en van die td was juist een voorbeeld dat de compressieverhouding verschild per constructie..........

:wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de

za nov 11, 2006 14:05

4) de olietoevoer is m.i. alleen in orde te krijgen met dry sump bij een 33 als ik het zo allemaal mag geloven
4. drysump is dit mogelijk met een boxer? als ik mijn krukas voldoende in de olie wil laten slaan om de juiste smering te krijgen staan waarschijnlijk mijn cilinders half vool met olie of heb ik het mis.....
Kijk maar eens under de kap bij Louis, het lijkt goed te werken.
Verder weet ik niks van motoren, dus laat ik de experts verder aan het woord!

Mijn oplossing voor het smeringsprobleem van de 33 boxer: een 75 TS :D

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de

za nov 11, 2006 16:33

en met een drysump heb je je juist je smering door door het spatten van de olie.....
Dit lijkt me een ernstige misvatting, maar hè, ik ben geen expert. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Projecten”