twan
Full Member
Full Member

RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervangen

zo mar 06, 2005 19:36

Aan de NGK's kan het niet liggen. Electrode afstand ff controleren of ze allemaal nog op 0.7 mm staan.
ik heb het nooit opgemeten, maar zoiets zal het wel zijn. ik heb ze nieuw gekocht dus ik neem aan dat de afstand juist is.
Verder denk ik dat je je kabels gemold hebt. Hij loopt dan ook met GL niet hoor.
ik hoop dat dat het probleem is, en niet iets anders! die kabels was ik namelijk toch al van plan om te vervangen en bovendien kost dat ook niks (€40 max?)
Heb je je bougies wel ff aangedraaid met een bougiesleutel???
uiteraard. ik heb de oude bougies losgedraaid met bougiesleutel, en de nieuwe er weer in gedraaid met ook met bougiesleutel. met mijn hand hand kon ik veel te weinig kracht zetten omdat je er moeilijk bij kan en omdat ze te vast zaten (daar heb je immers ook die bougiesleutels voor...)
Je zegt nl zelf dat je ze er met de hand hebt ingeschroefd, das prima, maar ze moetren nog wel een beetje vast hoor.
nee dus, en ze zitten echt wel goed vast. ik heb ze net zo vast gedraaid als de vorige zaten.
Zit je verdelerkap (als je die hebt) er nog wel recht op????
ja hoor, daar heb ik niet aangezeten.
Bougiedoppen goed aandrukken!!
heb ik gedaan, je hoort dan klik.
Maar een nieuwe bougie uit de verpakking zou ongeveer de juiste afstand moeten hebben...
dat lijkt me wel zo handig voor onwetende mensen zoals mij :P
Misschien een heel stomme opmerking, maar je hebt die "schroefjes" er toch opgedraaid bovenaan ? (liggen los in 't doosje van de bougie)
anders maken je kabels nauwelijks of geen contact.
die zaten er al op, en die heb ik er ingedaan zoals ze in de verpakking zaten. datzelfde schroefje zat ook op de oude bougies.

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

zo mar 06, 2005 19:37

Het is pas Nederlands als er ook zegeltjes bij zitten...

Maar back on-topic:

Twan, is er niemand in jouw omgeving met de nodige sleutel-ervaring die met je mee kan kijken of je wat meer wegwijs kan maken *)? Want ook al krijg je hier antwoord, het lijkt me vervelend werken zo aan de 33.

En zonder meer nieuwe bougiekabels kopen zonder dat je weet of het daar aan ligt is misschien weggegooid geld...

*) ik weet uit eigen ervaring hoe prettig dat is :wink:

don515jz
Full Member
Full Member

zo mar 06, 2005 19:59

Je hebt toch niet per ongelijk de voeding van de bobine los gestoten toen je bezig was?
Probeer eens met een oude bougie of je wel een vonk krijgt, een bougiekabel los trekken, bougie erin en aan aarde leggen. Vervolgens iemand laten starten en kijken of ie vonkt. Nu het donker is kan je de vonk goed zien. Als je zo wel een vonk hebt dan toch maar die nieuwe bougies er uit en kijken wat daar mee aan de hand is.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 06, 2005 20:09

Zoveel werk is het niet om de GL er weer in te draaien. Dan weet je tenminste dat het aan de NGK `s ligt als hij dan wel weer wil lopen. Je had allang klaar kunnen zijn.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 06, 2005 20:11

hou die gl's eens één voor één tegen 't metaal. als die ook niet vonken, kan je zeker zijn dat je je kabels gemold hebt. (probeer uiteraard met alle kabels)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

twan
Full Member
Full Member

zo mar 06, 2005 20:34

Je hebt toch niet per ongelijk de voeding van de bobine los gestoten toen je bezig was?
niet dat ik weet, laat staan dat ik weet waar die zich bevindt.

wat kan ik het gemakkelijkste doen? een bougiekabel lostrekken, een gl daarin drukken en vervolgens het geheel tegen metaal van de auto houden terwijl iemand anders de motor start?

don515jz
Full Member
Full Member

zo mar 06, 2005 21:29

Inderdaad, bougiekabel lostrekken, GL er in en de bougie tegen metaal van de motor leggen en kijken wat er gebeurt als iemand start.

De bobine zit onder het resevoir van je koelvloeistof ( die zwarte cilinder). Naast de dikke kabel die naar de stroomverdeler gaat, moeten er ook nog twee dunne draadjes aan bevestigd zijn. Kijk even of ze nog vast zitten.
Afbeelding

Dinky Boy
Miniaturista

zo mar 06, 2005 22:25

Twan heeft een 1.4, dus een DIS-bobine. Die zit tegen het schutbord. Volg de bougiekabels :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: .....
Dat is geen cilinder, maar 'twee blokjes' waar de vier bougiekabels bovenop geprikt zijn.

twan
Full Member
Full Member

zo mar 06, 2005 23:35

http://www.deho.nl/alfa
ik heb net een bougiekabel losgetrokken en daar een oude golden lodge ingestopt en vervolgens tegen het motorblok gehouden terwijl een maat van mij de auto startte: geen vonk. kabels kapot dus blijkbaar.

ik heb trouwens geen geval onder het koelsysteemvat kunnen vinden, maar wel ernaast. daar zat een stekker op die goed vast zat. ook heb ik geen losse stekkers kunnen ontdekken dus ik zal wel een bougiekabel naar de mallemoeren hebben geholpen.

Dinky Boy
Miniaturista

ma mar 07, 2005 00:22

Dus toch een gewone bobine... die lokatie kom ik in de vraagbaak niet tegen :roll:

Met één kapotte bougiekabel zou ie nog steeds lopen (op drie poten), dus ik zou t eerder in de bobine of de verdeler zoeken (dat bruine kappie met 5 stekkers bovenop). Of de kabel er tussen.

Maxtor
Guru
Guru

ma mar 07, 2005 10:12

Je kan het beter naar mi tegen het chassis aanhouden inplaats van tegen het blok. Blok is vaak smerig met olie etc waardoor je minder makkelijk contact maakt.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Luc33
Guru
Guru

ma mar 07, 2005 10:18

Wat zit dat vreemd op de foto's zeg, De bobine hoort toch echt onder het koelreservoir te zitten. En je stuurbekrachtigingsreservior ( dat zwarte potje ) tegen het 1e schutbord.

Luc
33

reijnaje
Guru
Guru

ma mar 07, 2005 10:32

Ik heb nog nooit onder de motorkap van een 1.4 gekeken maar bij mijn 16V zit de bobine op dezelfde plaats, dat weet ik wel.

Wat doet je auto wel en wat niet? Je zegt dat hij niet aanslaat, ik neem aan dat je de startmotor wel hoort draaien maar daarna niets? Met een kapotte kabel zou hij wel gewoon moeten lopen, maar dan wel op 3 cilinders dus erg beroerd.

Zaten bij je oude GL bougies er ook dopjes op de achterkant van je bougie? (daar waar je kabel opgaat dus?) Bij sommige bougiekabels moet je namelijk die dopjes van je bougies halen voor je de kabels aan kunt sluiten.

reijnaje
Guru
Guru

Re: RE: wil niet meer aanslaan na bougies te hebben vervange

ma mar 07, 2005 10:34

Zaten bij je oude GL bougies er ook dopjes op de achterkant van je bougie? (daar waar je kabel opgaat dus?) Bij sommige bougiekabels moet je namelijk die dopjes van je bougies halen voor je de kabels aan kunt sluiten.
Hmm, ik heb je eerste foto nog eens bekeken en zo te zien zaten bij je oude bougies de dopjes er wel gewoon op, dus bij je NGK's ook doen.

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 07, 2005 11:03

Wat een drama zeg.

Verdeelkapje heeft Ben Hur nog gemonteerd geloof ik. :shock:

Even spanning op de bobine meten met contact aan.
Verdeelkap loshalen en meteen maar vervangen, incl. de rotor eronder.
Een oude bougie in een kabel steken en dan het schroefdraad goed op blank ijzer leggen.
Als je start moet hij vonken, dit kan een heel klein vonkje zijn, dus goed kijken.
Als hij eenmaal loopt pak je met natte handen de kabels vast, schrik je, dan meteen vervangen. :twisted:
Als hij echt helemaal niet meer start ligt dat niet aan een bougie ofzo, maar is er wat anders aan de hand.

Lastig om iemand aanwijzingen te geven die er eigenlijk niets van afweet.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Terug naar “Algemene Technische vragen”