Hallo,
Mijn 6 jaar oude Citroën Xsara moet hoognodig plaatsmaken voor iets anders. In eerste instantie gingen m'n gedachten uit naar een C4 coupé (ik ben behoorlijk Citroën-minded ).
Totdat..... ik onlangs voor het werk in Duitsland was en daar de beschikking had over een huurauto Alfa 159 1.9 JTD. Geweldige ervaring, een paar honderd kilometer met zo'n auto op de Duitse Autobahn. Dat reed als een trein. Het bleef maar accelereren, ook bij snelheden die in Nederland hoogst illegaal zijn . Ineens ben ik serieus naar Alfa gaan kijken als alternatief.
Nu spreekt een 159 me niet echt aan. Maar een Alfa GT vind ik wel bloedmooi. En dat is nu ook net één van de weinige coupé's die beschikbaar zijn met dieselmotor. Ik krijg waarschijnlijk nooit de kans voor een 200 km lange proefrit in een GT op de Autobahn maar misschien is de indruk van de 159 voldoende?
Mijn vraag aan de Alfa kenners: Is de 1.9 JTD motor in de Alfa GT dezelfde als de 1.9 JTD in de 159? Zijn de prestaties, het rijgedrag en het comfort van beide wagens ook vergelijkbaar? Ik ben absoluut niet op zoek naar een scheurijzer of stoplichtsprinter. Ik zoek vooral comfort op lange afstanden. Maar als ik dan eens het gaspedaal indruk op de snelweg, wil ik ook dat er wat gebeurt. Met andere woorden; de gehuurde 159 1.9 JTD voldeed in alle opzichten uitgezonderd design. Kan ik daar zondermeer een GT voor in de plaats zetten? (NB, ik heb het hier alleen over nieuwe Alfa modellen van maximaal een jaar oud).