Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 75 IE........update......VERLAGEN!

zo nov 19, 2006 09:44

Mooie handleiding ja :!:

Was natuurlijk nog mooier geweest als je hem minder dan 4,3 cm had verlaagd :wink:

Groeten, Frans.

Hoezo zou dat mooier zijn :roll: 8)
Omdat dan de verlagingshandleiding compleet zou zijn geweest.

Met de methode die je nu gedocumenteerd hebt kun je de voorkant tenslotte enkel in grote stappen laten zakken.

Maar het blijft een mooie bijdrage natuurlijk =D>
Oke 8)
Als straks blijkt dat de auto te laag ligt komt die andere procedure vanzelf :roll:

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 IE........update......VERLAGEN!

zo nov 19, 2006 09:49

@ Alessandro

Een meting vanaf onderkant rand naar hart wiel was idd meer precies geweest.
De bandenspanning is 2.4 bar en ik heb echt 4.3 cm gemeten, heel misschien zal hij nog ietje zakken na rollen en rijden maar veel meer dan een 0,5 cm zal het niet worden lijkt me.

En vooraf de schokbreker losmaken was beter geweest.
Zal de beschrijving aanpassen :wink:

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Alfa 75 IE........update......VERLAGEN!

zo nov 19, 2006 11:34

Een impressie halverwege deze pagina principe is natuurlijk hetzelfde. Het rekensommetje maakt het verschil.
Uit deze impressie: "Aan de linker kant de torsie achter 6 tandjes linksom gedraaid en aan de voorkant (draagarm) 7 tandjes rechtsom."

Hoe heb je dit ooit weer in elkaar gekregen?

Volgens mij moet je ze toch echt voor en achter dezelfde kant op verdraaien.

Groeten, Frans.
Kijkend van achter de auto naar voor: draai de torsie stang 6 tandjes linksom t.o.v. de carosserie. Als de draagarm er nog op zou zitten (theoretisch dus) zou die nu naar beneden hangen. Nu draai ik de arm 7 tandjes rechtsom t.o.v. de torsiestang. Dan komt de arm weer goed :wink: .

Dus zo heb ik dat ooit weer in elkaar gekregen. :lol:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

panzerfrans

Re: RE: Alfa 75 IE........update......VERLAGEN!

zo nov 19, 2006 13:47

Voordeel van deze manier is dat je meteen de vulbussen tussen de arm en chassis kunt afzagen, om ze later tijdens het uitlijnen weer op te vullen tot de goede waarde.
Dat klopt ja.

Bestaat daar trouwens een formule voor, om te bepalen hoeveel je de bussen exact moet inkorten bij een bepaalde mate van verlagen?

Groeten, Frans.

panzerfrans

Re: RE: Alfa 75 IE........update......VERLAGEN!

zo nov 19, 2006 13:55

Een impressie halverwege deze pagina principe is natuurlijk hetzelfde. Het rekensommetje maakt het verschil.
Uit deze impressie: "Aan de linker kant de torsie achter 6 tandjes linksom gedraaid en aan de voorkant (draagarm) 7 tandjes rechtsom."

Hoe heb je dit ooit weer in elkaar gekregen?

Volgens mij moet je ze toch echt voor en achter dezelfde kant op verdraaien.

Groeten, Frans.
Kijkend van achter de auto naar voor: draai de torsie stang 6 tandjes linksom t.o.v. de carosserie. Als de draagarm er nog op zou zitten (theoretisch dus) zou die nu naar beneden hangen. Nu draai ik de arm 7 tandjes rechtsom t.o.v. de torsiestang. Dan komt de arm weer goed :wink: .

Dus zo heb ik dat ooit weer in elkaar gekregen. :lol:
Dat dacht ik al, ik zou uit je beschrijving echter opmaken dat beide, tegengestelde, verdraaiingen op de torsie staaf van toepassing waren, wat niet kan natuurlijk :wink:

panzerfrans

Re: RE: Alfa 75 IE........update......VERLAGEN!

zo nov 19, 2006 14:02


Hoezo zou dat mooier zijn :roll: 8)
Omdat dan de verlagingshandleiding compleet zou zijn geweest.

Met de methode die je nu gedocumenteerd hebt kun je de voorkant tenslotte enkel in grote stappen laten zakken.

Maar het blijft een mooie bijdrage natuurlijk =D>
Oke 8)
Als straks blijkt dat de auto te laag ligt komt die andere procedure vanzelf :roll:
Of als je banden scheef af gaan lopen :!:

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 75 IE........update......VERLAGEN!

zo nov 19, 2006 14:39

Voordeel van deze manier is dat je meteen de vulbussen tussen de arm en chassis kunt afzagen, om ze later tijdens het uitlijnen weer op te vullen tot de goede waarde.
Dat klopt ja.

Bestaat daar trouwens een formule voor, om te bepalen hoeveel je de bussen exact moet inkorten bij een bepaalde mate van verlagen?

Groeten, Frans.
Dat lijkt me handig om te weten.
Hoeveel mm moet eraf met de huidige verlaging?

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

RE: Alfa 75 IE........update......VERLAGEN!

zo nov 19, 2006 19:35

Bij 1 tandje verlaging draai ik 2.5 mm eraf.
Dan staat het camber bij uitlijnen op de fabriekstolerantie.

panzerfrans

Re: RE: Alfa 75 IE........update......VERLAGEN!

zo nov 19, 2006 19:48

Bij 1 tandje verlaging draai ik 2.5 mm eraf.
Dan staat het camber bij uitlijnen op de fabriekstolerantie.
Kijk, aan zulke mensen heb je nou nog eens wat :wink:

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 IE........update......VERLAGEN!

zo nov 19, 2006 21:09

Toch is het raadzaam om de auto normaal uit te lijnen na verlagen, zodat je zeker weet dat alles goed staat... :wink:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

panzerfrans

Re: RE: Alfa 75 IE........update......VERLAGEN!

zo nov 19, 2006 21:18

Toch is het raadzaam om de auto normaal uit te lijnen na verlagen, zodat je zeker weet dat alles goed staat... :wink:
Yep, maar als je weet hoeveel er ongeveer van de bussen af moet betekend dat wel dat je waarschijnlijk de eerste keer goed zit, en de zaak dus niet nog een paar keer uit elkaar hoeft te halen omdat je de bussen te veel of te weinig ingekort hebt.

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 IE........update......VERLAGEN!

zo nov 19, 2006 21:21

Dat is juist de gein: ik haal er altijd teveel vanaf zodat ik tijdens het uitlijnen gewoon op kan vullen met U ringen. Erbij kan ltijd, eraf niet! :wink:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: RE: Alfa 75 IE........update......VERLAGEN!

zo nov 19, 2006 21:21

Toch is het raadzaam om de auto normaal uit te lijnen na verlagen, zodat je zeker weet dat alles goed staat... :wink:
Sporing altijd laten controleren/afstellen na verlaging ook als de bussen zijn aangepast :wink:

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8233
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 75 IE........update......VERLAGEN!

ma nov 20, 2006 20:43

Bij 1 tandje verlaging draai ik 2.5 mm eraf.
Dan staat het camber bij uitlijnen op de fabriekstolerantie.
Oke :thumbs:

Mot alleen ff kieken dan.
Dr zitten al schijven ertussen, blijkbaar is ie al een keer verlaagd geweest en daarna weer verhoogd.

Wat is de standaard buslengte? :roll:

Gebruikersavatar
GTV
Guru
Guru
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:43
Locatie: Stein/Elsloo

Re: RE: Alfa 75 IE........update......VERLAGEN!

ma nov 20, 2006 23:09

Bij 1 tandje verlaging draai ik 2.5 mm eraf.
Dan staat het camber bij uitlijnen op de fabriekstolerantie.
Oke :thumbs:

Mot alleen ff kieken dan.
Dr zitten al schijven ertussen, blijkbaar is ie al een keer verlaagd geweest en daarna weer verhoogd.

Wat is de standaard buslengte? :roll:
Als ik me niet vergis, 22.5 mm :?

Terug naar “Projecten”