Gebruikersavatar
Joop
Member
Member
Berichten: 176
Lid geworden op: di jul 05, 2005 12:02
Locatie: Den Haag

Re: RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteun

ma nov 20, 2006 10:38

Zoals ik al zei kan het nou eenmaal niet groter zonder andere concessies te doen. De maten die ik genoemd heb zijn binnenmaten na isoleren, dat ik niet door de muur heen kan lopen was me reeds bekend ;) Ik heb het idee dat in het voorbeeld van de Alfetta de buitenmaten zijn genoemd. En ja ik wil met alle plezier big thinken, maar zolang de bank niet mee wil thinken blijft het bij thinken, think ik...
De maten die noemde, zijn bij mijn garage de binnenmaten :wink: , dus redelijk vergelijkbaar. Ik zal straks even een fotootje nemen zodat je kan zien hoeveel ruimte je overhoudt, als er een Alfetta in geparkeerd staat :idea:
Uiteraard kan ik niet in jouw portemonnaie kijken, maar soms zijn de kosten van een metertje meer te overzien :roll:
Oude liefde roest niet (hoop ik)
Nu: Alfetta GT 1.6 1978
Eerder: Alfa 156 SW 2.0, Alfa 155 TS 1.8, Alfetta GTV 2.0 (1981) ,Alfetta GT 1.8 (1975),
33SW 1.4 1992 met 1.7 (8(
156 Berlina 1.6 uit 1999 in Azzurro Achille (baby blauw)V) motor

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

ma nov 20, 2006 12:01

je hebt twee opties. Een poetsbrug, met inklaparmen, waar je wagen normaliter op staat, tot je de armen uitklapt om onder de kriksteuenen te zetten.
Of zoals wij dat jaren hebben gehad, zelf een put maken.
Als volgt:
groot gat graven, stuk langer dan de auto. Van betonplaat bekisting maken, beton storten, bekisting weg.
Van staal of hout een goede rand maken waar je vervolgens planken in kan leggen. Wij hadden iets van 23 planken van een cm of twee dik, die lagen overdwars erin. Er stond aan het einde gewoon een trapje, en we hadden in de bekisting nog uitsparingen gemaakt, waar later 4 fraaie TL bakken in kwamen. Jaren profijt van gehad, erg makkelijk, goe d te doen en qua kosten alleszins te beheersen. Paar 100 voor betonplaat, en wat betonvlechtwerk, en wat zakken beton. Veel werk om mooi te doen, maar eer van je werk, goedkoop, en handig.
Qua poetsbruggen: zoek even in de diverse klassiekerbladen en zo, en verder op MP.
Een poetsbrug is alleen dan niet handig als je een uitlaat, koppeling of bak wilt verwisselen.
Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

ma nov 20, 2006 12:29

Als je last van grondwater hebt, kun je de smeerput ook minder diep maken en op zithoogte maken.
Lijkt misschien een gek idee, maar bij mij werkt het perfect, een oude (skai) bureaustoel erin en ik zit relaxt te sleutelen.

Nog een tip: voordat je evt. beton gaat storten eerst een duurzame folie eronder. Ik heb het hier vandaan: www.albersalligator.com
Deze zogenaamde Alligatorfolie wordt ook gebruikt in putten waar verdiepte machines staan in bijv. betonfabrieken. Voordeel hiervan is dat het chemicalien e.d. tegenhoudt van bovenaf en het grondwater van onderaf.

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

ma nov 20, 2006 13:42

Een andere optie is natuurlijk om de garage zelf te gaan bouwen. Het is dan veel goedkoper en je kan dan van het geld dat je verdient met het zelf
metselen van de garage, kan je hem dan groter maken. Ik heb er zelf een van 6 bij 8 meter en heb dan voldioende ruimte om te sleutelen.
Succes met je keuze
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

ma nov 20, 2006 13:42

Maar heeft iemand de website van die polyester putten (volgens mij komt de leverancier uit Engeland, stond een paar jaar geleden o.a. op het classic salon in Antwerpen).

Thom
(die sinds kort ook een (kleine) garage heeft (maar ja, altijd beter dan geen garage).
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

ma nov 20, 2006 22:59

Nog even voor de duidelijkheid: het bestemmingsplan staat niet meer toe.

Mijn verwijzing naar het financiële probleem sloeg op het feit dat ik geen huis op een grote(re) lap grond kan kopen ;) Die paar vierkante meter extra hout (geen metselwerk) is het probleem niet (ik betaal nu iets van € 3600 voor het gekke ding, excl vloer). Een hok van 6 bij 8 meter... ehm, tuin? Welke tuin?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Joop
Member
Member
Berichten: 176
Lid geworden op: di jul 05, 2005 12:02
Locatie: Den Haag

Re: RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteun

di nov 21, 2006 12:41

[quote="Joop
Ik zal straks even een fotootje nemen zodat je kan zien hoeveel ruimte je overhoudt, als er een Alfetta in geparkeerd staat :idea:
[/quote]
Zoals beloofd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoop dat dit je helpt bij het beslissen.
Oude liefde roest niet (hoop ik)
Nu: Alfetta GT 1.6 1978
Eerder: Alfa 156 SW 2.0, Alfa 155 TS 1.8, Alfetta GTV 2.0 (1981) ,Alfetta GT 1.8 (1975),
33SW 1.4 1992 met 1.7 (8(
156 Berlina 1.6 uit 1999 in Azzurro Achille (baby blauw)V) motor

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

di nov 21, 2006 21:36

Is zeker beeldvormend :D Toch is de situatie niet helemaal vergelijkbaar. Allereerst ben ik bang dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest: het ging om de ruimte die de auto krijgt. De garage krijgt een wat ongebruikelijke vorm, namelijk L-vormig; er zit nog een stuk van 2,3 bij 0,8 meter aan vast. Hier wou ik een werkbank maken en opbergmogelijkheden voor gereedschap e.d.

De layout wordt dus ongeveer zo:

Code: Selecteer alles

________________________ | | | | | | | |_______________________________ | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |________________________________________________________|
Verder zie ik een hoop spullen die niet (direct) met de auto verband houden of niet in dezelfde ruimte hoeven te worden opgeslagen. Ik beschik namelijk ook nog over een schuurtje en een zolder, en er komt een bijkeuken (al is die meer voor de wasmachine/-droger en iets van een voorraadkast, maar een stukje opslag is daar mss ook nog wel mogelijk).

Mooie auto trouwens! :thumbs: Alleen dat bordje heb ik zo m'n twijfels over, of iedereen zich daar wel aan houdt... ;)
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

vr mei 04, 2007 22:45

*enorme rotschop*

Ok, es gevraagd dus (heb inmiddels een stapel hout in de voortuin liggen dus het werd tijd): smeerkuil kan tot een meter onder grondwaterpeil. Bij de dichtstbijzijnde sloot ff gemeten, kan net.

Alleen de kostenindicatie was 6000 euro :schrik: Is dat een reële prijs of kan dat ook nog wel voor (veel) minder? Want als het zo moet gooi ik er net zo lief tegels in en dan zien we later nog wel (evt alsnog die brug ofzo, ff kijken hoe het in de praktijk uitpakt met de krapte om de auto).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Andretti Molletti

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

za mei 05, 2007 00:36

Stel je grondwater staat 50 cm diep..
Je smeerkuil wordt 5 meter X 1,2m(Breed) x 2 meter (hoog).
Opwaartse druk: 5x1,2x1,5= ongeveer 9m3. dat is 9000 liter water wat omhoog drukt ofwel een opwaartse druk onder je polyester vloertje van 9 ton!
Dus dat verhaal van omhoogkomen is zo onwaarschijnlijk nog niet.. wat weegt een houten tuinhuisje?? Paar 100 kilo?
Eerst maar eens echt aan rekenen dus ;)

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

za mei 05, 2007 01:17

Ja het kuiltje moet dan wel van beton worden. En als de hoeveelheid beton niet genoeg weegt doen we gewoon een beetje extra. Toch? Of denk ik nou te simpel? Alleen zoals aangegeven kreeg ik zowat een lekke hartklep toen ik de prijsindicatie hoorde.

Overigens is 2 meter wel wat diep hoor, ik ben slechts een bescheiden 1,83 meter lang en de bodem van de auto ligt ook niet op de grond ;)
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
paulsteeman
Guru
Guru
Berichten: 1167
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:56
Locatie: Heemskerk

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

za mei 05, 2007 10:11

Je zou een schaarhefbrug (makkelijk en relatief goedkoop) of een stempelhefbrug (verzonken hydraulische cilinders) kunnen gebruiken van FOG of FUCHS. Deze hebben een geringe oprijhoogte en nemen geen zijdelingse ruimte in beslag.

Het voordeel van een schaarhefbrug is dat deze gewoon op de grond geplaatst en verankerd wordt. Bij een stempelhefbrug wordt een casette met de cilinders (1 0f 2) met hydrauliek waterdicht in de grond geplaatst (+/- 1 a 1.5 meter).

Kijk maar eens op deze site of op Google

http://www.tba-tenautomotive.nl/html/hefbruggen.html

(Of kom bij het bedrijf kijken waar ik werk....... :driving: )

Succes

Paul
http://www.bandenmotel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

156 SW 1.9JTD 16V 140 PK 2004 was de vorige
Rij nu voorlopig Mercedes.....

Turbolag, the 2 seconds the other driver thinks he has a chance

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

za mei 05, 2007 23:55

Hmmm ook wel interessant. Gaan die schaardingen ook werken bij mijn auto's, waarvan er een voorzien is van sideskirts en een van krikpunten die binnenkort voor zichzelf gaan beginnen (en ook van sideskirts trouwens)?

Waar werk je?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteuntjes

zo mei 06, 2007 00:07

Voor een put zul je toch ook flink moeten bemalen........

Ik geloof niet dat ik daar een put zou maken. :-k

Zo'n brug, met twee korte rijplaten die uiteindelijk de auto oop z'n krikpunten pakt (toch maar even lassen dan :lol: ) met dus aan twee kanten een schaar lijkt me de beste keus............ :?:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3005
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: Brug? Smeerkuil? Of toch maar de aloude krik+assteun

zo mei 06, 2007 00:10

(toch maar even lassen dan :lol: )
Eerst es zo'n apparaat kopen en ff oefenen met bakken&braden dan :lol:
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Terug naar “Het Forum Café”