Gebruikersavatar
givebuzze
Member
Member
Berichten: 200
Lid geworden op: di jan 04, 2005 13:39
Locatie: Kontich

RE: Diagnose software

wo jun 07, 2006 10:55

Weet er iemand of dit ook werkt met een 75 1.8ie? Wat voor Motronic zit daarin?
2x Giulia Nuova 1.6 / 1x Giulia Nuova 1.3 / Ex-Squadra 2.0 / Gehad: 75 1.8ie / 33 1.3s www.bravoracing.be

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

wo jun 07, 2006 23:51

Weet er iemand of dit ook werkt met een 75 1.8ie? Wat voor Motronic zit daarin?
Voor zover ik weet zijn bij de 1.8i.e twee motronic versies gebruikt: ML4.1 en ML3.3.
Bij de ML4.1 zou mijn software moeten werken. Bij de ML3.3 denk ik niet.

Ik weet inmiddels ook dat de software werkt een m2.10.x motronic van een 145 1.4ts.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Diagnose software

do jun 08, 2006 20:18

Een 145 1.7 16v heeft ook M2.10.3, dus zou ie hier ook op moeten werken...

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

ma dec 04, 2006 22:18

Zo, ik ben eigenlijk wel benieuwd of er nog mensen zijn die de software geprobeerd of gebruikt hebben. Of is het misschien niet duidelijk genoeg beschreven om het aan de gang te krijgen :)?
Ik ben momenteel namelijk bezig met een versie waarbij er realtime data bekeken kan worden en een beetje extra input is altijd meegenomen.

Groeten, Sander.

Andretti Molletti

RE: Diagnose software

di dec 05, 2006 00:54

Mooi, ik heb sinds een week of 2 een VAG-com kabel en zal eens wat gaan proberen.
Overigens is het wel een USB kabel, gaat dat werken?
Ik zal iig eens wat tijd erin steken want ik vind je initiatief geweldig!!!!
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op di dec 05, 2006 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 471
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: Diagnose software

di dec 05, 2006 05:37

Zo, ik ben eigenlijk wel benieuwd of er nog mensen zijn die de software geprobeerd of gebruikt hebben. Of is het misschien niet duidelijk genoeg beschreven om het aan de gang te krijgen :)?
Ik ben momenteel namelijk bezig met een versie waarbij er realtime data bekeken kan worden en een beetje extra input is altijd meegenomen.

Groeten, Sander.
Sander ik wil wel de softare reviewen en mogelijke problemen aanstippen/er uit halen. Evt port naar XP en 2000/2003 kan ik ook de nodige inbreng geven evenals misschien software schrjven.
pb me maar :wink:

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

di dec 05, 2006 22:20

Overigens is het wel een USB kabel, gaat dat werken?
Dat heb ik dus tot nu toe niet getest. Maar dat kun jij dan doen :wink:. Welke kabel is het precies, merk + type of linkje?
Zelf zal ik ook eens een USB kabel gaan uitproberen. Wat ik van de beschikbare versies (met FTDI chips) gelezen heb, moet dit vrij simpel ook werkzaam te krijgen zijn, maar het kan dus zijn dat er kleine aanpassingen nodig zijn.
Sander ik wil wel de softare reviewen en mogelijke problemen aanstippen/er uit halen. Evt port naar XP en 2000/2003 kan ik ook de nodige inbreng geven evenals misschien software schrjven.
Het gaat me inderdaad meer om het reviewen en problemen + punten voor verbetering aangeven. De software functioneert ook onder XP uitstekend.

De nieuwe versie waarmee ik bezig ben wordt trouwens een universieel stukje software, waarbij met aparte text files een ECU beschreven kan worden, waarmee de software dan weet wat er uitgelezen kan worden en wat dit dan betekent. Dus er zit bijvoorbeeld een losse foutcode lijst bij die aangepast kan worden.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 471
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: Diagnose software

wo dec 06, 2006 02:28

Sander ik wil wel de softare reviewen en mogelijke problemen aanstippen/er uit halen. Evt port naar XP en 2000/2003 kan ik ook de nodige inbreng geven evenals misschien software schrjven.
Het gaat me inderdaad meer om het reviewen en problemen + punten voor verbetering aangeven. De software functioneert ook onder XP uitstekend.
.
Geen probleem laat maar weten, welke ontwikkelomgeving heb je?

Andretti Molletti

Re: RE: Diagnose software

wo dec 06, 2006 18:23

Dat heb ik dus tot nu toe niet getest. Maar dat kun jij dan doen :wink:. Welke kabel is het precies, merk + type of linkje?
Zelf zal ik ook eens een USB kabel gaan uitproberen. Wat ik van de beschikbare versies (met FTDI chips) gelezen heb, moet dit vrij simpel ook werkzaam te krijgen zijn, maar het kan dus zijn dat er kleine aanpassingen nodig zijn.
Helaas vandaag tijdens de cursus gauw geprobeert, het is de originele VAG-COM kabel maar het werkt niet. Ik kan alleen een COM1 of 2 selecteren dus dan houdt het op.
Ik wil de tekst op de kabelnog wel opzoeken als dat helpt?

Andretti Molletti

RE: Diagnose software

do dec 07, 2006 11:40

Het is de kabel van:
Ross-Tech
Hex + Can
HC461011 Rev. A
www.priemus.nl

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

Re: RE: Diagnose software

do dec 07, 2006 16:13

Het is de kabel van:
Ross-Tech
Hex + Can
HC461011 Rev. A
www.priemus.nl
De professionele versie dus :wink:.

Dit soort USB kabels gebruiken zoals gezegd vaak FTDI chips. Door bepaalde drivers die daarbij horen, kan deze dan ook als COM-poort aangestuurd worden.
Misschien kun je terwijl de USB kabel is aangesloten eens kijken in de windows 'device manager' of apparaten beheer om te zien of je de kabel kunt vinden en welke info dat erbij staat. Of het volgende programma-tje van microsoft: http://www.ftdichip.com/Resources/Utilities/usbview.zip gebruiken om wat meer over de kabel te weten te komen.

Totdat ik het zelf met USB geprobeerd heb is het waarschijnlijk makkelijker om een COM poort variant te gebruiken :).

Groeten, Sander.

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

zo dec 17, 2006 21:53

Zo, het duurde iets langer als ik had gedacht :), maar hier is dan de eerste beta versie van m'n nieuwe diagnose software UniDiagKWP2000:
http://home.wanadoo.nl/sanderqv/diag/Un ... _2_2_3.zip
Zoals aan de naam te zien is, betreft het hier software voor de momenteel meest gebruikte diagnose variant KWP2000. De volgende stap zal zijn, om ook zoiets voor het oudere KWP71 diagnose protocol te maken.

Met UniDiag is het mogelijk om realtime data uit lezen van een ECU in de auto. Dit ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:
Afbeelding
Hiervoor is het wel nodig dat er een zogenaamde definitie file is, waarin beschreven wordt op welke manier welke parameter uitgelezen moet worden. Als voorbeeld heb ik een aantal dingen voor een alfa (166) jtd beschreven. Deze definitie files wil ik in de toekomst uitbreiden. De belangrijkste reden dat ik het op deze manier met definitie files heb gedaan, is dat andere mensen hier dus ook aan mee kunnen helpen....
De mogelijke foutcodes zijn op een zelfde manier beschreven. Ook hier heb ik een voorbeeld definitie file bijgevoegd, die verder uitgebreid moet worden.

De software moet dus werken met eerder in dit onderwerp beschreven diagnose interfaces. Inmiddels heb ik ook een USB interface besteld, waarmee ik ook wil gaan experimenteren.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 471
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

RE: Diagnose software

di jan 30, 2007 05:12

@Sander je hebt PB :wink:

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

di jan 30, 2007 22:58

PB terug.

Tevens een update:
Inmiddels heb ik een USB interface kunnen testen. Het werkt wel :), maar nog niet helemaal optimaal.
Van meerdere personen met verschillende USB interfaces heb ik begrepen dat het wel werkt, maar minder goed dan via de COM poort.
Als je het juiste type USB interface hebt en de drivers zijn geinstalleerd, dan verschijnt er als je de USB interface aan de PC aansluit een extra COM port in het apparaten-beheer van windows. Als je dan dit COM port nummer in mijn software kiest zou het moeten werken. Het werkt trouwens het beste als de instellingen van de driver zo snel mogelijk (= de kleinste tijd) worden ingesteld.
Het is wel m'n bedoeling de werking via USB nog te verbeteren.

Tevens ben ik bezig om wat kleine verbeteringen te maken voor de volgende beta versie. Als er nog opmerkingen zijn hoor ik het graag.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: Diagnose software

ma jul 09, 2007 13:44

Hallo Sander,

Werkt de software ook bij een 145 JTD uit 2000? (Bosch EDC 15C). En zoja worden de foutcodes als tekst weergegeven of als nummers? En heb je er dan ook een lijst van de betekenis van de nummers voor de JTD bij?

Groeten Sebastiaan
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Terug naar “Projecten”