Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS

di dec 12, 2006 20:54

Je demonteert het kroonwiel van de kortere bak en plaatst deze op het diff waar de sper inrichting inzit.
Postie kroon en pignon verandert dan, de vraag is hoeveel en is dit stil te krijgen met een ingesleten kronn/pignon?
Alleen sper deel over zetten in diff van bv een 1.8 bak zou te makkelijk zijn :?

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS

di dec 12, 2006 21:36

@Lenz:

Volgens mij houd je van de korte bak kroon en pignon bij elkaar. Je maakt het passend, zodat het sper ertussen kan. Dat kan Bralfa je ook wel vertellen denk ik.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS

di dec 12, 2006 21:51

Zijn die nog redelijk stil te krijgen zo'n bak met achteraf ingebouwde sper?
Als je de juiste tandspeling in acht neemt is er niks mis mee... :lol:


Zoals BJ ook al vertelde... Het is wel een behoorlijke klus omdat het sperdif een andere hoogte heeft als het originele diff.

SPECIAAL GEREEDSCHAP EIGENLIJK ONMISBAAR!!!
Laatst gewijzigd door bralfa op di dec 12, 2006 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS

di dec 12, 2006 21:53

Ja kroon n pignon hoort bij elkaar, maar volgens mij is het onmogelijk om de sper delen in een dif huis van een bak zonder sper te maken, alleen door het hele dif huis te vervangen door dat van een bak met sper en hier plaats je vervolgens het kroonwiel van de niet sperbak op en stel je het geheel af in de korte bak. Dit afstellen is al geen makkie en al helemaal niet als je een ver/gesleten bak hebt.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS

di dec 12, 2006 21:56

Ja kroon n pignon hoort bij elkaar, maar volgens mij is het onmogelijk om de sper delen in een dif huis van een bak zonder sper te maken, alleen door het hele dif huis te vervangen door dat van een bak met sper en hier plaats je vervolgens het kroonwiel van de niet sperbak op en stel je het geheel af in de korte bak.
Dit heb je mis Lenz..

Heb t zelf ook gedaan!!!
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS

di dec 12, 2006 22:01

Ja meen je dat :shock: , past het dus wel in het bestaande dif huis??
Zoja, kom je nog gekke dingen tegen dan?

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS

di dec 12, 2006 22:04

Yep diff hoogte is verschillend. dus veel trial and error werk om tandspeling binnen toleranties te krijgen
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 535
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Amersfoort

RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS

wo jan 17, 2007 12:44

Bralfa,

Hoe heb je het hoogte verschil opgelost? Het kroonwiel op dezelfde hoogte zetten als het orig diff? Met een micrometer meten en een ring laten maken?
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS

wo jan 17, 2007 13:02

Dennis, het verschilt van bak tot bak hoe je het kunt/moet oplossen.

- andere shim achter het pignonwiel
- shims voor het opvullen van de lagers waar het diff in loopt naar een kant verplaatsen
- vulplaat tussen kroonwiel en diff (laten) maken
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS

do jan 18, 2007 22:57

Bralfa,

Hoe heb je het hoogte verschil opgelost? Het kroonwiel op dezelfde hoogte zetten als het orig diff? Met een micrometer meten en een ring laten maken?
@ Dennis: waar rijd jij mee? 1.8 of 1.6?
Sprak Marc deze avond en hij raadde mij aan een 1.6 te nemen.
Inderdaad minder voor de Nordschleife, maar dat is na dit jaar waarschijnlijk toch over.
Dan gaat de TS namelijk uit de apk.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS

vr jan 19, 2007 08:43

Geert of je 1600 of 1800 gebruikt hangt oa van ook de koppelkromme van je motor af. Marc en Jacco hebben er meer ervaring mee maar ik denk dat je met een standaard TS blok (alleen een squadra chip reken ik ook als standaard) met een 1600 te kort uit komt. Met een getuned blok is 1600 waarschijnlijk wel de beste keus.
1600 eindreductie>>> bij 200km/h circa 6700 rpm, bij dat toerental is je koppelkromme van een standaard TS allang in gestort als je al niet de toerenbegrenzer zit (hoe hoog staat die ook al weer standaard TS?? 6500??) Je hebt ook kans ( ik zeg niet dat het altijd zo is) dat je door te korte eindreductie extra schakelmomenten krijgt op een ronde en daar word je ook weer niet sneller van
Voor TS koppelkromme kan je oa op website squadra tuning kijken.
Je kan met het oog op toekomstige motortuning je bak alvast 1600 met sper maken maar bedenk dan wel dat een motor seriues tunen (vermogen EN betrouwbaar!) je veel geld kost. Trouwens 1600 bakken vind je ook niet op de hoek van de straat meer. 1800 vind je makkelijker. Je zou als tussenoplossing een jaartje 1800 zonder sper kunnen rijden (met alleen 2 nieuwe synchro's erin en hopen dat het heel blijft) en kijken hoe het bevalt. En daarna je definitieve keus maken en een echte goede bak laten opbouwen.

Mzzl,
DJ

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS

vr jan 19, 2007 19:20

Ik sluit me helemaal aan bij je verhaal DJ (zie ook mijn eerdere posting) Ik denk zeker dat je een 1600 bak pas goed tot zijn recht kan laten komen bij +6800 rpm motoren.
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS

vr jan 19, 2007 21:05

Laat ik dan met mijn motor niet meer dan 6500 in 5 halen (en nee, het is geen kinderachtig motortje) op de langste rechte stukken. Zandvoort haal ik dat niet eens, en ik kom echt niet langzaam bosuit uit. Dus ik denk dat je met een standaard ts heel goed af bent met een 1.6. Tot 6500 loopt een goede ts ook prima.
En die koppelkromme en vermogenscurve zijn dus geheel anders dan jullie denken. Max vermogen op 6200. Max koppel 5000 tpm (ben ik errug blij mee uiteraard).
ik kom heel soms in 2 tegen de 7000 tpm aan (de motor kan wel hoger, maar daar zit bij mij het vermogen echt niet), da's meer bij een staande start, anders bijna nooit in 2. En ik denk bij een standaard dat je een nog soepeler motor hebt en de 2 amper nodig hebt.

Maar goed, in de racerij, zoveel mensen zoveel meningen. :wink:

Tip van DJ vind ik een goeie. Gewoon 1.8 erin, jaartje proberen. Ik heb er ook 1,5 jaar mee gereden.

PS: Die toerenteller is dus niet van mijn auto (staat overigens wel eens daar, bij hoge uitzondering zoals gezegd).
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 711
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 13:43
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

Re: RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS

zo jan 21, 2007 13:01

Tip van DJ vind ik een goeie. Gewoon 1.8 erin, jaartje proberen. Ik heb er ook 1,5 jaar mee gereden.
Lijkt me inderdaad de beste oplossing.
Zal dhr. Sekeris eens informeren wat hij nog heeft liggen.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 1.8 v-bak onder 2.0 TS

vr feb 23, 2007 20:13

Geert,

Ik rij zelf al een jaar of 8 met 75ts-en op verschillende circuits.
Ik heb tot nu toe altijd met licht getunede 2.0 twinsparks met originele bak gereden.
Het enige wat ik tov standaard had waren snelle nokkenassen en een ander chippie.
Bandenmaat is 15inch, Michelin S9B, 20 breed.

Op Zandvoort hoef je als je de ruimte hebt in principe niet terug naar 2, einde bos-uit-begin rechte stuk kan je dan al in z'n 5.
En ik trek hem altijd door tot 6800rpm!

Ik zou, als je je budget in de gaten wilt houden, de originele bak houden en niet kiezen voor een 1.8 zonder sper.
Want zonder sper gaat je binnenste wiel wel erg snel doorspinnen en kom je niet snel genoeg de bocht uit!

Terug naar “Racen - Technisch”