Laat ik dan met mijn motor niet meer dan 6500 in 5 halen (en nee, het is geen kinderachtig motortje) op de langste rechte stukken. Zandvoort haal ik dat niet eens, en ik kom echt niet langzaam bosuit uit. Dus ik denk dat je met een standaard ts heel goed af bent met een 1.6. Tot 6500 loopt een goede ts ook prima.
En die koppelkromme en vermogenscurve zijn dus geheel anders dan jullie denken. Max vermogen op 6200. Max koppel 5000 tpm (ben ik errug blij mee uiteraard).
ik kom heel soms in 2 tegen de 7000 tpm aan (de motor kan wel hoger, maar daar zit bij mij het vermogen echt niet), da's meer bij een staande start, anders bijna nooit in 2. En ik denk bij een standaard dat je een nog soepeler motor hebt en de 2 amper nodig hebt.
Maar goed, in de racerij, zoveel mensen zoveel meningen.
Tip van DJ vind ik een goeie. Gewoon 1.8 erin, jaartje proberen. Ik heb er ook 1,5 jaar mee gereden.
PS: Die toerenteller is dus niet van mijn auto (staat overigens wel eens daar, bij hoge uitzondering zoals gezegd).