Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5595
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Mogelijk Bertone project

vr dec 08, 2006 10:39

FIVA rallyes worden verreden door wagens van voor '68.
kleine kanttekening: volgens mijn informatie is er slechts een zeer klein aantal rally`s waar de ledftijdsgrens van 1968 geldt, tegenwoordig staat bij veel rally`s de deur ook open voor youngtimers.
Maar als de tulpenrally (aanrader!) op je verlanglijstje staat is bj 1968 of eerder een must! En dan moet je wel oppassen wat je er aan technische wijziginen aan aanbrengt..
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
mac
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: zo apr 23, 2006 14:54
Locatie: Noord Scharwoude

Re: RE: Mogelijk Bertone project

do dec 21, 2006 23:27

En dan ben ik ’t weer eens met ciclista. Vooral dat je, los van de aankoop, een extra budget moet voorzien. Want er zijn toch dingen die je niet aanstaan, waar je geld aan gaat uitgeven. Zelfs al koop je pakweg, die van Arthur. Dus: koop eentje uit de middelste prijsklasse (dan bedoel ik tussen de 6 en de 8000) en kijk goed uit dat je geen hoop plamuur koopt….
Ik kocht de mijne voor 6500 en had ’t geluk een goed exemplaar te hebben. In principe hoefde ik er niks aan te doen, och toch bijna niks. Maar als je ziet hoeveel geld ik er al ingepompt heb, terwijl het niet echt hoefde…..enkel en alleen ter verbetering van de auto. Want ’t blijft je hobby, he
Mee eens,
Als je E 20.000,- of meer uitgeeft aan een GT of GTV durf je er bijna niet meer mee te rijden. Ik ken er een die voor E 30.000,- van de hand is gegaan en die zag er niet eens zo goed uit. Technisch wel helemaal top. Ik heb de mijne voor ƒ 17.500,- gekocht en in zeer goede, harde staat. Wel 7 jaar geleden maar toch. Je kunt een goede vinden tussen de 7 en de 9 K. Maar neem iemand mee die er kijk op heeft. Krijg je geen spijt later. En idd je koopt in de loop vd tijd dingen om de auto naar je smaak te maken. nwe achterlichten, witte knipperlichten, knopjes enzovoort. dat is het leuke van de hobby. En voor je het weet worden de spulletjes steeds schaarser. Dus als ik wat zie dat ik niet 123 nodig heb koop ik het toch naar me toe. dan heb ik het alvast maar voor als het stuk gaat of zo. Laast voor de tweede keer een setje Campagnolo naafkapjes gekocht in Houten bij Santoro. Ik had ze van de zomer ook al op de Nurburgring gekocht, maar daar had ik wel 3 jaar naar gezocht. Dus nog maar n setje, want moeilijk aan te komen.
GT 1300 junior '72 501 rosso sinds '99
Mito turbo 135pk Centenario bianco spino sinds augustus 2010
Spider 4 sinds augustus 2011

gehad 75 1.8 carb. en 2.0 TS en 3.0 QV
gehad 156 1.8 SW Sport van '01 tot '04

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Mogelijk Bertone project

ma jan 01, 2007 11:06

Afbeelding

dit was dus de binnenkant van een dorpel van een bertone in de prijsklasse 6500 euro. Van buiten prachtig gespoten, paar hele kleine gaatjes. Echter de naden dichtgesmeerd, en mij carosseriemagneet deed niks. Met de eigenaar een plan van aanpak, en hoppa.....
levensgevaarlijk dichtgesmeerd, plamuur op sommige plaatsen meer dan 2 cm dik, binnendorpel gewoon weg, en bij de voorgaande reparatie (?) niet aangepakt, kortom GEEN binnendorpel.
Wel een verse buitendorpel die ik er zowat af kon trekken.
Kortom, neem een echte expert mee als je gaat kijken naar een bertone.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Mogelijk Bertone project

ma jan 01, 2007 11:10

hier gaat het er alweer wat beter uit zien...

Afbeelding
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Mogelijk Bertone project

ma jan 01, 2007 11:45

Afbeelding


zo. Nu is een kant weer helemaal top, we zijn rond de 500 aan materiaal drie dagen werk verder, en nu mag de spuiter nog zijn kunsten vertonen.
Een forse investering van de eigenaar.
Wel is het zo, omdat ik ongeveer 30 foto's van alleen al deze kant genomen heb, als de eigenaar wil verkopen, hij althans een gedeelte van deze investering terugziet.
Want zo heel veel bertones zijn er niet met ECHT goede en nette dorpels er ingezet.
Andere vaste rotplekken zijn er niet echt op speciaal deze auto, wel zit er nog meer plamuur her en der. De eigenaar kan weer veilig en leuk rondscheuren. Maar hij is een paar 1000 euro verder. Hou daar dus ECHT rekening mee als je een bert gaat kopen.
En voor de weet: Als je een dergelijke klus zelf wilt doen, kan ik je bijna garanderen dat je nat gaat, omdat er echt wel een en ander bij komt kijken aan eigenaardigheden die je gewoon moet weten om de passing van alle delen goed te krijgen.
Dit zal voor mij de 20e keer zijn of zo. De eerste, jaren terug, gingen ook gewoon fout....
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

Re: RE: Mogelijk Bertone project

wo jan 03, 2007 00:52

Afbeelding

dit was dus de binnenkant van een dorpel van een bertone in de prijsklasse 6500 euro. Van buiten prachtig gespoten, paar hele kleine gaatjes. Echter de naden dichtgesmeerd, en mij carosseriemagneet deed niks. Met de eigenaar een plan van aanpak, en hoppa.....
levensgevaarlijk dichtgesmeerd, plamuur op sommige plaatsen meer dan 2 cm dik, binnendorpel gewoon weg, en bij de voorgaande reparatie (?) niet aangepakt, kortom GEEN binnendorpel.
Wel een verse buitendorpel die ik er zowat af kon trekken.
Kortom, neem een echte expert mee als je gaat kijken naar een bertone.
adobe sucks, dat geeft af en toe???? een kruisje de andere niet maar die komen uit hetzelfde bestand???
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Carlito
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jan 01, 2007 19:45
Locatie: Oud-Turnhout, België

RE: Mogelijk Bertone project

wo jan 03, 2007 11:37

Aangezien ik ook op zoek ben naar een restauratieproject, en zelf zeer gecharmeerd ben door de looks van de Bertone's, was ik aan het denken om aan zo eentje te beginnen als uitdaging.
Met het doorlezen van dit topic heb ik toch wel enkele vraagjes gekregen.

Mij lijkt het alsof men hier een beetje sceptisch staat tegenover een hobbyklusser die zulk een project wil beginnen. Is een Bertone dan zo een moeilijk stuk techniek? Of zijn de onderdelen dan zo schaars en dus duur?

Zijn er bepaalde boeken of websites waarop zeer veel info te vinden is over Bertone's qua aankoop, restauratie, verschillende types etc.?

Het zou niet mijn eerste keer worden, maar ik durf ook wel niet beweren dat ik ervaren ben, aangezien ik slechts 21 jaar ben, en nog studeer op hogeschool (autotechnologie). In het verleden heb ik reeds (beperkte) assistentie verleend bij de restauratie van een Mercedes-Benz 280SL (W113) en een Mercedes-Benz 220SE (W111). Vervolgens heb ik mezelf een Mini Cooper Classic aangeschaft om volledig zelfstandig eens te proberen, en met vallen en opstaan lukt me dat toch wel redelijk vind ik zelf. Na de mini komt er een Citroen 2CV aan de beurt voor mijn vader, en wat daarna komt ben ik momenteel nog naar op zoek. Grootste kanshebbers zijn een Mercedes W111 Coupe en een Alfa Romeo Bertone. Maar met het lezen kreeg ik een beetje schrik over de beschikbaarheid van democratisch geprijsde onderdelen.
Bij mini en 2CV is dat natuurlijk geen probleem, en die andere 2 moest ik mij dat niet aantrekken...

Daarom dat ik mij op voorhand absoluut goed wil documenteren. Is er een soort Bertone-Bijbel?

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2669
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Mogelijk Bertone project

wo jan 03, 2007 14:17

In die bijbel heb ik ook wel interesse.... Iemand?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Mogelijk Bertone project

wo jan 03, 2007 15:05

Slordig gelast inzetplaatwerk kan de lijn van een Bertone ruineren. Eigenlijk moet je eerst een snaarstrakke, concours Bertone goed bekijken en deze vergelijken met het project dat je wil aanschaffen. De meeste Bertones hebben alles behalve strak plaatwerk. De dorpels bestaan uit drie delen en eigenlijk kan
je de dorpels eigenlijk alleen bij complete vervanging de roestvrij maken en dat is een zeer grote klus en de kans is zeer groot dat een Bertone al eerder
is verziekt (lees: door liefhebber gerestaureerd) en het echt veel werk is en moelijk bij opbouw. Echt restauratie-en revisiewerk doe ikzelf overigens niet.

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

Re: RE: Mogelijk Bertone project

wo jan 03, 2007 15:47


Zijn er bepaalde boeken of websites waarop zeer veel info te vinden is over Bertone's qua aankoop, restauratie, verschillende types etc.?
Daarom dat ik mij op voorhand absoluut goed wil documenteren. Is er een soort Bertone-Bijbel?
Aandachtpunten Giulia, staat de Essential Buyers Guide Bertone in.
http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=900
Helaas bestaat er van de Bertone geen Haynes, die zijn echt goed.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Mogelijk Bertone project

wo jan 03, 2007 18:35

Carlito,
Qua prijzen valt het wel mee allemaal. Tis maar waar je het aan relateert. Technisch is hoewel fraaie techniek, allemaal goed voor de DHZer te doen. Eenvoudige motor, eenvoudig te restaureren onderstel.
Qua plaatwerk word ik zelf een beetje ziek van de mensen met goede bedoelingen die een zo fraaie auto als een bertone weten te verkloten door met centimeters plamuur te werken.
Het is hier net gezegd, de lijn is erg moeilijk goed te krijgen, en dan wordt er maar weer gestuct.
Qua plaatwerk zijn het ABSOLUUT geen beginnersauto's.
Verder is alles gelast, niks geschroefd, en er zijn weinig lijnen om op af te spuiten, dus beetje werk is vaak alles overspuiten. Deelresto is vrijwel onmogelijk.
Overal WAAR ze rotten is het lastig, dubbel plaatwerk, moeilijke vormen enz.
Er rijden verschrikkelijk veel bertones rond die gehobbied zijn met inferieur plaatwerk, ondeugdelijke reparaties en ga zo maar verder.
De bijbel vind je hier op het forum!
Onder andere aandachtspunten.
En verder: Vraag maar raak!!!! Daar is t forum voor!
:wink:
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Carlito
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jan 01, 2007 19:45
Locatie: Oud-Turnhout, België

RE: Mogelijk Bertone project

wo jan 03, 2007 19:40

Hartelijk dank allemaal voor de snelle reacties!
Kristal had gelijk toen ze zei dat ik hier mijn ei wel kwijt kon :D

Die buyers guide is ondertussen al besteld! Ga ik zeker een keertje doorlezen.

Valt wel een beetje tegen dat alles gelast is. Met mijn mini krijg ik het soms ook op mijn zenuwen om al die puntlassen los te krijgen....
De eend daarentegen is simpeler omdat het geschroefd is.

Maar de lijnen van een Bertone zijn té goed om door zo een "kleinigheid" links te laten liggen natuurlijk :D

Deelrestauratie was ik zowieso niet van plan, aangezien het voor mij niet echt uitmaakt of ik er gisteren of volgende eeuw mee ga rijden. Het rijden is van inferieur belang op dit moment. (de mini was ook bedoelt om mee te rijden, maar het kriebelt te hard :oops: )

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Mogelijk Bertone project

wo jan 03, 2007 23:33

het is allemaal wel te doen, maar je moet ECHT zoeken naar een auto waar de 'goedwillende' hobbyist NIET aangezeten heeft. Liever eerlijk rot, in de eerste lak enzo, dan een shiny object.
De kenner ziet echt GELIJK of de achterschermranden zijn verkloot, of de dorpels, of het voorfront, de kofferbak, de rand achterruit/achterklep, de radiatorbalk de vloerplaten, de A, B of C stijlen ,de deuren , kriksteunen met name voor, kofferbakrubberrand of of of.....
Bedenk, deze auto's zijn nog steeds niet economisch verantwoord te restaureren. Dus, om ze weer fris te krijgen moet er ERGENS bespaard worden anders klopt het financiele verhaal niet.
Zo'n auto echt RESTAUREREN kost 50 K. De mooiste gaan weg voor 25K.
Geloof NOOIT een handelaar die een gerestaureerde aanbiedt voor 12500.
In italie zijn af en toe nog eerlijke projecten te vinden.

hier in NL al tijden niet meer zoiets gevonden.
Ik zou als ik jou was mijn licht eens opsteken bij Giulia Bianca hier op het forum. Import Belg, zeer goed bekend in de Alfa wereld en met name de Belgische Alfa wereld, fijne vent, kenner bij uitstek van alles 105. Daar kan menigeen hier nog wat van leren.
Als IEMAND een eerlijk project weet te staan is hij het.
Ik zou zeggen succes, en laat weten!!!!!!
Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Carlito
Newbie
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jan 01, 2007 19:45
Locatie: Oud-Turnhout, België

RE: Mogelijk Bertone project

do jan 04, 2007 11:42

Over dat liever rot dan slecht opgeknapt ben ik het 100% met je eens.

Toen ik mijn mini kocht was het enige roestvrije stuk de kofferklep. Alle andere panelen zat wel ergens een gat in van door te roesten.
En ik dacht natuurlijk dat dat eentje was waar nog niemand had aangezeten, aangezien hij van 1991was. Maar zelfs dat ding zat vol plamuur nog :?

Als ik besloten heb effectief tot aankoop over te gaan, zal ik zeker mijn licht opsteken bij Giulia Bianca.

Bedankt!

jaccomogreece

RE: Mogelijk Bertone project

vr jan 26, 2007 23:25

De dorpels op de foto's zijn van mijn Bertone; langs deze weg wilde ik toch nog even Rik compilmenteren met het goede werk dat hij aan mijn wagentje heeft verricht. GOED GEDAAN!! Nu spuitklaar en straks weer black beautie met de juiste velgen weer erop!

Groet,

Jaap

Terug naar “Projecten”