Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo.......Nokkenas + beke

wo jan 03, 2007 12:47

Zo, een nieuw jaar: tijd voor een update!

Aan het einde van 2006 hebben we op de valreep nog even een lang verwachte klus geklaard. Er zat al langere tijd een net iets te harde tik in mijn 75 V6. Een doorn in het oog dus.:(
Het was mij niet geheel duidelijk waarom, maar gezien de gangbare slijtages van V6 motoren en dan zeker de 12 kleppers, zal het wel aan de nokkenassen en klepbekers van de uitlaatkleppen liggen..........Dus enkele weken terug uit nieuwsgierigheid maar het linker kleppendeksel gelicht. Wat ik toen zag leek niet al te ernstig, maar ja bij twijfel vervangen, toch? Dus ik kon op zoek naar goede gebruikte nokkenassen en ging tevenns nieuwe klepbekers voor de uitl.kleppen bestellen.

Vorige week had ik alles binnen, dus we konden aan de slag, dwz: ik samen met Akieromeo, want die moest ik nog even inwijden in de V6 techniek. 8)
‘Vast’ stond, dat we zowiezo beide nokkenassen gingen wisselen voor betere en de 6 uitl.klepbekers gingen vervangen. Maar hoe verder we kwamen met demonteren, en hoe beter we de gedemonteerde spullen beoordeelden, des te duidelijk werd het, dat de kleppentrein van de linker kop toch eigenlijk helemaal niet slecht was! (hoe anders ziet het eruit bij daglicht, dan eerder zonder uitbouwen gekeken met een zaklamp) dat was enerzijds een geruststelling, maar anderzijds: waar komt dan toch datgetik van?

Nou, dat werd pas duidelijk bij de laatste klepbeker van de rechter kop, die Jeroen eruit haalde.
Ik zal zijn reactie niet snel vergeten:
:shock: Sooo........Neeeeeee..........Whòòò........dit kan niet, niet te geloven zeg......Whòhòhò!!! :shock:
(verwoord ik het zo goed Jeroen?)
De foto’s spreken eigenlijk voor zich. Het getik kwam overduidelijk van slechts één nok en klepbeker. Uiteindelijk hebben we dus die ene nokkenas vervangen en de bewuste klepbeker. De ander 5 bekers en linkse nokkenas konden er zo weer in. De uitlaatkleppen ‘lekker strak’ gesteld (tussen 0.215 en 0.220 mm)

Twee dagen later pas gestart (kon de vloeibare pakking op de klepdeksels een beetje hechten) en ja hoor, zo hoort een V6 te klinken!
Er zat nog wel af en toe een klein vogeltje in, maar dat bleek dus van de V-snaar van de sturbekrachtiging te komen. De pomp stond wat scheef. :? Paar boutjes los, koevoetje erbij, weer vastdraaien en het vogeltje was ook gevlogen. :D

Ik was op slag weer verliefd op de V6. :oops:

Eentje springt er een beetje uit, zeg maar :wink: :
Afbeelding

Een closeup -voor zover mogelijk- van de bewuste stoterbus en bijbehorende nok ( :shock: ):
Afbeelding

Nog even een klepstoter met normaal (of eigenlijk geen) slijtagebeeld:
Afbeelding

Zo, een paar leeghoofden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En weer klaar:
Afbeelding
Afbeelding

@Akieromeo: nog bedankt voor je hulp, de foto's en natuurlijk de gezelligheid! :thumbs:
Wanneer doen we de GTV6? :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo.......Nokkenas + beke

wo jan 03, 2007 13:01

Vreemd dat alleen die ene klepbeker slecht was en die andere 5 goed. Was de nok boven die bewuste klepbeker ook slecht, is wat moeilijk te zien op de foto's?
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8878
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo.......Nokkenas + beke

wo jan 03, 2007 13:32

Vreemd, het lijkt wel of die nok/beker veel minder olie krijgt dan de rest. Dat zou dan een oorzaak moeten hebben; heb je naar zoiets gezocht toevallig?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo.......Nokkenas + beke

wo jan 03, 2007 14:59

De nokken en klepbekers hebben enkel smering door het oliebad waar ze inliggen, wat weer gevoed wordt door de olie die uit de nokkenaslagers wordt geperst. De lagers zijn gaaf en ook de inlaatstoter/ nok die in het zelfde bad ligt is gaaf. :o
Dus ik heb werkelijk geen idee. Volgens mij moet er een stukje metaal tussen gezeten hebben of zo. We hebben het oliebad leeggezogen en langdurig betast, maar geen oorzaak gevonden. :? We zullen er nooit achter komen.

Het enige, wat ik nog kan toevoegen, is dat ik 30.000km geleden de klepspeling heb gecontroleerd en toen was er nog niets aan de hand.
Het blijft gissen..............

De conclusie is echter wel dat:
a) de oliesmering okay is. (anders was er wel meer in die buurt kapot)
b) de motor nu weer mooi klinkt.
c) de motor net zo mooi loopt en presteert als met tik. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Akieromeo
Member
Member
Berichten: 206
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 12:26
Locatie: Waalwijk

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo.......Nokkenas + beke

wo jan 03, 2007 16:01

@ Allessandro

Je hebt het indd goed verwoord...hahah

Die laatste beker was echt net zo ruw als schuurpapier korrel 20 ofzo hahahah
Heel het bekeroppervlak was gewoon aangetast op onverklaarbare wijze.

Voor mij waren het twee zeer leerzame dagen :!: thnx

gr Jeroen

Gebruikersavatar
Akieromeo
Member
Member
Berichten: 206
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 12:26
Locatie: Waalwijk

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo.......Nokkenas + beke

wo jan 03, 2007 16:08

OOh Sander

De GTV6 is komende zaterdag aan de beurt... ik heb ons pa ook al geinformeerd en die wil zaterdag wel meehelpen dus da komt goed.
Wanneer er druk op die koppeling staat en hij ook echt koppelt dan is de auto rijdbaar ....ik ben zooo benieuwd !!!

Oja heb je mn berekeningen gehad over thermische uitzetting van staal en de maximale torsie die we op dat asje kunnen uitoefenen :lol: ???

Misschien kom ik vanavond nog wel even langs

gr Jeroen

Gebruikersavatar
Akieromeo
Member
Member
Berichten: 206
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 12:26
Locatie: Waalwijk

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo.......Nokkenas + beke

do jan 11, 2007 11:18

Sander!!!!! :!:

Hoor ik daar een nieuw gepruts projectje aankomen!!!
Ik heb de bussen dus we kunnen aan de gang!!

Voor de rest, tipje van de sluier.... heeft te maken met velgen restaureren :lol:
GTV6 '82
GT 1.9 JTDm

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo.......Nokkenas + beke

do jan 11, 2007 18:10

:jumping: Wat een enthousiasme, heerlijk! :biggrin:

Ik weet nog wel een paar projectjes hoor. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

A-Repair
Full Member
Full Member
Berichten: 271
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:31
Locatie: s-Gravenzande
Contacteer: Website

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo.......Nokkenas + beke

do jan 11, 2007 21:30

De oorzaak van de slijtage is een hardingsfout van de nokkenas. Veel Alfa motoren hadden daar last van, van de boxers tot de V6-en. De "harde" laag is simpelweg van een slechte kwaliteit. Bij de moderne Alfa motoren komt dit minder voor. De oplossing is je nokkenassen een zoutbadnitraat behandeling geven, het zgn. teniferen. Het mooiste is als je uitgaat van een nieuwe nokstok. Nieuwe bekers erin en het gaat veeeel langer mee. De oliekwaliteit heeft wel invloed op de slijtage.De 6-cyl. motoren(12 V) hebben ook nogal eens last van drap in de koppen door te korte stukken rijden/te weinig verversen/kapotte thermostaat. Dit geeft voornamelijk slijtage aan de tuimelaarassen voor de uitlaatkleppen. Hou er rekening mee dat als je een koude motor start het even duurt voordat de nokkenaslagersmering op gang komt. De nokken draaien nog wel door het "badje" met olie, maar dat is snel leeggelepeld. Na het starten even stationair laten lopen werkt goed. Kijk maar eens bij een koude motor zonder klepdeksel(s) hoelang het duurt voordat er olie uit de nokkenaslagerkappen (ik heb wat met lange woorden, geloof ik!) loopt. De smering tussen nok en beker komt van de verliessmering van de nokkenaslagers, vandaar.
Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Gebruikersavatar
Akieromeo
Member
Member
Berichten: 206
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 12:26
Locatie: Waalwijk

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo.......Nokkenas + beke

do jan 11, 2007 22:51

Sander en ik zijn vanavond even bezig geweest in de schuur.

Het plan was om van een oude schoenenpolijstmachine een velgen polijstmachine te maken.

Bussen gedraaid op de draaibank .. Een borggaatje
En wat voor de zekerheid slangenklemmen erover aan beide kanten

Nou is het een eitje om velgranden te polijsten ..en stoeprandschade te verwijderen

Foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
GTV6 '82
GT 1.9 JTDm

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo.......Nokkenas +

vr jan 12, 2007 12:12

@ A-Repair: weer wat geleerd! :thumbs:
Enig idee, waar ik nokkenassen kan laten herstellen/ teniferen? (Deze motor gaat voorlopig niet meer open, want die loopt weer mooi. Maar voor in de toekomst en bij ander projecten is dit nooit weg natuurlijk! :wink:
Kijk maar eens bij een koude motor zonder klepdeksel(s) hoelang het duurt voordat er olie uit de nokkenaslagerkappen (ik heb wat met lange woorden, geloof ik!) loopt. De smering tussen nok en beker komt van de verliessmering van de nokkenaslagers, vandaar.
Groeten, Arie
Dat ben ik niet van plan, de motorruimte houd ik graag netjes! :wink:



@Akieromeo: die laatste foto vind ik wel cool! :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
tis een sprint
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:46
Locatie: zoetermeer

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo.......Velgpolijstmach

vr jan 12, 2007 14:19

de nieuwe velgendokter is opgestaan
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo.......Velgpolijstmach

vr jan 12, 2007 14:22

Wanneer kan ik mn velgen brengen, het hart spuit ik zelf wel.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo.......Velgpolijstmach

vr jan 12, 2007 16:50

Het ziet er in ieder geval wel heel veilig uit! 8)
Theo Romeo
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lunatic
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 731
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 22:14
Locatie: Zaamslag..Zeeuws Vlaanderen ¿

RE: Gepruts en geprul aan Alfa's en zo.......Velgpolijstmach

vr jan 12, 2007 19:49

martin wanneer kom jij de velgen brengen en dat stuk knalpot :wink:
No Risk No Fun

159 1750 TBI TI
155 3.0 V6 24V Q2
75 3.0 V6 24V
Giulietta 2.0TS RacerT
Scarb : 4709

Terug naar “Projecten”