Lambdasonde kan dan idd je verbruik beinvloeden...
maar om even terug te komen op mijn vraag;
- Wat doet de lambdasonde (meten/spanningsvariatie)?
Meet de hoeveelheid CO in je uitlaatgas, wordt doorgegeven aan je ECU. Die kijkt daar in closed loop (half gas, deellast) naar om het mengsel netjes af te stellen. Omdat je dan toch niet volgas rijdt, kost je dit niets aan vermogen en is wel zuiniger. Vooral er in laten zitten en werkzaam houden dus.
- Wat doet HET emissieblokje (wat deze precies doet is me nog niet duidelijk)?
Het is een dom schakelaartje waarmee je ECU kan kiezen tussen programma's. De 75 ECU is kennelijk erg luxe en is van te voren te voorzien van wel 4 verschillende programma's. Een tuner zou deze bijvoorbeeld alle 4 kunnen aanpassen aan verschillende tunings-settings voor bijvoorbeeld regen, dragracen, normaal en "hoog in de bergen waar geen zuurstof in de lucht zit".
- Wat doet de ECU in combinatie met deze twee componenten (brandstof/luchtmengsel aanpassen)?
Het blokje wordt alleen gebruikt om een programma te kiezen, de lambda wordt in deellast gebruikt om de motor schoon en zuinig te houden.
Voor "maximaal" vermogen zou je dus wel je lambda willen houden, maar je kat er tussenuit willen halen. Verder wil je het blokje instellen op 98 octaan en dat dan ook tanken. De squadra chip staat (Als ik Stephan een beetje ken) op de 98 octaan map vast nog lekkerder afgesteld dan op de 95 octaan waar de 75 standaard in nederland mee afgeleverd is.
Ik heb een 155 2.0 TS 8V, voor mij maakte een squadra chip veel uit voor m'n gevoel. Veel beter oppakken bij gaspedaal intrappen, merkbaar meer koppel onderin en bovenin veel "vrijer" doortrekken in de toeren. Brandstofverbruik heb ik niets van gemerkt, lol in rijden wel