Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

za feb 10, 2007 14:33

RESPECT :!: dit is nou met recht een restauratie van een schitterend model Alfa 8) Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat 8) 8) :D
Ik ook eigenlijk ;) Hopelijk wordt het gewoon dit:

Afbeelding
=P~

Is er trouwens niemand die mij kan vertellen hoeveel PK de 1300 Nord in 1962 had? Het betreft het model met enkele solex carburator. Ik heb nu al meer dan een paar verschillende specificaties gezien, gaande van 50 tot 90PK (zal wel met dubbele webers zijn).

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

za feb 10, 2007 14:41

Fusi vermeldt 80 pk bij de enkele carb.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

za feb 10, 2007 14:49

Fusi vermeldt 80 pk bij de enkele carb.
Da's al zeker niet slecht te noemen, ik had minder verwacht voor '62 :)

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

za feb 10, 2007 15:49

Ik vind een blauwe toch iets mooier :oops:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Ik denk de snelste spider van nederland? Ligt een 1750 in te kieke... :roll: Tis in elk geval een Giulia 1600 Spider Veloce... Voor zo'n auto is het toch helemáál niet erg om zo te ploeteren? Ik vind van niet..... :D

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

za feb 10, 2007 15:59

Ik vind een blauwe toch iets mooier :oops:

Ik denk de snelste spider van nederland? Ligt een 1750 in te kieke... :roll: Tis in elk geval een Giulia 1600 Spider Veloce... Voor zo'n auto is het toch helemáál niet erg om zo te ploeteren? Ik vind van niet..... :D
Ik ben wat deze auto's betreft zelf een enorme fan van babyblauw. Maar ook donkerblauw, wit of zwart kunnen me wel bekoren (bij donkere kleuren dan wel met knalrood interieur =P~).

De spider in kwestie is wel origineel een rode en bij dit soort zeldzame modellen vind ik dat er zeker wat voor te zeggen valt om ze te restaureren in de originele kleurstelling, bovendien wordt het de eigenaar z'n enige Alfa, dus als je het bij eentje houdt, is alfa-rood nooit een slechte keuze me dunkt ;)

Bedriegen m'n ogen me nou trouwens, of is die 1600 op je foto's ook origineel een rode? Ik zie nogal duidelijk een rode rand in de wielkasten en achter de luchtinlaat, paar plekjes gemist bij de spuiter? :P

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

za feb 10, 2007 16:04

Vakwerk allemaal hoor wat hier gepresenteerd wordt. Machtig om te zien allemaal. Gezien de wijze van aanpak kan moet dit wel leiden tot een prachtig eindresultaat. :thumbs:

Wat mij nu opviel : Bij de 105 spiders wordt de deuropening gefixeerd tijdens dorpel en bodem reparaties. Ik zie dat hier niet. Zit zo'n Guilietta steviger in elkaar??

Ben ook beniewd naar het kleurtje. Wit? Blauw?? :o
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

za feb 10, 2007 16:10

Vakwerk allemaal hoor wat hier gepresenteerd wordt. Machtig om te zien allemaal. Gezien de wijze van aanpak kan moet dit wel leiden tot een prachtig eindresultaat. :thumbs:

Wat mij nu opviel : Bij de 105 spiders wordt de deuropening gefixeerd tijdens dorpel en bodem reparaties. Ik zie dat hier niet. Zit zo'n Guilietta steviger in elkaar??

Ben ook beniewd naar het kleurtje. Wit? Blauw?? :o
Zoals ik toevallig net aan het typen was, wordt ie weer origineel rood ;) En de dorpelconstructie is wel redelijk stevig te noemen. Bovendien werd de hele A-stijl verwijderd, dus ook het deel waar de scharnieren in komen, terwijl aan de dragende constructie in de dorpel nauwelijks gelast is op één klein stukje plaat na.

Eerst hebben we de onderkant en voorkant van de A-stijl vervangen, vervolgens als allerlaatste het stuk plaat waar de scharnieren inhangen door deze plaat aan de deur te schroeven en ze te passen in de deuropening, dan kan je ze gewoon met een paar laspuntjes netjes op z'n plaats hangen :thumbs:

Toevallig dat je het zegt, want wat de lijn van het voorscherm naar de onderste hoek van de deur betreft, zitten we nog half met de handen in het haar. De deur is na het ongeval vervangen geweest, maar ook dat exemplaar vertoonde blijkbaar wat schade. We hebben in ieder geval het onderste scharnier wat moeten uitvijlen en de hele deur in de opening zelf lichtjes torsen om een mooie aansluiting met de koets te krijgen, binnenkort plaats ik van dat verhaal wel wat foto's :) Ik kan je nu al wel verklappen dat een boom koppen met je Giulietta geen goed plan is :P

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

za feb 10, 2007 16:50

Ik vind een blauwe toch iets mooier :oops:

Ik denk de snelste spider van nederland? Ligt een 1750 in te kieke... :roll: Tis in elk geval een Giulia 1600 Spider Veloce... Voor zo'n auto is het toch helemáál niet erg om zo te ploeteren? Ik vind van niet..... :D
Bedriegen m'n ogen me nou trouwens, of is die 1600 op je foto's ook origineel een rode? Ik zie nogal duidelijk een rode rand in de wielkasten en achter de luchtinlaat, paar plekjes gemist bij de spuiter? :P

Was origineel volgens mij inderdaad een rode. Die rode randen in de wielkasten is de lichtval, voor bij de inlaat is de claxon die hij maar niet zwart wil spuiten :lol: Lelijke dingen :evil: GAAT DIT JAAR GEBEUREN :lol: :P

Maar de auto is echt 100% kaal geweest, alles opnieuw gedaan, zelfs de randen van motorkap koffer en deuren enz zijn dichtgeplamuurd om zo 100% rechte randen te krijgen enzo. Tis écht vakwerk hoor :wink:

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

za feb 10, 2007 17:17

.................. zelfs de randen van motorkap koffer en deuren enz zijn dichtgeplamuurd om zo 100% rechte randen te krijgen enzo.
Tis écht vakwerk hoor :wink:
Dat heet een contradictie toch??? :wink:

@ Furr: ( Uitgeslapen trouwens... :lol: )

Hij heeft tegen een boom "aangehangen"en was scheef ??Maar dat is opgelost begrijp ik. :wink:

Trouwens al weer het zoveelste voorbeeld dat Amerikanen GEEEN SCHADE KUNNEN REPAREREN. Het is alleen met de spatle, de 2 k en de verfspuit wapperen. :?
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

za feb 10, 2007 17:33

.................. zelfs de randen van motorkap koffer en deuren enz zijn dichtgeplamuurd om zo 100% rechte randen te krijgen enzo.
Tis écht vakwerk hoor :wink:
Dat heet een contradictie toch??? :wink:

@ Furr: ( Uitgeslapen trouwens... :lol: )

Hij heeft tegen een boom "aangehangen"en was scheef ??Maar dat is opgelost begrijp ik. :wink:

Trouwens al weer het zoveelste voorbeeld dat Amerikanen GEEEN SCHADE KUNNEN REPAREREN. Het is alleen met de spatle, de 2 k en de verfspuit wapperen. :?
Nee, totaal niet uitgeslapen ;) En hij is inderdaad vooral met het plamuurmes hersteld. Hoewel het gezegd moet worden, de Amerikaanse hersteller heeft vooral geroeid met de riemen die hij had, en als je dat even in de vergelijking gooit, kun je hem niet eens een prutser noemen. Het blijkt nu toch dat het een flinke tik is geweest, dus om dat front en zijscherm nog enigszins bruikbaar te maken, moet je al aardig met een hamer overweg kunnen :P Helaas heeft de beste man de regels van de kunst niet gehanteerd, maar eerder de regels van het toegekende reparatiebudget :?

Ook bij deze auto zal uiteindelijk nog wel wat plamuur aan te pas komen, allicht een paar mm dik op de ronding die voortvloeit uit de koplamp, hoe het er nu naar uitziet kan het helaas niet beter, toch al een hele verbetering t.o.v. de centimeters plamuur die over het hele front gesmeerd zaten.

Plamuur op zich hoeft geen vies woord te zijn, je moet vooral weten welke plamuur te gebruiken en hoe.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

za feb 10, 2007 17:36

Ik wilde maar zeggen.... Op die vna mijn oom (die blauwe, electrolux blauw :lol: ) zit ook wel wat plamuur, wel GOEDE KWALITEIT. de auto is ong. 11 jaar geleden gerestareerd en de plamuur is niet gaan hangen ofzo.... Maar als je een strakke wil, moet er gewoon plamuur op... :roll:

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

za feb 10, 2007 17:40

Ik wilde maar zeggen.... Op die vna mijn oom (die blauwe, electrolux blauw :lol: ) zit ook wel wat plamuur, wel GOEDE KWALITEIT. de auto is ong. 11 jaar geleden gerestareerd en de plamuur is niet gaan hangen ofzo.... Maar als je een strakke wil, moet er gewoon plamuur op... :roll:
Spuitplamuur ja, niet je-kan-er-een-beeld-mee-maken plamuur. Liever zonder voor mij, maar helaas vaak niet te vermijden, zeker bij dit soort auto's waar het plaatwerk heel schaars is.

Giulietta spider

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

za feb 10, 2007 17:41

Als jullie klaar zijn, heb ik nog wel zo'n 101 project staan.Geintje. Maar door aanschaf van een 750 model heb ik deze nu te koop aan geboden.
Als jullie wat nodig hebben mail mij dan maar, misschien heb ik nog wel wat extra onderdelen, dat front had ik ook nog wel gehad.
Succes Peter

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

za feb 10, 2007 17:57

Als jullie klaar zijn, heb ik nog wel zo'n 101 project staan.Geintje. Maar door aanschaf van een 750 model heb ik deze nu te koop aan geboden.
Als jullie wat nodig hebben mail mij dan maar, misschien heb ik nog wel wat extra onderdelen, dat front had ik ook nog wel gehad.
Succes Peter
Even gekopieerd uit een eerdere post:

Er zijn inderdaad nog redelijk wat onderdeeltjes die ontbreken hier en daar, zo uit m'n hoofd even: luchtfilterhuis, scharnieren motorkap, zijspiegeltje, ruitenwisservloeistofzakje VDO, claxonmechanisme en evt. claxondop, 1 koplamp, 1 Borrani velg (we hebben nu 3 Borrani's en 1 Fergat). Verder missen we nog het slot van het handschoenenkastje, de correcte Pininfarina zijschildjes, sigarettenaansteker + houder + asbakje, een dashboard schakelaar (zit maar 1 type schakelaar op, dus euh.. dát type dus :P). Er zijn vast nog een paar dingen die ontbreken, maar om budgetaire redenen staat het aankopen in grote getale even op een laag pitje.

Dus mocht je nog wat liggen hebben, laat maar weten :)

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

RE: Restauratie Giulietta Spider 1962

do feb 15, 2007 18:52

Hup, nog een update:

Om te beginnen nog een paar heel enge fotootjes van het eigenlijke verwijderen van het front:

Afbeelding
Afbeelding

Verder is ook de A-stijl nu volledig afgewerkt:

Afbeelding Afbeelding

Dit werd opgevolgd door het terug aan elkaar lassen van de twee stukken losgeslepen zijvleugel:

Afbeelding Afbeelding

Voor de rest valt er weinig te laten zien, hoewel er al vele uurtjes voorbij zijn gegaan. De vleugel aan de chauffeurskant was namelijk voorzien van bijna 2cm plamuur, omdat deze na het ongeval is doorgeslepen en met minder materiaal terug aan elkaar gelast. Deze moet dus worden opengeslepen, waarna we een stuk plaat passend gaan rollen/krimpen en tussenlassen.

Hetzelfde verhaal geldt voor de gaten voor de bumpersteunen in het front. Eerst hebben we de sterk geplooide steunen terug op zijn plaats gezet na lang klooien, vervolgens de gaten in het front afgetekend en ingevijld. Op onderstaande foto zie je duidelijk hoe krom de bumpersteun aan de chauffeurszijde stond:

Afbeelding

Nu komen er nog een paar lange meet-uurtjes, waarna we eindelijk aan het kritische deel van de restauratie kunnen beginnen, het teruglassen van het nieuwe front en de herstelde vleugel hier mooi op laten aansluiten. Intussen liggen trouwens ook twee nieuw gemaakte luchthappers op installatie te wachten (de metalen constructies die achter de luchtgaten zitten links en rechts van het hart, op de foto zie je er nog één zitten aan de passagierskant).

Wordt dus nog vervolgd :D

Terug naar “Projecten”