BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

Re: RE: moet 4 nieuwe banden maar welk merk ?

di feb 13, 2007 09:57

Pirelli P 3000 ben ik niet mee bekend maar ik ben 'n voorstander van Pirelli's, enkel P 7000 en P zero assimetrico hebben teveel rolgeluid als ze over de helft van hun profiel gaan . Prima ervaringen hier met P zero Rosso(comfortgerichter) & Nero(meer sportief), P7 & P6 en vroeger P 6000 .
Slechte ervaring met F1 Goodyear & Dunlop SP2000 : rolgeluid .
Met privéwagen gebruik ik ze wél op de limieten en ook volgende ervaring :
2001-2002 met Ferrari days had ik met 'n paar collega instructeurs het genoegen om met straatAlfa's op straatbanden VIPS over Spa te mogen chaufferen...
Pirelli's zag je niks aan, Bridgestone evenmin(voelde wel harder aan), Conti overleefden ook zonder schade(maar schoven wel), Firestone was de naam niet meer van de flanken af te lezen..., Michelin Pilot SX-Gt profiel verbouwd...en happen rubber eruit, Goodyear F1 los door het karkas(géén rubber meer op loopvlak !), Dunlop : enige wagen door hoofdinstructeur na 2 laps aan de kant gezet : te gevaarlijk...
In de regen was de Pirelli lengten beter dan de rest . Dag 2 probeerde iedere instructeur een sleutel van een wagen op Pirelli's te veroveren...
't zijn misschien extreme omstandigheden maar je kan het ook zien als een versneld slijtageproces .
Leuke anekdote, wel ff vooraf alle bandenspanningen op eenzelfde niveau gebracht? :wink:
Er waren tecnici van Alfa bij die de auto's vooraf checkten en met 'n compressor, bandentemperatuurmeter ! en bandendrukmeter constant waaakten over alles . 't was op Spa te doen trouwens da's iets minder bandenvretend dan Zolder ...
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

33carbs
Full Member
Full Member

RE: moet 4 nieuwe banden maar welk merk ?

di feb 13, 2007 19:13

mijn voorkeur is zeker wel de pirelli p zero nero .
in bezit:
ducati 999
75 1.8
146 ti

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

di feb 13, 2007 21:02

Alle vier de merken monteren is ook een optie, heb je altijd een band met de juist grip bij een bepaalde omstandigheid. Bij mijn auto zitten er momenteel ook 4 verschillende banden op van verschillend merk en verschillend profiel, maar deze situatie is meer ontstaan door.

twan
Full Member
Full Member

do feb 15, 2007 09:16

Bridgestone Potenza RE720! heb ik op mn 33 ook zitten, en de remweg is aanzienlijk korter, het is erg comfortabel (vangt oneffenheden in de weg goed op) en heel veel grip (ook met regen!). dat is wat ik ervan heb gemerkt.
33 1.5ie

Rob33

do feb 15, 2007 13:05

Ik heb nu net de Toyo Proxes eronder, rijdt ook heel aardig moet ik zeggen! Heb alleen niet echt vergelijkinsmateriaal, reed voorheen nl met 13´´ bandjes.

Wel zou ik willen weten welke banden spanning het best is voor de Toyo´s in maat 195-50 R15.

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do feb 15, 2007 13:21

Alle vier de merken monteren is ook een optie, heb je altijd een band met de juist grip bij een bepaalde omstandigheid. Bij mijn auto zitten er momenteel ook 4 verschillende banden op van verschillend merk en verschillend profiel, maar deze situatie is meer ontstaan door.
:P

Helaas is dat hier in ons Belgenlandje weeral verboden.

============================================================================

Uitrusting per as

Banden op dezelfde as moeten dezelfde afmetingen, loadindex en snelheidsindex hebben. Indien dit niet het geval is, krijgen ze een code 2 (herkeuring binnen de 14 dagen).

Vanaf 1 januari 2004 moeten de banden op eenzelfde as dezelfde technische kenmerken hebben. Onder "technische kenmerken" worden het merk, de afmetingen, het laadvermogen, de snelheidsindex, de tekening van de hoofdgroeven en de slijtagegraad over 3/4 van het loopvlak verstaan.

Een normale band en een winterband (M+S) op dezelfde as is niet toegelaten.

Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do feb 15, 2007 14:34

Ik ben geen goed chauffeur en ik merk dus geen verschil tussen een Michelin of een Pirelli maar wat echt niet kan dat na twee ronden banden dermate slijten want de kwaliteitscontrole voor banden is zeer scherp. Dat gezien jouw ervaring als coureur-/instructeur een Pirelli band beter is dan merk x vind ik een valide opmerking maar dat sommige bandenmerken nIet deugen??

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

do feb 15, 2007 21:07

Mag je als vakantie bezoeker wel in belgie rijden als je 4 verschillende banden onder je auto hebt zitten?

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do feb 15, 2007 21:59

Mag je als vakantie bezoeker wel in belgie rijden als je 4 verschillende banden onder je auto hebt zitten?
? Goei vraag.

Dat moet ik eens opzoeken. De controle hierop gebeurt bij ons tijdens de techniche controle (jullie APK)
Maar ik veronderstel dat onze politie toeristen niet kan verplichten onze wetgeving te kennen. Athans niet tot op dat niveau.

Edit: de vraag is gepost op het forum van de Begische Wegcode.

cmva
Advanced Member
Advanced Member

do feb 15, 2007 22:22

:P

Helaas is dat hier in ons Belgenlandje weeral verboden.

Uitrusting per as

Banden op dezelfde as moeten dezelfde afmetingen, loadindex en snelheidsindex hebben. Indien dit niet het geval is, krijgen ze een code 2 (herkeuring binnen de 14 dagen).

Vanaf 1 januari 2004 moeten de banden op eenzelfde as dezelfde technische kenmerken hebben. Onder "technische kenmerken" worden het merk, de afmetingen, het laadvermogen, de snelheidsindex, de tekening van de hoofdgroeven en de slijtagegraad over 3/4 van het loopvlak verstaan.

Een normale band en een winterband (M+S) op dezelfde as is niet toegelaten.

geweldig die Belgische keuring, hoorde laatst biij een Belgische dealer dat als de 1e versnelling links voor zit, dat op de versnellingspook zichtbaar moet zijn :blue_lol:

tommie
Guru
Guru

do feb 15, 2007 22:27

in nederland moet je ook op je stuuras 2 dezelfde banden hebben, dus kun je niet met 4 verschillende banden rondrijden als je je aan de regels houdt. als je achter 2 verschillende, die ook nog eens anders zijn dan de vooras, banden hebt is dat niet erg zolang de maat maar hetzelfde is
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

cmva
Advanced Member
Advanced Member

do feb 15, 2007 22:29

in nederland moet je ook op je stuuras 2 dezelfde banden hebben, dus kun je niet met 4 verschillende banden rondrijden als je je aan de regels houdt. als je achter 2 verschillende, die ook nog eens anders zijn dan de vooras, banden hebt is dat niet erg zolang de maat maar hetzelfde is

Is dat nieuw?

tommie
Guru
Guru

do feb 15, 2007 22:31

klopt het niet dan? zo heb ik het altijd uitgelegd gekregen
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do feb 15, 2007 23:13

Edit: de vraag is gepost op het forum van de Begische Wegcode.
Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.

Artikel 2 §1. De bepalingen van dit algemeen reglement zijn toepasselijk op de auto's die rijden onder dekking van een Belgische inschrijvingsplaat en op de erdoor getrokken Belgische aanhangwagens.

Aub :D

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do feb 15, 2007 23:21

Nee hoor. Zelfs met een thuisbrenger is het APK goedkeur.

Terug naar “Algemene Technische vragen”