Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

RE: Alfasud sprint project

ma jan 22, 2007 10:18

Wat betreft het verzinken van Bouten en moeren: Heb ik ook gedaan met de Lobo's op mijn Giulia blok, heeft eigenlijk niet echt voor noemenswaardige problemen gezorgd bij de montage...

uiteraard is de "tap" tip wel een goeie, en kan prob's vermijden...

uiteindelijk denk ik dat het vervangen (door nieuwe) van de bouten nog de beste optie is... ga ik nu toch voor bij mijn ophanging etc...
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

Re: RE: Alfasud sprint project

ma jan 22, 2007 12:23

btw waar komen de inzetstukken vandaan ???? :cry: :cry:
Welke bedoel je? Voor de achterschermen zijn ze nog wel te krijgen bij de meeste alfa-onderdelenleveranciers volgens mij.
blijft dat spul op de bodem niet plakkerig zoals de ouderwetse ml?
Dinitrol Sealant droogt nooit helemaal uit zoals Tectyl, maar na een paar weken geeft de toplaag niet meer af als je het aanraakt.
klemmetjes en beugeltjes enzo laten verzinken is erg mooi! 8)
Maar van het laten verzinken van bouten ben ik niet zo'n fan (meer), dit maakt de bouten dikker! Daar gaan ze lekker vast zitten en zo. :wink:
Ik heb het bij m'n Fiat 500 ook zo gedaan en geen last van gehad. Origineel is het ook gegalvaniseerd. Bovendien wordt alles gestraald en is het een laagje van een paar micron.
Hier laat ik het doen: http://www.gtv-veenendaal.nl/
Staat ook meer info over elektrolitisch galvaniseren en passiveren op.

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: Alfasud sprint project (motor en bak)

ma feb 19, 2007 22:02

De onderdelen zijn nog niet terug, dus intussen wat anders.
Ik heb de motor gedemonteerd en versnellingsbak opengemaakt. Van de motor alles afgehaald incl. carterpan, koppen, voor- en achterdeksel met oliepomp. De waterpomp heeft de demontage niet overleeft (zoals altijd), maar er ligt een nieuwe klaar.
De motor is nog gezond, complete revisie vind ik niet nodig. Hij is van binnen wel erg zwart en de koelkanalen roestig. De 1e (Siciliaanse) eigenaar heeft het koelsysteem bijgevuld met water uit de Middellandse zee waarschijnlijk) Er kwam wat 'chips' uit rollen toen ik het blok op z'n kant zette met de koppen eraf.. :?
Goed schoonmaken en spoelen dus, nieuwe pakkingset en keerringen monteren, koppen iets laten vlakken en nieuwe keerringen op de kleppen. De krukas en drijfstangen haal ik misschien ook nog los om te zien hoe de lagers zijn. Ze hebben geen voelbare speling, maar je weet nooit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik dacht dat de versnellingsbak goed was, maar dat viel tegen. Nadat ik de bak ondersteboven gezet haden en het deksel gedemonteerd had, zag ik een metalen tandje van een collar op de rand liggen. Het bleek van de 4e versnelling te komen. Toen ik de as verdraaide bleken er in totaal 5 tandjes af te zijn.
Wordt dus een andere bak of de bak loshalen en vervangen...

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: Alfasud sprint project (motor en bak)

za mar 24, 2007 09:37

Gisteren de gestraalde en in de KTL-lak gezette onderdelen opgehaald:
Afbeelding

Afbeelding

Deze bak is weggebracht om te laten galvaniseren en geel-passiveren:
Afbeelding

En ook nog de cilinderkoppen laten vlakken:
Afbeelding

Ik ben weer 'onder de pannen' :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3655
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

RE: Alfasud sprint project

za mar 24, 2007 09:46

Ziet er allemaal veelbelovend uit :thumbs:
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: Alfasud sprint project

ma apr 02, 2007 21:37

De laatste vorderingen:

De kleppen geslepen en gemonteerd in de 2 cilinderkoppen.

Afbeelding

Afbeelding

En mijn schatkist opgehaald:

Afbeelding

Nu alles weer sorteren en beginnen met de wielophanging onder de sprint te zetten.

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Alfasud sprint project

ma apr 02, 2007 21:46

Kurb .............Kurb.............

Wij kunnen niet aan jou tippen =D> =D> =D>


grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Alfasud sprint project

ma apr 02, 2007 21:47

*zachtjes tussen tanden fluit* ziet er mooi uit man!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: Alfasud sprint project

wo apr 04, 2007 14:23

Weer een update (tot en met vrijdag vrijgenomen) :)

Ik ga toch een ander (onder)blok gebruiken voor de sprint. Ook een 1300 maar beter dan de oorspronkelijke boxer. In de cilinders is geen stootrand te voelen en er zit een gereviseerde krukas in. Dus makkelijk kiezen. Er komen nieuwe keerringen in en de zuigers krijgen nieuwe zuigerveren. Levertijd van de zuigerveren is alleen 3 weken, dus het blok kan nog niet in elkaar gezet worden. :(
Dit blok incl. voor en achterdeksel is onvet en gespoeld. Vanmorgen voorzien van een laag grijze Hammerite. Het ziet er nu weer uit als vers gegoten gietijzer. Hij ligt nu lekker te drogen in de zon.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De remklauwen voor en achter zijn ook gereviseerd (schoongemaakt, ontroest, voorzien van nieuwe rubbers en stofhoezen en een nieuwe laag verf).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De wielophanging is nu aan de beurt. De veerpoten monteren, nieuwe rubberbussen in de draagarmen e.d.
Om de veren zaten aan de uiteinden zwarte stukken slang geschoven. De diameter van de veerwindigen is voor 13 mm en achter 11 mm, de materiaaldikte van de slang is 2 mm.
Iemand een idee of die (waar) te krijgen zijn?
Laatst gewijzigd door Kurp op wo apr 04, 2007 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Alfasud sprint project

wo apr 04, 2007 14:46

Net het gehele verhaal gezelen. In het kader "ik doe het helemaal goed" een dikke plus, leuk om alle stappen te zien waar je doorheen bent gegaan en dan natuurlijk het resultaat, ontzettend leuk!

Succes! Steven

Andretti Molletti

RE: Alfasud sprint project

wo apr 04, 2007 14:47

Ziet er netjes uit!
Slangen: de kleine diameter is een benzineslang... probeer eens bij de betere automaterialenzaken.
Normaliter schuift men wat tuinslang over de veren.

Gebruikersavatar
Boyd
Full Member
Full Member
Berichten: 410
Lid geworden op: di sep 20, 2005 15:13
Locatie: Nieuwegein

RE: Alfasud sprint project

wo apr 04, 2007 15:55

Heerlijk oog voor detail \:D/ Ga zo door 8)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

Re: RE: Alfasud sprint project

wo apr 04, 2007 16:09

Hartelijk dank voor de complimenten!

@Andretti: Ik heb de vraag veranderd. Het had moeten zijn: de diameter van de veerwindingen is voor 13 mm en achter 11 mm.
Tuinslang heb ik ook aan gedacht. Maar dan moet het wel zwart zijn. Tutto originale! :wink:

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Alfasud sprint project

wo apr 04, 2007 18:00

Ik heb zelf de allerdikste krimpkous die ik krijgen kon gebruikt... paste er netjes omheen, even warmmaken, voila... ik weet niet of het origineel is, maar het gaat prima en het ziet er best origineel uit... misschien IS het zelfs wel origineel? haha, wie weet wat ze destijds bedachten in Italie...
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: Alfasud sprint project

wo apr 04, 2007 18:06

Dat is een goed idee! Ga ik naar op zoek.

Terug naar “Projecten”