Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

Viergastest 33 16v

za mar 03, 2007 16:18

Hallo,

Even een vraag over de uitstoot van een 33 16v. Hij is aan de viergastest geweest en heeft de volgende waardes.

Stationair:

CO: 0.45
AFG: 1.2

Dit is goed.

2500 toeren:

CO : tussen 1.36 en 1.60
AFG: 1.2

De CO uitstoot is bij 2500 toeren dus veel te hoog, terwijl hij goed warm is.

Iemand enig idee waar dat aan ligt?
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
damas
Member
Member
Berichten: 109
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 10:50
Locatie: den helder
Contacteer: Website

RE: Viergastest 33 16v

za mar 03, 2007 19:59

met of zonder cat
met is ie eigenlijk co 0,0 stationair

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

Re: RE: Viergastest 33 16v

za mar 03, 2007 21:43

met of zonder cat
met is ie eigenlijk co 0,0 stationair
Oops... nulletje te weinig 0.045
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: Viergastest 33 16v

za mar 03, 2007 22:07

volgens autodata moet er in de volgende punten gezocht worden.

-luchtfilter
-verwarmde lambdasonde
-klep actieve-koolstoffilter brandstofdampafzuig/klep uitlaatgasrecirculatie
-gasklep/klem/gasklephuis
-gaskleppositiesensor
-temperatuursensor koelvloeistof
-electrische aansluitingen-motor-accu,born
-motorregelsysteem-aansluitingen/bedrading
-brandstofdruk/toevoerhoeveelheid/brandstofdrukregelaar
-injectoren
-luchtvolumesensor/luchtmassameter
-sensor absolute druk inlaatspruitstuk
-motorregelmodule

Gebruikersavatar
damas
Member
Member
Berichten: 109
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 10:50
Locatie: den helder
Contacteer: Website

RE: Viergastest 33 16v

ma mar 05, 2007 20:21

co op 2500 toeren is wel goed volgens het boek max2.0
http://www.mijnalbum.nl/Album=O4CEBS3G
kijk maar ff er is ook een stel schroef voor ja co

Andretti Molletti

RE: Viergastest 33 16v

ma mar 05, 2007 20:27

VIER gastest?? en die andere gassen dan? (CO2 en HC)

en kben niet zo gek technisch maar wat is AFG?? Lambda?

Gebruikersavatar
damas
Member
Member
Berichten: 109
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 10:50
Locatie: den helder
Contacteer: Website

RE: Viergastest 33 16v

ma mar 05, 2007 20:41

jij niet zo technisch ??????

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Viergastest 33 16v

ma mar 05, 2007 21:34

AF zal wel air/fuel zijn inderdaad, maar die G...? Gas? Gemisch? Getal? Vreemd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Viergastest 33 16v

ma mar 05, 2007 22:10

Omdat ik dit soort opmerkingen had verwacht heb ik maar even een foto gemaakt... :wink:

AFG moet trouwens AFR zijn. :oops:

Afbeelding
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Andretti Molletti

RE: Viergastest 33 16v

ma mar 05, 2007 22:25

Als die foto ook van jouw auto is dan is het duidelijk...
geen twijfel mogelijk..

absoluut .. dit kan niet missen!!!

Geen hond die dit niet ziet..


eitje!!!


makkie...

Niemand die durft te zeggen dat hij/zij niet weet wat hier aan de hand is!!

jeetje moet je die O2 zien joh! helemaal duidelijk toch!!
:lol:

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Viergastest 33 16v

ma mar 05, 2007 22:46

Kan je wat duidelijker zijn?
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Andretti Molletti

RE: Viergastest 33 16v

ma mar 05, 2007 22:47

Is het jouw auto op de foto vd tester?

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Viergastest 33 16v

ma mar 05, 2007 23:02

ja
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Andretti Molletti

Re: RE: Viergastest 33 16v

ma mar 05, 2007 23:29

Omdat ik dit soort opmerkingen had verwacht heb ik maar even een foto gemaakt... :wink:

AFG moet trouwens AFR zijn. :oops:

Afbeelding
Dan heeft u een redelijk lopende motor, maarrrrrr

1,76% O2 (zuurstof) komt door de kat met 68HC... waarom wordt dat daar niet omgezet? (lees verbrand?)
je kan een reset van je computer doen, zorgen dat je motor én kat goed warm zijn bij de volgende meting en je Lambdaregeling eens controleren zoals in het stickytopic (dat scheelt een hoop tik werk ;) )

Feit dat je motor arm loopt komt omdat er nog zuurstof uit komt wat niet verbrand is met de aanwezige HC... daarnaast kan dat ook aan een foute ontsteking liggen en zelfs aan je klepspeling/timing.
je kan geen diagnose stellen met alleen een 4 gastest, maar het geeft je wel een goede richting.


Terug naar “Algemene Technische vragen”