Rees-Cees

Re: RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de

za nov 11, 2006 19:01

en met een drysump heb je je juist je smering door door het spatten van de olie.....
Dit lijkt me een ernstige misvatting, maar hè, ik ben geen expert. :roll:
het systeem doet niks anders dan zorgen dat er altijd olie smering is ook al is je carter leeg.

het werkt meestal met een extra olievaatje met olie wat gevuld wordt door een pomp die meestal met de krukas mee loopt. je kunt dus ondersteboven rijden in theorie.

in de meeste Porsche motoren zit het.

Louis heeft de zelfde problemen als ik heb hoor en ik rij zonder dry sump. een motor heeft na 2 of 3 races gewoon revisie nodig van de lagerschalen.

Andretti Molletti

RE: ombouw imola naar 1.7 QV op carb's uit sprint en de rest

za nov 11, 2006 20:14

Drysump... de naam zegt het al, zorgt voor een leeg carter!!!
je carterpan wordt vervangen door een minder diep carter en TWEE pompen zuigen het leeg, naar een voorraad cq buffer vat waar je olie in zit die voorheen in het carter zat...
Evt een olie koeler en dan naar de hoofdpomp die je lagers etc onder druk van olie voorziet.
Oliespatten zorgen voor pk verlies dus dat wil je niet..Snel bochtenwerk zorgt voor luchtaanzuiging in je standaard olie systeem en drysump voorkomt dat juist.
Wat de werkelijke reden is voor die lagerproblemen bij een 33 weet ik niet maar het lijkt me een behoorlijk construcie probleem..
Drysump kan een en ander verbeteren, maar lost niet een krukasconstructieprobleem op.. zijn die 33 krukassen soms van het pb gemaakt van ouwe sudjes ???
;)

Aernoudt
Guru
Guru
Contacteer: Website

za nov 11, 2006 23:07

Is het geen optie om een hogere kwaliteit gesmede kruk-as te laten maken incl lagers ?
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

zo nov 12, 2006 20:06

ok het verhaal drysump is mij dus gewoon verkeerd uit gelegd en heb het altijd anders gedacht..... :oops: :oops: stom! dacht dat drysump smering aan de cilinderwand gaf door spatsmering en de lagers met een kleine hogedrukpomp van olie voorzag.... heb het dus altijd verkeerd gedacht sorry van mijn reactie"s :(

maar goed weet het nu wel bedankt :D

maar projectje gaat nu voorlopig ff theoretisch verder ga veel lezen want heb vrijdag de sleutel van mijn nw huis in veere gekregen dus daar ook ff veel werk de 33 gaat van de week ook op stal om straks het blok te demonteren....

maar hou jullie op de hoogte :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

ToonQVp4
Full Member
Full Member

zo nov 12, 2006 20:10

Off topic: Veere? wil je niet ruilen voor een huisje in Oost Souburg :lol:
echt een heel mooi stadje Veere Ik hoop er zelf ooit ook te gaan wonen.sucses met klussen.

Grtz Toon
156 sw 2001 facelift 2004 parelmoer wit

gehad:33 1.7 16v QV permanent 4.(2wd :( )'93 :(
2x33 1.4 imola '93
1.7 16v QV '91
Spider 2.0 ts '97

non alfa:

Volvo 850 estate 2.0 '95 dagelijks voor m'n vriendin

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 28, 2006 16:25

zo inmiddels woon ik in het mooie stadje veere......

ben ook al weer bezig geweest met de 33 inmiddels is het intrieur compleet verwijderd er is al 1 sparco stoel geplaatst gele koni's achter geplaatst 15"borbets type A eronder gezet trekhaak verwijderd snel sluiters in de motorkap geplaatst....

dus zijn weer aan de gang zal zo snel mogelijk foto's plaatsen :wink:

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: mijn semi race torretje......

zo feb 25, 2007 15:36

na de verhuizing heeft mijn projectje eigelijk een beetje stil gelegen :oops: zo stil zelfs dat ik de 33 eigelijk moest verkopen voor dump prijs vanwege genoodzaakte verbouwing in mijn nw huis :?

maar aangezien je zelfs niet van zo een auto afkomt als je hem bijna weg geeft heb ik haar nu geschorst en ben ik zaterdag weer verder gegaan na weer de nodige werkzaamheden aan de 164 te hebben gedaan....

ben bezig geweest met de electronica te verwijderen dat geen wat ik niet meer nodig heb en nog wat van die vieze zwarte bituum zooi aan het steken geweest :x wat een rot werkje bah maar goed ook dat moet gebeuren...

dus vanaf nu zal ik proberen jullie weer zoveel mogelijk op de hoogte te houden met foto's en update's :wink:

Duc
Guru
Guru

zo feb 25, 2007 18:31

Goed man! Lekker klussen aan die 33 en idd niet voor een paar kralen verschijten!!
Succes 8)
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mar 02, 2007 19:56

en weer ff een paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

laatste foto is van vandaag voordat ik weg ging wel met gsm maar duidelijk genoeg denk ik....... 8)

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: mijn semi race torretje......

vr mar 02, 2007 20:18

Afbeelding

:D thanks :!:

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 05, 2007 20:07

nou ben nu dus begonnen met het doorlassen van de koets..... begint steeds meer te kriebellen om flink met dat ding te gaan rijden :D

maar is het wachten zeker wel waard.... heb vandaag ook een accu draag vlak gemaakt voor achter de bestuurders stoel...
wil toch gaan proberen zo veel mogelijk aan het FIA te voldoen mocht ik nog echt in een klasse gaan meerijden dus vandaar ook de accu binnen de kooi (kooi komt nog 8) )

ga nu ook een tijdelijk motortje in elkaar zetten en word een 1.7 injectie met wat kleine aanpassingen doel is koppen met gepolijste inlaat kanalen monteren chip goede koude lucht toevoer en warmte afvoer uitlaat. incombinatie ,met een 16v bak zal dit wel voorlopig voldoende zijn....

het turbo blok ben ik ook al mee bezig maar moet ff op een lager pitje 164 en 33 een 1.7 motor enz enz word allemaal ff te veel.... hahahaha gek he :shock:

voorlopig gaan ook allebei de sparco's erin maar wil nog een fia stoel aan bestuurders zijde op den duur

kooi ben ik ook nog mee bezig in de auto laten maken of een standaard 6 punts kooi van OMP of SPARCO.....

nou ja in iedergeval nog genoeg te doen zal snel weer foto's maken.... :idea:

Rees-Cees

ma mar 05, 2007 23:59

om de tor heel te houden nog een gouden tip:

maak een spatplaat tussen de motor en het carter, hiermee voorkom je dat de lagers er uit lopen. niks geen groot carter of meer van die onzin. foto heb ik er niet van maar ik kan wel even een tekening maken van de modificatie (loop van de week)

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

di mar 06, 2007 18:14

maak een spatplaat tussen de motor en het carter, hiermee voorkom je dat de lagers er uit lopen. niks geen groot carter of meer van die onzin. foto heb ik er niet van maar ik kan wel even een tekening maken van de modificatie (loop van de week)
in een orginele carter zit toch al zo een plaat? of vat ik het nu weer verkeerd op :roll:

Rees-Cees

di mar 06, 2007 18:59

in een orginele carter zit toch al zo een plaat? of vat ik het nu weer verkeerd op :roll:
ja maar die is te klein voor circuit gebruik. als deze week de motor open ligt zal ik wel wat foto's maken.

Terug naar “Projecten”