lex thissen

75 v6 motor vermogen twijfels

vr mar 23, 2007 22:14

Hoi.

Zoals de meesten van jullie wel weten ( want dat staat in m'n onderschrift ) :wink: heb ik een 75 V6 uit "92. Hij heeft zo'n 185 K gelopen en heeft me nog nooit in de steek gelaten, alles werkt, nooit mee geklooid loopt goed start goed etc etc.

Nu komt mijn vrees/ vermoeden of gewoon spoken :shock: ,.......Ik vind 'm sloom worden, of is ie 't gewoon of ben ik eraan gewend,..?
Om jullie een voorbeeld te geven: Ik had laatst bij het stoplicht de grootste moeite om "over" een Ford mondeo tdci sedan heen te gaan, ik moet zeggen dat ik daar wel een beetje van schrok.. :roll: Ik rij prive en zakelijk over het algemeen tegenwoordig zowiezo veel Diesel's,......en die gaan toch behoorlijk vooruit " these days ".
Maar als ik naar de statistieken kijk van deze auto's dan schoppen ze het in een sprintje naar de 100 meestal ook niet verder dan een secondje of 10,.. :!: Terwijl de 75 op papier het in 7-7,5 seconden zou moeten doen.

Mijn vraag is dus, waar zijn mijn paarden en koppels gebleven, ik heb dus serieus het vermoeden dat ie niet meer het vermogen heeft als toen ie werd geboren :lol:

Wat denken jullie ervan :?: zijn er manieren om er weer wat meer gang in te krijgen??
Ik dacht zelf een beetje richting " vieze injectoren, benzine filter of benzine druk, maar dan denk ik ook, als alles "geknepen" lijkt, dan moet wel zuinig worden :lol: maar dat is ie dus echt niet zo'n 1:6-8.


Mvg Lex.

Artsi-V6
Newbie
Newbie
Berichten: 15
Lid geworden op: wo feb 28, 2007 21:02
Locatie: Gouda
Contacteer: Website

RE: 75 v6 motor vermogen twijfels

vr mar 23, 2007 22:44

Ha Lex,

Een mondeo 2.2tdci doet er maar 8,7 seconden over naar de 100 en heeft een koppel van 360 Nm.
Volgens mij is het dan niet gek dat je een beetje je best moet doen om de mondeo voor te blijven.

Groeten, Frank

Andretti Molletti

RE: 75 v6 motor vermogen twijfels

vr mar 23, 2007 22:45

je injectoren etc zou de lambdasonde moeten bijregelen.
Wat is je acceleratietijd van 0-100 momenteel?
Ontsteking en brandstoffilter zouden wel wat roet in het eten kunnen gooien idd.
Olie verbruik?

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: 75 v6 motor vermogen twijfels

vr mar 23, 2007 23:06

Je woont niet zo ver van de Duitse grens.
Je kunt eens kijken of je de topsnelheid van de wagen nog haalt.

Ps Ik wordt ook wel eens gek van die Seats die in mijn uitlaat snuffelen.
Pas bij volgas in de derde versnelling laten ze los. Maar er komen nu nog snellere aan, ook de dieselversies

Gebruikersavatar
Zagato1979
Junior Member
Junior Member
Berichten: 87
Lid geworden op: do mar 22, 2007 11:26

RE: 75 v6 motor vermogen twijfels

vr mar 23, 2007 23:20

Ik heb een aantal jaren in een 75 3.0 V6 Qv gereden en ik heb wel eens dezelfde ervaring gehad. Volgens mij haalt de 75 de sprint van 0-100 nooit in 7,3 seconden. Ik rij nu dagelijks in een 156 2.5 v6 (ik denk nog vaak met weemoed terug aan de 75 :wink: ) maar die sprint veel sneller terwijl deze volgens de boekje ook van 0-100 gaat in 7,3 seconden. Een van de reden is, volgens mij, dat je niet zo snel van 1 naar 2 kan schakelen als in een moderne auto. Ook is de tractie van nieuwe auto's groter.

De 75 blinkt echter wel uit in tussenacceleraties. Ik heb op de Duitse autobaan wel eens achter een nieuw type Mercedes E 320 CDI aangezeten, maar ik kon hem toch vrij eenvoudig bijhouden...........dit tot de verbazing van de Mercedes-man. Op top liep mijn auto ongeveer 235 km.

PS: zo'n Ford Mondeo sprint wel behoorlijk snel. Laatst moest ik ook alle zeilen bijzetten om een dergelijke auto bij een stoplichtsprint voor te blijven met mijn Junior Zagato (2liter motor met 160-170 pk en 890kg)....

lex thissen

RE: 75 v6 motor vermogen twijfels

vr mar 23, 2007 23:54

Okee.

Olie verbruik is nagenoeg "0", ik denk dat ie bij volgas wel een beetje stookt maargoed da's te verwaarlozen, ik gooi er zelden iets bij ( kan me iig niet meer herinneren).
Over dat verbruik,.......ik heb met deze auto een redelijk ruige rijstijl ( ja alleen warm :wink: ) als ik met deze auto rijd dan is dat een enkeltje werk ( 25 ) km wv zo'n 10 km snelweg of ik ga gewoon een eindje "toeren", en dus een verbruik van zo'n 1 op 7.
Ik hoor zo vaak dat V6 bezitters er makkelijk 1 op 10 mee rijden,.....daar snap ik echt helmaal niets van. Maw ook als ik een tankje rustg aan doe, dan wordt ie echt niet zuiniger, dus is dit nauw nomaal of klopt er gewoon iets niet,.???
Het verbruik zit me opzich niet zo dwars, wie mooi wil zijn moet pijn lijden,.. :wink: maar dan denk ik, kan ik hier niet 2 vliegen in een klap slaan?? zuiniger én sneller 8)

Top snelheid heb ik wel eens getest in DLD maar toen reed ik nog op 17" en daar werd de 75 een beetje "zweverig" van, dus rond de 220 km/h op de teller gestaakt,.Op de Noordschleife kom ik vlgs mij niet echt boven de 160-170 op het laatste rechte stuk.

Acceleratie test heb ik nog nooit gedaan, is een beetje lastig om de juiste getallen te krijgen denk ik,........

Trouwens nog wel een eventueele hint,.....volgens mij lekt de uitlaat vooraan een beetje ( proesterig geluid ) en er zit ook een haar scheurtje in het linker spruitstuk.

Meer info is iig welkom.


Lex.


Gebruikersavatar
elogiov6
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: wo nov 22, 2006 14:08
Locatie: Amsterdam

RE: 75 v6 motor vermogen twijfels

za mar 24, 2007 10:12

Ik heb afgelopen jaar 4x op de nordschleife gereden. Ik heb haar sinds september en moest toen erg wennen aan het motorvermogen wat dus meer als 3 keer zoveel was ten opzichte van mijn oude auto. Maar met mijn oude auto zat ik op dat punt op een km of 30 onder de snelheid die je noemt en met de 75 v6 zit ik op dezelfde snelheid die jij dus noemt. ( Ik weet dat het "not done" is om over snelheden op de ring te praten). Voor een deel ligt dat aan mijn voorzichtige benadering van galgenkopf maar ik denk dat de versnellingsbakverhoudingen van de america gewoon veelste lang zijn voor de ring. Maw ik denk dat er niets mis is met het motorvermogen van je 75.
1054kg

Alfa 75 3.5 12v Savali voor trackdays
Peugeot 1.6 GTI daily

Gebruikersavatar
simp
Member
Member
Berichten: 111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:02

RE: 75 v6 motor vermogen twijfels

za mar 24, 2007 10:46

Als dagelijkse leasebak diesel rijder heb ik hetzelfde gevoel als ik in het weekend wel eens in de 75 rij. Maar het probleem zit bij mij tussen de oren: ik trap de v6 niet ver genoeg door. Bij welke toerental schakel je als je eens stevig optrekt? Ik heb me regelmatig laten verrassen door "trage" diesels bij de verkeerlichten door dat ik in een veel te hoge versnelling zat te cruisen.

Als ik hard uit de startblokken wil vertrekken ga ik meestal tot 50 in de 1, dan schakelen naar 2 en doortrekken tot 110 a 120, dan naar 3 en verder. Ondertussen rustig schakelen en koppelen. De aandrijflijn van een 75 is niet gemaakt om bij ieder verkeerslicht met wielspin weg te rijden. Dat is mijn mening tenminste.
Alfa Romeo 4C Spider
Abarth 124 Spider

lex thissen

RE: 75 v6 motor vermogen twijfels

za mar 24, 2007 11:37

Lex loopt te denken,...

Ga nu eerst ff rijlessen :wink:


Lex.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: 75 v6 motor vermogen twijfels

za mar 24, 2007 13:06

Lex, een 75 is geen stoplichtsprinter, het is niet anders; teveel gewicht, te lange overbrengingen, teveel roterende massa in de aandrijflijn. Die 7,3 seconden zijn nogal optimistisch. Het is vast mogelijk, maar dan wel op de '4000rpm clutchdrop en synchromeshes boeien me niet manier'. Zoals zoveel Alfa's moet je het juist hebben van de tussenacceleraties, eenmaal op gang is er geen houden meer aan.

En ik denk dat Andretti gelijk heeft over de oorzaak van je verbruik!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

lex thissen

RE: 75 v6 motor vermogen twijfels

za mar 24, 2007 13:44

Hoi.

Dat is ut um juist,....ik gebruik deze auto juist niet als een stoplicht sprinter, ik zal ook niet snel iemand uitdagen, pas als eimand gas geeft dan zet ik de achtervolging in 8) maar ben dan al op gang.
Waar het luie een beetje naar mijn idee zit is wanneer je wil invoegen op de snelweg, het acceleren in bv z'n 3, ik kan nu niet zeggen dat het als een slak gaat sterker nog hij gaat goed vooruit,... :wink:

Maar ik denk gewoon dat het beter kan. Om eerlijk te zijn vind acceratie tijden rond de 7 sec in de buurt komen van sport auto aspiraties, en die mis ik gewoon, hij moet gewoon wat gretiger worden.

Ik ga iig ff in Riethoven praten over het vervangen van het eerste uitlaat gedeelte. En mijn benzine toevoer controleren ( pomp, filter, en injectoren ).

Keep u posted.

Lex.

Gebruikersavatar
elogiov6
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: wo nov 22, 2006 14:08
Locatie: Amsterdam

RE: 75 v6 motor vermogen twijfels

zo mar 25, 2007 19:59

Nog even iets anders, Het loopt vanaf Schwalbenschanz flink omhoog. Nog een reden waarom een zware 75 maar aan die snelheid komt.
Afbeelding
1054kg

Alfa 75 3.5 12v Savali voor trackdays
Peugeot 1.6 GTI daily

lex thissen

RE: 75 v6 motor vermogen twijfels

zo apr 01, 2007 12:11

FF een update:

Ik heb gisteren een beetje zitten pielen met het inlaat traject,.....Na het demonteren van de LMM kwam ik erachter dat er nergens een schroef voor de Bypass te vinden is :shock: , ook aan de inlaat zijde zit ook nergens een lucht sleuf of gat,.. :?: er zit alleen een gaatje in de klep zelf, is dit normaal??? ik kan deze versie nergens in mijn Bosch Doc vinden :!:

Verder heb ik 2 nieuwe "O" ringen gelegd in de stationair bypass aan de plennum zijde, en ik heb de Auxiliary air valve ( zoals het in de boeken heet :wink: ) schoon gemaakt. Ik heb ook zitten rommelen met het kleine moertje dat het hele draai mechanisme vasthoudt, zodat dat "ding" zoveel mogenlijk sluit als het warm is. ( nu alleen ff kijken of ie nog een beetje fatsoendelijk start bij koud weer,.. :lol: )

Resutaat:
Hij loopt beter en rustiger, bv bij gas geven had eerst altijd een beetje een soort stotter, alsof ie een beetje wilde afslaan, dus ook bij schakelen. Ook heb ik het gevoel dat ie zowiezo wat greetiger is, en boven in meer doortrekt.

Ook heb ik een kleine olie lekkage gevonden bij de verdeler ( aansluiting shaft en blok ) ik had daar alles schoon gemaakt om de verdeler hoek te verdraaien en nu weet ik dus waar die troep vandaan komt :wink: ( dacht nl eerst aan de riemspanner ). mijn vraag is, kan ik deze er zo uitlichten :?: en weet iemand zo de diameter van de "O" ring daar :?:

Nog te doen: De uitlaat, maar daar kom ik zonder brug dus niet bij heb ik gezien, ik heb een nieuw linker spruitstuk liggen,..


Mvg Lex.

PS: @ Elogio: mooi grafiekje,... 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”