Mijn garage in Spanje, de enige lokaal met Alfa kennis en ervaring, heeft geconstateerd dat het rechter voorwiel van mijn Alfasud 1.5 TI QV uit 1983 een groter camber heeft dan de linker. Zichtbaar is, dat de bout van de ophanging aan die kant scheef zit De banden zijn aan beide kanten aan de binnenkant afgesleten. Nu kan ik mij herinneren, dat het grote camber een typische Alfasud kenmerk is en daaraan zijn goede wegligging te danken heeft. Een bandenslijtage vooraan aan de binnenkant is dan ook normaal.
Hoe dan ook oorzaak van de afwijking aan 1 kant zou kan een te zware belading zijn geweest met een rit van zo'n 2500 km. Eerder is nl. bij een controle de reactiestang rechtsachter teruggeslagen, omdat die op het achterwiel aanliep. Onderweg hadden we ook een harde doordringende dreun gehoord.
Nu zou volgens de garage hier bij de Alfasud het camber niet afgesteld kunnen worden. Als enige oplossing blijft over de voorwielophanging geheel te vervangen. Men is nu eerst op zoek naar een 33 ophanging van een sloper, omdat die hier mogelijk verkrijgbaar is. Schokbrekers worden dan ook meteen vervangen.
Echter het autohandboek voor Alfasud van Kluwer suggereert in par. 10.21 - Wieluitlijning en rijhoogte, dat afstelling wel mogelijk is, wat mij logisch lijkt. Een uitleg en/of advies is dan ook welkom.