_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Onderstel Alfetta GTV en 75TS en (race)modificaties

do mar 29, 2007 21:16

Veel stuiteren :lol:
Nee geen ervaring met 35mm torsies, is (6.5x stijver dan 22mm!) alleen wat voor op full race, biljart laken circuit, slicks, zeer stijve auto en echt goed kunnen sturen :wink:
Met die stijfheid zit het wel goed, want de krachten voor een groot deel niet de neus in, maar naar die dikke balk onder je bodemplaat, waarop je een rolkooi hebt geplaatst.

Het lijjkt me dat je je achter ook wat met de vering moet doen om de hardheid voor te compenseren, en de auto weer in balans brengt tijdens het 'hangen' in de bochten.
Als je niks doet, zal het binnenste voorwiel wel de lucht in gaat, ondat het achterwiel wel inveert in de bocht, en de voorste niet. Toch? Lijkt me onwenselijk.

En 6.5x de veerkracht betekent (denk ik) dat het dempende vermogen van gele koni's niet meer toereikend is, met amerikaanse low-rider stuitereffecten tot gevolg?

Het is geinig, maar of je een goede setup kan realiseren hiermee weet ik niet. Heeft ooit iemand in NL deze dingen onder zijn auto gehad?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4420
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Onderstel Alfetta GTV en 75TS en (race)modificaties

vr mar 30, 2007 08:29

Zoals maurizio al schreef zijn full coil overs een stuk sleutel vriendelijker dan dikke torsie veren. En zonder modificaties (zoals destijds gebouwd door auto delta en ook verkocht door aw delta in duitsland) weeg je een 75/alfetta met dikke torsi's ook niet zomaaar uit. Of beter, pas je na uit wegen de wiel gewcihten niet zomaar ff aan.
Bovendien zijn de 33mm torsi's in verhouding veel duurder dan de 27mm. Heb het eens nagevraad bij Performatek en schijnt aan de nabehandelinkg te liggen (verwarmen ontlaten enzo, ik ben geen metaluroloog)
Nog even op de vraag van Yuri, ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat 33mm stugger is dan de RS set. Echter bij RS kan je verschillende veren monteren. van circa 80 tot 130 kg. Te stug rijd trouwens ook niet lekker op straat>> stuiteren. (mijn bescheiden mening)
Als Yuri naar de states gaat hoeft het vervoer sowieso geen punt te zijn. Als je die dingen maar niet in je handbagage stopt. Heb in het verleden wel vaker met diverse autoonderdelen in m'n koffer naar m'n werk op en neer gevlogen. Niet naar de states maar ik verwacht geen problemen zolang je het maar niet de cabine mee probeert in te nemen.

Mzzl,
DJ

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Onderstel Alfetta GTV en 75TS en (race)modificaties

vr mar 30, 2007 09:57

Met die stijfheid zit het wel goed, want de krachten voor een groot deel niet de neus in, maar naar die dikke balk onder je bodemplaat, waarop je een rolkooi hebt geplaatst.
Nee, daar heb je veel meer voor nodig! 6.5x meer is niet gering en de vlakke bodem is niet zo heel goed om het gegenereerde koppel door de torsies op te vangen, een kooi helpt niet echt.
Het lijjkt me dat je je achter ook wat met de vering moet doen om de hardheid voor te compenseren, en de auto weer in balans brengt tijdens het 'hangen' in de bochten.
Nee, het in de lucht hangen van het binnenste wiel, dat doet de stabi of de beperkte slag van je onderstel. Maar het is een samenspel van voor en achter. Alleen voorzijde 6.5x stijver maken is zinloos.
Koni's zijn al snel te min.

Er zijn raceklassen waar je niet met coilovers kan werken, ik ken persoonlijk geen voorbeelden, maar er is zeker met torsies een goede setup te krijgen.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Onderstel Alfetta GTV en 75TS en (race)modificaties

vr mar 30, 2007 13:44

Dat denk ik dus ook, dat 33mm torsies harder zijn dan de RS set. RS vind ik voor op de openbare weg nog ruimschoots acceptabel, eigenlijk wel prettig. Maar een setje 27mm torsies kost de wereld niet en lijkt me een mooi alternatief voor op straat. Ik zal de firma Performatek eens een offerte vragen voor de 27mm torsies, casterstangenkit en nog zo eens wat.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Onderstel Alfetta GTV en 75TS en (race)modificaties

za mar 31, 2007 13:38

Dat denk ik dus ook, dat 33mm torsies harder zijn dan de RS set. RS vind ik voor op de openbare weg nog ruimschoots acceptabel, eigenlijk wel prettig. Maar een setje 27mm torsies kost de wereld niet en lijkt me een mooi alternatief voor op straat. Ik zal de firma Performatek eens een offerte vragen voor de 27mm torsies, casterstangenkit en nog zo eens wat.
Ik heb ook interesse in de 27mm torsieset voor de 75, misschien kan je dat meenemen in de offerte.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

Re: RE: Onderstel Alfetta GTV en 75TS en (race)modificaties

za mar 31, 2007 13:59

Dat denk ik dus ook, dat 33mm torsies harder zijn dan de RS set. RS vind ik voor op de openbare weg nog ruimschoots acceptabel, eigenlijk wel prettig. Maar een setje 27mm torsies kost de wereld niet en lijkt me een mooi alternatief voor op straat. Ik zal de firma Performatek eens een offerte vragen voor de 27mm torsies, casterstangenkit en nog zo eens wat.
Ik heb ook interesse in de 27mm torsieset voor de 75, misschien kan je dat meenemen in de offerte.
Verzendkosten staan er niet bij, maar voor de mensen die graag een indicatie hebben en de site nog niet gevonden hadden, hier een linkje naar de online catalogus van Performatek: KLIK

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Onderstel Alfetta GTV en 75TS en (race)modificaties

zo apr 01, 2007 17:13

Die $369,- is dat per stuk of per twee (links en rechts) ?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4420
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Onderstel Alfetta GTV en 75TS en (race)modificaties

zo apr 01, 2007 17:35

Die $369,- is dat per stuk of per twee (links en rechts) ?
is een set, dus L+R.

Mzzl,
DJ

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Onderstel Alfetta GTV en 75TS en (race)modificaties

zo apr 01, 2007 18:11

Dus feitelijk is dat te geef, met de huidige dollarkoers.

@ iedereen: ik wil best proberen of ik voor meerdere mensen torsies kan laten verschepen via de zaak, maar ik ga absoluut niks beloven. En als blijkt dat ik het alleen voor mezelf kan regelen (ik heb uiteindelijk van iemand een vorm van goedkeuring nodig, er staat een naam op de zending) dan zij dat zo. [/b]
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Onderstel Alfetta GTV en 75TS en (race)modificaties

zo apr 01, 2007 22:49

Yuri, als je wat kan meenemen hou ik me ook aanbevolen voor een set lange (116 serie) 33mm torsies.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Onderstel Alfetta GTV en 75TS en (race)modificaties

vr apr 13, 2007 12:40

Bij dikke torsies hoort ook dit speeltje:

Afbeelding

Dan pas kan je het goed afstellen. Ik vraag me af wat dit kost... verkrijgbaar bij www.bianchi-kopp.de

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Onderstel Alfetta GTV en 75TS en (race)modificaties

vr apr 13, 2007 13:41

Leuk speelgoed, maar zeker buiten je budget. Ik schat ~1000,- euro
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4420
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Onderstel Alfetta GTV en 75TS en (race)modificaties

vr apr 13, 2007 21:55

Bij dikke torsies hoort ook dit speeltje:

Afbeelding

Dan pas kan je het goed afstellen. Ik vraag me af wat dit kost... verkrijgbaar bij www.bianchi-kopp.de

Groeten, Pieter
PRECIES!!!! dit speeltje bedoelde ik. Jaren geleden (10??) ook eens bij AW delta in duitsland gezien. Toen al iets van DM900.
Maar als je serieus wilt racen met dikke torsi's hoort dit erbij.
Dus goedkoper het neusje "opstijven" en coiloverset gebruiken.
(NB er schijnen klassen te zijn oa in US of A waart je niet met coilovers of je gtv mag racen omdat het niet origineel is)

Mzzl,
DJ

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5597
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Onderstel Alfetta GTV en 75TS en (race)modificaties

za apr 14, 2007 11:34

youngtimers in NL zijn coilovers volgens mij ook niet toegestaan. Daar moet geprepareerd worden volgens homologatie.
Qua bouwjaren komen de gtv`s aardig in de buurt voor mogelijkheid voor deelname. Ik denk ook dat een auto die nog terug te bouwen is in ieder geval bij eventuele verkoop later meer waarde heeft. Zou een overweging kunnen zijn om mee te laten wegen bij wat je verandert.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1772
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: Onderstel Alfetta GTV en 75TS en (race)modificaties

vr mei 04, 2007 20:15

Heel interessant topic! Wat ik mij al lang afvraag (niet voor een reesert maar voor een straatauto):
Wat is precies het verschil tussen de schokdempers van een 116-serie (Giulietta van 1984) en een AR 75 T.Spark van 1990? Qua montage geen verschil geloof ik, maar toch zie ik voor die twee wagens verschillende bestelnummers bij vele schokdempermerken.
Of zijn de bevestigingspunten wel gelijk maar is de dempingskarakteristiek anders?

Terug naar “Racen - Technisch”