guidowien
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: zo sep 24, 2006 16:45

steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

za mar 31, 2007 20:48

Hi,

ik rij met een aangepaste alfa 75 ca. 4500km/jaar op het circuit (nordschleife). Vermogen is orginieel onderstel is intrax (maar nog geen camber achter). Een van de zwakkere punten van de auto zijn momentel de steekassen. Ik rij er 2 tot 3/jaar kapot. Weet iemand een oplossing om dit tegen te gaan? Ik rij momenteel met 2e handse steekassen deze krijgen wel nieuwe hoesjes en vet, maar vraag mij bijvoorbeeld af of de aanschaf van een nieuwe set steekassen een oplossing zou zijn. Of gaan deze ook snel kapot? Of heeft iemand ervaring met andere oplossingen?

groet
guido

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

za mar 31, 2007 20:52

Omschrijf eens wát er steeds stukgaat. De binnenste homokineethoes door de warmte? Of wat anders?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

guidowien
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: zo sep 24, 2006 16:45

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

za mar 31, 2007 22:17

De binnenste (aan de bak kant) homokineet gaat kapot. Beginnend met licht tikken dat steeds erger wordt. De hoesjes zijn dan gewoon heel en vet zit er gewoon in.

groet
guido

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

za mar 31, 2007 23:29

Bekend probleem. Was bij mij de enige storing aan mijn 75TS in een jaar ringen / driften en trackdays die ik heb gehad: 2x kapotte homokineet aan de bak zijde. De homokineet die ik naar aanleiding van kapot rubber zelf had gevuld een standaard homokineet vet ging het eerst stuk. Vet verbrand. Het originele oude "alfa" vet hield het langer vol.

De simpelste oplossing is de beste kwaliteit vet (hoge belasting en hoge temperatuur eigenschappen) gebruiken in de homokineten die je kan vinden. (en natuurlijk beginnen met zo goed mogelijke homokineten) Op aanraden van ervaringsdeskundige heb ik er nu red line CV2 in zitten. Gekocht bij ASP in Delft. Auto is nog in opbouw op het moment dus nog geen eigen praktijk ervaring. Gezien de prijs van het spul zou je verwachten dat het heel erg goed moet werken........
Er zullen ongetwijfeld meer goed geschikte vetten zijn. Kwestie van navragen bij deskundige leverancier of garage / race preparatie bedrijf bij jouw in de buurt.

Probleem word overigens veroorzaakt door de warmte die uit de achterremmen komt.

Nog 2 zaken die kunnen helpen probleem te tacklen (duurder en meer werk)
- overstappen naar V6 aandrijfassen (zwaarder en deze hebben een tussenring waardoor de homokineet thermisch beter geisoleerd is van de schijf)
- overstappen naar geventileerde achterremschijven van een SZ. Performatek verkoopt de benodigde modificatie sets voor je achterremtangen. (dollarkoers is behoorlijk gunstig momenteel)

NB wat voor bakolie gebruik je en hoe vaak ververs je de olie? Als de hitte van de remmen je homokineten sloopt kan je wel nagaan hoe heet je bak word..............

Succes en mischien die najaar als m'n eigen 75 weer klaar is (hoop ik) tot ziens op de ring,

DJ
Laatst gewijzigd door DJ op zo apr 01, 2007 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

zo apr 01, 2007 08:55

Zorgen dat de warmte niet meer zo makkelijk in de homokineet kan komen., door de tussenstrukken uit rvs te vervaardigen (minder warmtegeleiding).
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4421
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

zo apr 01, 2007 09:30

Zorgen dat de warmte niet meer zo makkelijk in de homokineet kan komen., door de tussenstrukken uit rvs te vervaardigen (minder warmtegeleiding).
Dat worden wel dure tussenstukjes als je kijkt naar het model van het origineel en als je dat vervolgens wilt namaken...........Maar zal inderdaad ook helpen. Mischien eerst eens een rvs vulflensje ertussen. Is iets eenvoudiger te realiseren.

Mzzl,
DJ

guidowien
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: zo sep 24, 2006 16:45

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

do apr 05, 2007 18:13

HI

bedankt voor de tips, zal het eens met beter vet proberen, gezien de hitte die op circuit onstaat zal dat wellicht iets helpen.

ad DJ :Versnellingsbak olie vervang ik 1 keer per jaar.

groet
guido

Gebruikersavatar
Timmerklits
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:58
Locatie: Hoeselt
Contacteer: Website

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

do apr 05, 2007 20:19

Hello,

Ik zou gewoon de remmen naar buiten brengen dan heb je dit probleem niet meer.

Wij hebben hier nooit echt last mee gehad, maar hadden dan ook altijd de remmen aan de wielen staan.
Alfa Romeo 75 1.8 ie - Alfa Romeo 75 1.8 Turbo Evoluzione (under construction al veel te lang) - Alfa Romeo 75 TS Graduate - Alfa Romeo Giulietta QV 1750 TBI

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

do apr 05, 2007 23:28

Hello,

Ik zou gewoon de remmen naar buiten brengen dan heb je dit probleem niet meer.

Wij hebben hier nooit echt last mee gehad, maar hadden dan ook altijd de remmen aan de wielen staan.
Beetje off topic;
Nick ,da's op een circuitwagen neem ik aan? Een auto die een kenteken heeft (die dus een technische 'schouwing' moet ondergaan) gaat hier nooit door geraken denk ik met aangepaste remmerij?? :cry:
Is de handrem ook nog bruikbaar in deze situatie ? (zo ja, hoe opgelost? :? )
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Andretti Molletti

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

do apr 05, 2007 23:42

Ik denk dat je in Nederland wel wegkomt met APK.
Je handrem mag denk ik wel hydralisch zijn als je een extra cilinder en hydraulische fly-off handrem neemt?

Je kan altijd een elektrische klep inbouwen: voet op de rem, klep naar achetern sluiten, en dan staan de achterremmen vast!

Dennis de Rooy had zoiets, ik weet alleen niet of het door de APK kwam?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

do apr 05, 2007 23:52

Ik denk dat je in Nederland wel wegkomt met APK.
Je handrem mag denk ik wel hydralisch zijn als je een extra cilinder en hydraulische fly-off handrem neemt?

Je kan altijd een elektrische klep inbouwen: voet op de rem, klep naar achetern sluiten, en dan staan de achterremmen vast!

Dennis de Rooy had zoiets, ik weet alleen niet of het door de APK kwam?
Indien apk waardig lijkt me dit wel een zinvolle investering voor de gtv turbo reesert tzt. Ik meen dat er gecamberde dions met bmw freinerij aan de wielzijde 'in de handel zijn',maar het handrem vs apk issue is toch een stuk onduidelijkheid wat me weerhoudt om enthousiast zo'n as te bestellen... :wink:
Trouwens ; zo'n fly off handremhevel is toch niet conform apk ? (Meen dat de hevel trapsgewijs, zals bij een norma situatie, te vergendelen moet zijn??)
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

ErwinV6

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

vr apr 06, 2007 10:10

Vreemd mijn steekassen zijn zelfs met jaren Ringen nog nooit stuk gegaan, maarja ik geef misschien wel te weinig gas :lol:

Andretti Molletti

Re: RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

vr apr 06, 2007 10:31

Trouwens ; zo'n fly off handremhevel is toch niet conform apk ? (Meen dat de hevel trapsgewijs, zals bij een norma situatie, te vergendelen moet zijn??)
Grtz,fRank
Dat zeker niet want kijk maar eens naar de elektrische AAN-UIT handremmen van tegenwoordig.
Ik dacht alleen dat het een apart systeem moest zijn naast het hydraulisch systeem vd achterremmen. Dus extra kabel of extra hydraulisch systeem ivm uitvallen hoofdsysteem.

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 683
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

vr apr 06, 2007 10:38

Remmen bij de wielen zijn heel interessant, maar betreft de apk, hoe heeft Lenz dit opgelost? ik meen dat hij 75 voorremklauwen gebruikt...

Andretti Molletti

RE: steekassen bij 75 circuitauto vaak kapot

vr apr 06, 2007 11:21

155 achterremklauwen MET handrem mechaniek?

Terug naar “Racen - Technisch”