Zo, gisteravond de eerste klusjes gedaan.
Eerst al mijn gereedschap opgehaald en in de loods gelegd.
Daarna maar eens begonnen. De vragen aan de experts (jullie) heb ik
dikgedrukt, ik zou heel erg geholpen zijn met jullie uitleg!
- Wat naar de roest gekeken, er is werkelijk weinig aan de hand. Het enige wat vervelend is zijn de bobbels onder de verf bij de voor- en zijruiten. Wellicht dat ik daar tzt nog een keer wat aan ga doen. Dan pak ik ook alle lelijke plekken aan en laat ik m ook overspuiten hoor! (Kost de wereld niet)
Wat er nu aan gaatjes zit ga ik hetzelfde repareren als het 75 schutbord. Dus eerst helemaal in de primer/roestomvormer zetten (binnen en buitenkant als je daar bij kan) en dan dichtmaken met glasvezel, en dan weer afwerken. Een dan een laagje rode spuitbus voor de mooi. Hiermee voorkom je erger, doordat je voorkomt dat er water loopt naar plekken waar dat niet de bedoeling is en dus niet weg kan. Als dat gebeurt (wat onder de achterklep goed te zien is), dan krijg je vanzelf verdere roestschade, meestal van de ergere soort.
De belangrijke plekken zijn al gelast, duidelijk te zien door iemand die dat kan. Ingelaste plaatjes zijn uitgezaagd, ingepast en helemaal doorgelasd, dus niet erop leggen en een beetje aanbakken, en de roest eronder laten zitten. De reparatie in de reservewielbak is helemaal een mooi stukje vakwerk.
- Alle doppen uit de bodem gehaald (een complete set) en de stoffer door het interieur gehaald. Alle losse onderdelen en schroefjes verzameld.
- Eén van de losse schroefjes was het ontbrekende choke-kabel klemmetje. Dus die weer goed gemonteerd en de choke werkt weer.
Links naast de choke hendel zit nog een hendel. Waar is die voor?
- Missende bout in de wattstang gedraaid, ik greep direct raak in mijn eigen voorraad 8.8 bouten.
- Uitlaat terug gehangen. Bungelde er nog los onder van Yuri's hulpkoppelingcylinder avontuur. Wederom greep ik raak in mijn voorraad, een nieuwe uitlaatklem en passende (lange) ophangrubbers.
- Kachel zo lang weer doorgelust ivm lekke ingaande slang. Hier kan je bij zonder het dashboard te lossen, dus dit zal ik snel verholpen hebben, ik heb zat slangen liggen.
- "Veerpootbrug" weer vastgezet met nieuwe bout. Dit ding verdient ook wel een likje verf.
- Stuur weer een beetje vastgezet in de rijrichting.
De electra wordt een avontuur. Het is grotendeels origineel, wel zijn er her- en der wat constructies die tot problemen kunnen leiden, en wat verouderde / versleten isolatie. Kan je verwachten van een auto van deze leeftijd. Maar dus niks in de orde van grote van de puinhoop in de gele 75. Ook moet ik me bekwamen in dit carbs blok met mechanische ontsteking, gelukkig heeft Dré daar een artikel over geschreven
Er lopen namelijk wat draadjes rond de ontsteking die ik niet begrijp.
De toegevoegde koelfanschakelaar is op een (redelijk) slimme manier aangelegd, hij zit tenminste parallel aan het thermocontact. Mensen houden van lange draden trekken, dat wel. Die losse stekker die Yuri had gevonden, moet waarschijnlijk nog ergens aan vast, want als die los hangt doet de fan niks.
Toen ik eronder lag even gemeten, de auto heeft 22mm torsies, geheel standaard.
Wel zitten er dikke (32mm oid) aandrijfassen met een spacer zowel aan de wiel- als bakzijde. Heel anders dan op de 75TS, komt dit van onder een GTV6 of een 75V6/Turbo vandaan?
Het raamzwengelmechanisme links moet weer werken voor de APK. Dit is er uitgehaald (popnagels uitgeboord) dus moet iets voor in de plaats komen. Ik heb 2 mechanieken uit de 75, ik ga eens kijken of dit pas te maken is. Recht zit het originele (staalkabel) systeem er nog losjes in, maar wordt het raam omhoog gehouden door een houten balk
Zal ik ook gaan vervangen, want dit is een Alfa, geen Morgan. Ook in het (voormalige) dakraam is hout verwerkt om de boel op zijn plek te houden, dit ga ik ook maar aanpassen want het is geen gezicht.
Al met al een leuke auto met weinig werk, tot nu toe alleen maar leuke klusjes. En de rotklussen heb ik al aan de 75 gedaan, dus daar schrik ik niet meer van. Er is een kans dat er wat hardyschijven moeten worden vervangen, daar kijk ik vanavond naar.
Onderdelen die ik zoek:
- Rechter buitenspiegel (zwart)
- Set 75 wielmoeren (van die diepe voor zowel staal als lichtmetaal te gebruiken)
Groeten, Pieter