Zo, vanavond weer verder gegaan, totdat ik letterlijk door de nachtwaker uit de loods ben gejaagd.
Vandaag vooral de boel van onder geinspecteerd, de electra eens getest, en m ook nog even gestart.
Het is werkelijk ongelofelijk, maar deze auto is echt heel erg hard. Ik heb gezocht naar pijnpunten maar niet gevonden. De voorste chassisbalken zijn zelfs nog origineel zonder laswerk, en helemaal 100%. De linker A-stijl heeft bovenin een klein gaatje in de wielkast, dat paneel is een tikkie krokant, maar de rest is gewoon OK. De roest is dus allemaal op optische plekken. Alle structurele plekken zijn goed gerepareerd.
Ook even de hardyschijven bekeken, zijn alle 3 nog nagenoeg 100%, geen scheuren e.d.. Er is zeer veel remvoering op de DS3000 blokken, voor zijn nieuwe stuurkogels, een nieuw/gereviseerd stuurhuis en nieuwe remslangen gemonteerd. Ook de gele koni's zijn nog erg fris. Ik heb inderdaad het type auto waarvan de castorstangen geklonken zitten op de bovenste draagarmen. Zodra hier 105 kogels komen, flex ik ze wel los.
Ik heb ook nog even met de uitlaat gerommeld om m zo op te hangen dat ie vrij hangt, en de middelste uitlaatklem weer vastgezet.
De electra is erg interessant. Alarmlichten doen het, knipperlichten niet. Remlichten werken ook niet. Linksvoor werken de koplampen niet behalve stadslicht, rechtsvoor wel, stad, dim en groot... Nadat ik m gestart had, kon ik zien dat de temp en olio metertjes het ook doen. Kachelfan doet het, dashboardverlichting doet het ook. Ruitenwissers hebben hetzelfde als de 75, alleen de onderste stand werkt. Ik ga snel op zoek naar schema's en de ontbrekende relais. Koelfan werkt waarschijnlijk ook niet, die loshangende stekker heb ik ook gevonden.
De aansluiting van het ruitensproeipompje zat op dezelfde plek als de 75, dus was zo gevonden en deze draden doen het. Dus alleen een tankje met pompje ergens monteren.
Nadat ie gestart was (duurde aanzienlijk korter dan bij Yuri in de loods) liep ie al gauw zonder choke zeer netjes en rustig stationair. Geen gebonk, gestoot en gepuf maar gewoon netjes pruttelen. Bij het gasgeven in de loods was er wel een lichte blauwe walm zichtbaar, maar niks om van te schrikken. De vloer onder de auto bleef ook tijdens het draaien kurkdroog. De auto heeft al Golden Lodge bougies, dus vervangen lijkt me onzin gegeven dat ie zo goed loopt.
Omdat de koppeling en remmen nog niet ontlucht zijn, kon ik nog niet rijden. Dat zal nog even op zich laten wachten, ik moet ook weer remvloeistof bijbestellen.
Kortom, als de koppeling en bak gewoon werken, zal mijn werk zal zich vooral richten op het conserveren/verfraaien van de koets en het repareren van de electra en de diverse kleinigheden. Om iedereen die deze auto ziet een plezier te doen, laat ik m misschien nog spuiten ook
Morgen een dagje sleutelvrij, donderdag waarschijnlijk weer meer.
Groeten, Pieter
PS Had ik al vermeld dat ie GEWELDIG
klinkt en ik niet kan wachten om met deze kar te
??!!!
Echt een aanwinst dit bakkie!