Gebruikersavatar
deconstruction
Newbie
Newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:15
Locatie: Weesp, N-H

33 type 3 achteras remtrommel borgmoer

zo apr 01, 2007 17:46

Weet iemand hoeveel Nm? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
deconstruction
Newbie
Newbie
Berichten: 43
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:15
Locatie: Weesp, N-H

RE: 33 type 3 achteras remtrommel borgmoer

zo apr 01, 2007 17:50

Net gevonden hier op de forum :)
Zet de naafmoer vast met 25-29 Nm (2,5-2,9 kgf.m) terwijl u gelijktijdig het wiel viermaal rechts- en linksom draait.
- Draai de naafmoer iets los en sla met een kunststof hamer enkele malen op de astap.
- Draai de naafmoer met de hand vast.
- Controleer met een meetklok de axiale speling (0,01-0,05 mm) van het wiellager. Stel zo nodig af door de naafmoer te verdraaien.
- Borg de naafmoer door de kraag te stuiken.
- Monteer de naafdop en het wiel en zet de auto weer op de grond.

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: 33 type 3 achteras remtrommel borgmoer

zo apr 01, 2007 18:36

- Controleer met een meetklok de axiale speling (0,01-0,05 mm) van het wiellager. Stel zo nodig af door de naafmoer te verdraaien.
dat is wat lastig want niet iedereen heeft een meetklok. Ik zet altijd het wiel er weer op en draai dan de moer aan (ondertussen het wiel draaien) todat er geen voelbare speling meer op het lager zit. Dat luistert vrij nauw want als hij iets te strak staat is je lager snel kapot.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Maarten33
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 15:39
Locatie: Delft

RE: 33 type 3 achteras remtrommel borgmoer

wo apr 04, 2007 01:40

In de manual van de type 2 is er nog sprake van een speling tussen 0 en 0,05mm. Ik heb voor mijn type 3 wel speciaal een meetklokje met magneetstatief aangeschaft (40 euro is nog te overzien). Bij het ene lager bleek dat hij op het gevoel al soepel draaide bij een speling van ongeveer 0, bij het andere lager draaide hij pas echt soepel als er een voelbare speling opzat (0,1mm bleek bij nameten). Dat werd beter na schoonmaken en opnieuw in het vet zetten. Op het gevoel moet dus wel te doen zijn. Een andere vuistregel is: handvast aandraaien, dan 1/8 slag terug, maar dat lijkt me toch minder nauwkeurig. Vergeet na montage niet de moer te stuiken, meestal zal het wel goed gaan, maar je wilt toch niet dat hij losloopt.
Alfa 33 1.5IE '92 rosso 130

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: 33 type 3 achteras remtrommel borgmoer

wo apr 04, 2007 10:57

@ deconstruction:
Heb je al een Alfa 33 vraagbaak (dat is een boek)? Daar staat namelijk ontzettend info in over 33's, ik heb dat boek en heb er erg veel aan.

Gebruikersavatar
dvermaat
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: za feb 11, 2006 22:03
Locatie: Groot-Ammers
Contacteer: Website

Re: RE: 33 type 3 achteras remtrommel borgmoer

wo apr 04, 2007 22:30

Een andere vuistregel is: handvast aandraaien, dan 1/8 slag terug, maar dat lijkt me toch minder nauwkeurig. Vergeet na montage niet de moer te stuiken, meestal zal het wel goed gaan, maar je wilt toch niet dat hij losloopt.
Ik heb het bij die van mij ook zo gedaan en heb dat voor de zekerheid nog even laten controleren bij de APK en het zat goed.
Je kon het ook best wel aardig voelen wanneer ie goed zat vond ik
Nu:
Gehad:
[url=http://www.davidvermaat.nl/coppermine/t ... p?album=47]Giulia Super lusso, hawthorn white[/url]
147 2.0 Distinctive selespeed
33 1.5 ie imola

Terug naar “Algemene Technische vragen”