Met het mooie weer geen excuus om niet te sleutelen
Vandaag weer een middag bezig geweest.
Bij nadere inspectie, blijkt dat ik met de originele constructie (HCK rechtstreeks op het pedaal) ongeveer 1cm HCK-slag mis.
Oftwel, het koppelingspedaal zit al op de vloer, maar de HCK kan nog verder worden ingedrukt.
Dit lijkt weinig, maar de cylinder heeft maar een cm of 5 totaal. Dus leek het me de moeite waard om hier iets aan te doen.
Zodoende heb ik een beugeltje tussen het koppelingspedaal en cylinder gefabriekt.
Het zijn 2 plaatjes geworden met ieder 2 gaten, waardoor de HCK niet in het koppelingspedaal, maar er vlak onder bevestigd zit.
Het zit met 2 bouten en moeren vast, het oorspronkelijke (versleten) busje met borgpen is komen te vervallen.
Natuurlijk is er de kans dat dit zich loswerkt, maar ik kan altijd nog met threadlock en zelfborgende moeren in de weer.
Ik heb nog niet ontlucht en getest, maar bij het bevestigen bleek dat het pedaal nu ineens hoger staat dan het rempedaal.
Ook de schakelaar op het koppelingspedaal (
Waar is dit voor??) kan weer zo worden afgesteld zo dat ie het doet.
Dit is een indicatie dat het de bedoeling is van Alfa Romeo dat het koppelingspedaal rond deze hoogte zit. Wel lijkt me dit beugeltje niet originali, dus verdenk ik deze HCK nog steeds.
Bij het intrappen stuit ik ongeveer 2 cm voordat het pedaal de bodem raakt op het einde van de HCK. Zal wel niet horen, maargoed.
Deze week ga ik de boel ontluchten en eens kijken of ik nu voldoende koppelingslag heb.
Verder heb ik vandaag veel met de Powerfile gewerkt. Erg handig bij het kaalmaken van roestplekken, vooral in hoekjes waar de haakse slijper niet bij kan, en je kan er veeeel subtieler mee werken. Ik heb de parafan ook helemaal klaar voor een laagje oranje:
Bijna alle plekken zijn nu klaar voor de primer. De deuren heb ik leeggekrabt van binnen, zijn gewoon nog hard. Met wat roestwering kunnen ze nog jaren mee.
De achterklep heb ik ook losgehaald, geen roest boven in de afwatergoot of onder het rubber. Dus alleen kaalgehaald klaar voor de primer.
Het dak ga ik nu niet te veel aan doen, want er zit een laag plamuur op, niet gewoon meer.
Daar valt geen eer aan te behalen zonder het eerst helemaal kaal te halen en opnieuw te beginnen.
Dan verwijder ik direct de bak van het open dak wat er ook nog in zit, weegt flink wat kilootjes.
De achterklep zelf is rot in de onderste raamhoeken. Hier ga ik eerst wat Owatrol olie doorheen gieten, alvorens te primeren, en dan te kijken of het nog lekdricht te maken is met glasvezel. Dit heeft wel de voorkeur, want de roest ellende achter is veroorzaakt door waterlekkage, en ik denk met name uit de achterklep.
Rond de achterlichten is nog voldoende staal aanwezig. Alleen links achter zal ik glasvezel moeten gebruiken, maar er is nog voldoende staal dat de originele vorm er nog in zit.
Het voorfront is ook nog OK, voldoende hard. Hier zit de rode verf beter vast, dus behandel ik alleen de roestplekken. Met de grilles gedemonteerd kan ik ook achter het voorfront bij het radiatorschot komen. De naden van het radiatorschot ga ik schuren en ook in de primer zetten.
Al met al zal de GTV een bonte oranje gestippelde verschijning zijn als ik ermee klaar ben, maar tenminste wel weer klaar voor het Hollandse klimaat. Wellicht pak ik met mijn rode spuitbus nog wat plekjes mee om het iets beter te krijgen. De straatbanden (met nog net genoeg profiel) liggen ook klaar voor montage.
Dan zal ik alleen nog de koppeling werkend moeten krijgen
, een ruitenwissersproeier installatie vinden, kopen en inbouwen, en de laatste lampjes aan de praat krijgen en dan is ie er klaar voor!
Wordt vervolgd deze week.
Groeten, Pieter