Je hebt gelijk Marco,
Mijn onbekendheid met dit forum zorgde ervoor dat dit bericht een nieuw bericht werd en niet terrecht kwam in het modelauto-forum wat mijn bedoeling was.
Die Togi's op MP zijn overigens FongalTogi's. Modellen uit de huidige productie. Ze wijken iets af van de originele Togi's. Het chroomwerk is nu nikkelkleurig (wat geler) terwijl dit voorheen verchroomd was. Deze FongalTogi's worden geproduceerd door de huidige eigenaar Lanzani. Zie
www.togi.it
Deze Lanzani heeft midden jaren 90 Togi overgenomen van de oprichter Lorenzini. Hij was voor doe tijd de leveranciervan het metalen spuitgietwerk. Togi doet hij er overigens bij, al een soort uit z'n krachten gegroeide hobby. Vandaar dat je op mails aan hem bijna nooit antwoord krijgt en er nauwelijks nieuwe ontwikkelingen zijn.
Aangezien ik het hier nog helemaal niet gelezen heb: inmiddels hebben ze de Duetto opnieuw uitgebracht. Hier was al sinds 2003 sprake van. Deze Duetto wijkt wel een heel klein beetje af van het origineel: op de kofferklep zit nu een photo-etched embleem, helaas. Persoonlijk vind ik het niet zo passen bij een (eigenlijk veel te groffe) Togi.
Voor deze nieuwe Duetto hebben ze een oude geleend van een itaiaanse verzamelaar en op basis daarvan (deels) nieuwe matrijzen gemaakt. Deze verzamelaar was overigens niet zo happig op het uitbrengen van een nieuwe serie en heeft Lanzani gevraagt om het model vrij duur te maken (nog duurder dus dan de gewone Togi's). Ook is er sprake van geweest om dit model in roze uit te brengen zodat er een duidelijk verschil zou bestaan met de oude Duetto. Die gaan inmiddels voor zo'n 900 euro! weg, als je er al één kunt vinden.
Gelukkig is het model tegen een redelijk bedrag verkrijgbaar en in normale kleuren. Zelf heb ik één van de eerste nieuwe (genummerd met nr 31 van de 100 en met certificaat op naam) productie-modellen. Naast de genummerde serie is er ook een ongenummerde serie.
Bestellen kan via de site maar pas op: ze versturen onder rembours en dat kost erg veel geld: 45 euro extra, wat de prijs op 225 euro doet komen.
Er is sprake van dat ook de Giulia berlina opnieuw wordt uitgebracht, maar gezien de ruim 3 jaar die nodig was om de Duetto opnieuw uit te brengen (heeft alles te maken met de enorm hoge kosten voor het maken van matrijzen) moet ik dat nog eerst zien...
Overigens voor wie dit niet weet: Togi staat voor 'TOnino GIocattoli' wat zoveel betekend als Tonino toys. Tonino was de voornaam van de oprichter Lorenzini.
Corrado