Ha,
Da's waarschijnlijk het eerste juiste antwoord, maar Iwema kennende heeft hij hier zelf ook wel een antwoord op.
Dit is wat ik erover kan vinden: Een bougie heeft twee functies: een vonk geven (duh) en warmte afvoeren (huh?). Die laatste functionaliteit bepaalt of een bougie "koud" of "heet" is, waarbij "koud" aangeeft dat de bougie veel warmte afvoert. De bedoeling is een goede temperatuur voor de volgende ontbranding te creëren, plusminus 850 graden. Per definitie dus: hoge toeren = koude bougie en lage toeren = hete bougie.
Als mijn info klopt werd voor Nords oorspronkelijk de "Silver Lodge" aanbevolen. De later aanbevolen "Golden Lodge 2HL" is twee eenheden kouder maar schijnt wel de basis te zijn voor de equivalentie "NGK BP7ES". Een Nord zou dus waarschijnlijk zonder problemen een NGK B*5E* kunnen hebben als je 'm alleen voor straatverkeer gebruikt. Het probleem is aleen dat je niet zomaar alles kan uitproberen: te koud slaat je bougie zwart en loopt de motor klote, te heet gaat je motor kapot.
Oh en de wijze waarop de vonk wordt opgebouwd schijnt afhankelijk van de brandstof ook een verschil uit te maken. Als een 2HL goed is voor klassieke RON98 kan je waarschijnlijk beter een andere bougie gebruiken als je op 95 rijdt (of op LPG
). Naar verluidt kan dit een behoorlijk verschil opleveren in het verbruik.