Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: De beste bougie...?!

do mei 03, 2007 18:52

Wie heeft ooit onderzocht wat de beste bougie is voor een bepaalde motor?

Wat zijn de voor- en nadelen van de veschillende bougies?

Wie het weet mag het zeggen.

Hugo

Andretti Molletti

RE: De beste bougie...?!

do mei 03, 2007 19:42

haloooow
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op ma mar 16, 2009 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: De beste bougie...?!

za mei 05, 2007 02:19

Ha,

Da's waarschijnlijk het eerste juiste antwoord, maar Iwema kennende heeft hij hier zelf ook wel een antwoord op.

Dit is wat ik erover kan vinden: Een bougie heeft twee functies: een vonk geven (duh) en warmte afvoeren (huh?). Die laatste functionaliteit bepaalt of een bougie "koud" of "heet" is, waarbij "koud" aangeeft dat de bougie veel warmte afvoert. De bedoeling is een goede temperatuur voor de volgende ontbranding te creëren, plusminus 850 graden. Per definitie dus: hoge toeren = koude bougie en lage toeren = hete bougie.

Als mijn info klopt werd voor Nords oorspronkelijk de "Silver Lodge" aanbevolen. De later aanbevolen "Golden Lodge 2HL" is twee eenheden kouder maar schijnt wel de basis te zijn voor de equivalentie "NGK BP7ES". Een Nord zou dus waarschijnlijk zonder problemen een NGK B*5E* kunnen hebben als je 'm alleen voor straatverkeer gebruikt. Het probleem is aleen dat je niet zomaar alles kan uitproberen: te koud slaat je bougie zwart en loopt de motor klote, te heet gaat je motor kapot.

Oh en de wijze waarop de vonk wordt opgebouwd schijnt afhankelijk van de brandstof ook een verschil uit te maken. Als een 2HL goed is voor klassieke RON98 kan je waarschijnlijk beter een andere bougie gebruiken als je op 95 rijdt (of op LPG :twisted:). Naar verluidt kan dit een behoorlijk verschil opleveren in het verbruik.

Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: De beste bougie...?!

za mei 05, 2007 22:53

Hallo,

De bougie is het laatste deel de keten van ondedelen die zorgen voor de ontsteking.
Je moet de bougie dus ook niet los van de andere delen beoordelen.

De belangrijkste criteria voor een bougie zijn:

- Hij moet zo minmogelijk energie absorberen.
- Hij moet zo heet mogelijk zijn zonder dat er zelfontbranding gaat plaats vinden.
Hoe meer energie door de eigen warmte van de bougie aan het mengsel wordt overgedragen des te lager de eisen zijn die we aan de vonk hoeven te stellen.
Tevens heeft een hete bougie een hogere zelfreinigende werking, waardoor de bougie beter blijft werken.
- De ionistatiespanning moet zo laag mogelijk zijn.
- De verandering van electrode afstand in de tijd door de verbranding moet minimaal zijn.

Ik heb nog nooit een bougie gezien die een brandstofbesparing geeft.
Er zijn wel bougies die zoveel energie absorberen waardoor de vonk wordt gereduceert hetgeen resulteert in het niet plaats vinden van vele verbrandingen
Hierdoor zal het brandstofverbruik dus stijgen.

Welke de beste bougie is, is afhankelijk van de motor en de rest van de ontstekingsdelen.

Meten is weten.

Hugo IwemaLPG

ex0dus
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: do mei 11, 2006 19:44
Locatie: Eindhoven

RE: De beste bougie...?!

zo mei 06, 2007 09:39

Ik heb nooit verschil gemerkt tussen verschillende bougis. Ik denk dan ook dat het gewoon niet uit maakt.
In een oudere Alfa zou ik GL zetten omdat dat zo ook bedoelt is, in nieuwere gewoon NGK, zit je altijd goed...

Andretti Molletti

Re: RE: De beste bougie...?!

zo mei 06, 2007 10:11

holaaaw
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op ma mar 16, 2009 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: De beste bougie...?!

zo mei 06, 2007 10:13

ik wil ook nieuwe bougies kopen voor mijn 2L Nord + elec. ontsteking. Om het lekker goedkoop te houden rijd ik op gas.... Welke bougie zou ik dan moeten kopen? :oops:

Andretti Molletti

RE: De beste bougie...?!

zo mei 06, 2007 10:15

hihi
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op ma mar 16, 2009 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: De beste bougie...?!

zo mei 06, 2007 10:16

Das een snel antwoord, bedankt :D :wink:

Andretti Molletti

RE: De beste bougie...?!

zo mei 06, 2007 10:17

Racen zit in het bloed :mrgreen:

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

Re: RE: De beste bougie...?!

zo mei 06, 2007 10:33

Racen zit in het bloed :mrgreen:
:mrgreen: :thumbs:

Maar ik ga morgen ff boesjietjes hale :idea: 8)

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: De beste bougie...?!

zo mei 06, 2007 11:15

Ik heb nooit verschil gemerkt tussen verschillende bougis. Ik denk dan ook dat het gewoon niet uit maakt.
In een oudere Alfa zou ik GL zetten omdat dat zo ook bedoelt is, in nieuwere gewoon NGK, zit je altijd goed...
dat is wel heel simpel gezegd... :shock:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: De beste bougie...?!

zo mei 06, 2007 14:18

Helaas, maar ik ben docent naast andere beroepen die ik uitoefen.

Hierbij enkele opmerkingen.
Ik weet dat dit allemaal kort door de bocht is maar helaas heb ik geen tijd om alles diepgaant uit te leggen.

Ik heb hier wel een boek over geschreven dat ik niet ga uitgeven.

De weerstand van de bougie heeft een functie!
Voor vele wagens is deze weerstand noodzakelijk om geen electrische storingen in de electronica te krijgen.
Maar hoe lager de weerstand hoe beter.
Als je geen weerstand nodig hebt gebruik dan weerstandsloze bougies.

Het gaat ook niet om het feit of er wel een vonk is, maar om de energie overdracht van elctrische energie in warmte.
Hoe meer electrische enregie je in warmte omzet voor de vonkbrug van de bougie des te lager wordt de enrgetische waarde die je overhoud voor de ontsteking van je mengsel.

Voor LPG is de ontstekings temperatuur 540 graden C. (ruim 2 maal zo hoog als bij benzine)


Als de druk in de verbrandigskamer zou dalen als gevolg van een hogere temperatuur dan zou ook de ionisatie spanning dalen.
Als het al waar zou zijn dat de luchtdruk zou dalen door een hogere temperatuur dan zou dat ook wenselijk zijn.
Helaas is dit niet waar.

De ionisatie spanning welke nodig is om de vonkbrug van de bougie te overbruggen wordt door vele factoren bepaald:
druk
de verhouding van de veschillende gassen in de verbrandingskamer
de samenstelling van de veschillende gassen in de verbrandingskamer
Luchtvochtigheid
de afstand van de electroden van de vonkbrug
etc.
etc.

De bougie is het laatste deel in de keten van ondedelen die zorgen voor de ontsteking.
Je moet de bougie dus ook in samenhang met de andere ontstekingsonderdelen beoordelen.


Als je gaat experimenteren en meten dan blijkt hoe belangrijk een goede vonk is.

Hugo IwemaLPG
Laatst gewijzigd door Iwema op zo mei 06, 2007 22:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: De beste bougie...?!

zo mei 06, 2007 18:36

Met een kleine weerstand ipv bijna geen weerstand krijg je toch een hogere vonkspanning??? :?

Of bedoel je: Conventionele ontsteking: Weerstandsloze bougies nemen. : Electronsche ontsteking "R", alias bougies met een kleine weerstand.?
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: De beste bougie...?!

zo mei 06, 2007 20:34

Weer even kort door de bocht.

Voorafgaand aan de vonk heb je de ontstekingsspanning (ionistatiespanning)
Deze wordt niet beinvloed door de weerstand.
Er is immers geen stroom alleen maar spanning!!

Zodra de ionisatie is berijkt dan ontstaat er een electrischestroom.

De brandspanning (vonkspanning) van de bougie wordt ook niet beinvloeid door de weerstand.

De weerstand beinvloedt met name de ontlaatspanning, van de bobine tijdens het vonken.

Hoe hoger het voltage bij de bobine dat nodig is voor het laten voortduren van de vonk hoe korter de vonktijd is.
De energie die door de weerstanden wordt opgenomen verkorten de vonktijd.
De vonktijd bepaalt of er een ontsteking van het mengsel gaat plaatsvinden.

Tijdens het verbrandingsproces kan de vonkspanning van de bougie dalen dan wel stijgen als gevolg van drukwijzigingen in de verbrandingskamer.
Dit heeft ook weer invloed op de vonktijd.

Hier blijkt dus uit:
De ene vonk is niet gelijk aan de andere.

Hugo IwemaLPG

Terug naar “Algemene Technische vragen”