Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

Re: RE: alfasud sprint 1978... update 2

zo apr 08, 2007 20:52

Laten we de tips mbt roest rustig opbouwen :mrgreen:


Binnenbekleding achterlinks en rechts loshalen en dan erachter koekeloeren

ps gaan je achterramen nog los.??

De achterramen gingen 3 weken geleden nog gewoon goed naar beneden 8)
De fotoreportage van de complete restauratie heb ik nog. Zodra ik hem digitaal heb, zal ik hem naar je toesturen Wim.
Denk dat je achter de binnenbekleding geen roest zult vinden hoor :wink:


Grtz
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: alfasud sprint 1978... update 2

zo apr 08, 2007 23:11

Denk dat je achter de binnenbekleding geen roest zult vinden hoor Wink
Des te beter :thumbs:

Maar ja je weet natuurlijk maar nooit :wink:

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: alfasud sprint 1978... update 2

di apr 10, 2007 12:21

Top Martijn, die fotorapportage zou erg leuk zijn om erbij te hebben. Alles is nu rond toch, alles ontvangen wat je zou krijgen van mij toch?

Ik ga denk ik a.s. weekend eens wat doen.... althans, pfff dat hoop ik. Deze week gaat zowieso 1 van de auto's weer de weg op, en gezien de SW de enige is met geldige APK zal deze dat gaan worden. Absoluut geen straf hoor, alleen even hulpkoppelingcilindertje vervangen, schakelt zo lastig nu. Kan echt niet meer wachten om weer die brullende boxer voor me te horen zwoegen! Of ik ga gewoon even een dag vrijmaken om aan de Sud te werken, eerst maar eens een zondag strippen en kijken wat ik vinden ga. Dan delen bestellen, dan de boel vervangen, en dan maar eens een APK keuring uit laten voeren.

Binnenbekleding achter, de bekleding bij de achterschermen (bij de scharnierende raampjes?) etc neem ik aan ofniet? Nog een vraagje, iemand misschien per ongeluk nog een vraagbaakje werkplaatshandboek o.i.d. liggen. Digitaal of hardcopy? :roll:
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

Re: RE: alfasud sprint 1978... update 2

di apr 10, 2007 12:37

Nog een vraagje, iemand misschien per ongeluk nog een vraagbaakje werkplaatshandboek o.i.d. liggen. Digitaal of hardcopy? :roll:
zijn op Martkplaats voor 10 a 15 nog redelijk vaak te vinden.
Zorg wel dat je het kluwer handboek koopt en niet die van Olving. De Kluwer is gewoon net wat duidelijker en uitgebreider.

Heb de mijne alleen wel zelf nodig :wink:


maar kijk eens:
kluweropMP
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: alfasud sprint 1978... update 2

do mei 10, 2007 11:30

En weer even een klein update-je,

Nog steeds heb ik niet kunnen sleutelen, het enigste wat ik gedaan heb tot nu toe is het gappen van een zekering t.b.v. de SW. Maar, ik kon wel wat 'papierwerk' doen i.p.v. het sleutelwerk en dat is het oproepen van het originele klassieke kenteken. En dat heb ik binnen, en waar ik echt heel blij mee ben is het feit dat het nog een kenteken van de oude reeks is, dus 99-XX-99, ik was bang dat het eventueel een GX-99-XX kenteken zou gaan worden, maar van die reeks heb ik inmiddels al 2 auto's dus het is leuk om er een andere reeks bij te houden. Blauwe platen laten drukken (ja mag niet, weet ik, maar met zo'n kentekenreeks mag het vind ik) en het is weer zoals het ook bedoeld was.

Wat gaat er gebeuren, ik ben nog steeds bezig met Tuynder om de juiste delen te bestellen. Het interieur gaat eruit, al is het alleen voor mijn gemoedsrust, echter dit ga ik doen als ik APK heb. Doelbewust, dan kan ik namelijk lekker thuis op de oprit klussen wat ik toch wat lekker werken vind dan in de schuur. Dus wat gaat er dan wel gebeuren, 4 nieuwe bandjes (ben er nog steeds niet uit of ik de Ronals eronder blijf houden of toch voor de originele 13" velgen ga, maar die zijn wel in hele erge staat van ontbinding), nieuwe d-riemen + spanrollen en wat filtertjes. Remmen achter ga ik reviseren, voor ga ik trachten om de handremheveltjes weer gangbaar te maken door ze simpelweg weer op en neer te bewegen en eventueel wat te WD40-en. De remmen zelf zijn voor nog gewoon gangbaar, het zijn dus echt enkel en alleen de heveltjes, en gezien de verhalen (dank je Kas :wink:) over de schrik van de handremkabel ga ik eerst zo eens even kijken.

De voorbumper nog vervangen (Stof heb je hem nog?), neus weer in elkaar zetten, APK laten keuren en dan 1 dag even een flinke afstand rijden om het blok weer los te maken (uiteraard heel erg voorzichtig).

Vraag: De lampjes in de koplampen zijn H1 lampjes had ik begrepen, is hier een gele variant van? Beetje een kenmerk van mijn auto's die hebben allemaal gele koplampen en dat wil ik de Sud ook geven. En dan niet met een gele reflector, dat vind ik persoonlijk niet zo mooi namelijk.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: alfasud sprint 1978... update 2

do mei 10, 2007 19:28

(ben er nog steeds niet uit of ik de Ronals eronder blijf houden of toch voor de originele 13" velgen ga, maar die zijn wel in hele erge staat van ontbinding),
Vraag: De lampjes in de koplampen zijn H1 lampjes had ik begrepen, is hier een gele variant van? Beetje een kenmerk van mijn auto's die hebben allemaal gele koplampen en dat wil ik de Sud ook geven. En dan niet met een gele reflector, dat vind ik persoonlijk niet zo mooi namelijk.
Ronals op een chroombumper Sprint ( of Sud ) ben ik niet kapot van. Dat hoort meer bij de jaren 80. Waarom geen 14 inch staal monteren? Dat staat net iets stoerder maar valt bijna niet op.
Gele H1 lampen bestaan. Osram heeft ze, weet ik. Klik maar es hier. Hoe geel ze schijnen weet ik niet.

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: alfasud sprint 1978... update 2

do mei 10, 2007 22:37

bumper heb ik nog hoor, kom maar langs :) leuk!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Re: RE: alfasud sprint 1978... update 2

vr mei 11, 2007 09:00

Ronals op een chroombumper Sprint ( of Sud ) ben ik niet kapot van. Dat hoort meer bij de jaren 80. Waarom geen 14 inch staal monteren? Dat staat net iets stoerder maar valt bijna niet op.
Gele H1 lampen bestaan. Osram heeft ze, weet ik. Klik maar es hier. Hoe geel ze schijnen weet ik niet.
Kas, heb jij een foto van die 14" velgen. Want wat ik ook namelijk super mooi vind is verbreed staal.... en de kosten daarvan zijn ook niet echt schikbarend... Ik weet zelf ook nog niet of ik de 15" Ronals wel of niet mooi vind onder de Sprint, het is toch wel erg groot... daarnaast staat er al 1 van de auto's op Ronals.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: alfasud sprint 1978... update 2

vr mei 11, 2007 14:45

Ik zie nu pas dat de sprint van eigenaar verwisseld is. :!:
Te druk met m'n eigen sprint. :wink:

Waarom niet gewoon 13'' eronder? Lekker nostalgisch. 8)

Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

Re: RE: alfasud sprint 1978... update 2

vr mei 11, 2007 18:04

Ik zie nu pas dat de sprint van eigenaar verwisseld is. :!:
Te druk met m'n eigen sprint. :wink:

Waarom niet gewoon 13'' eronder? Lekker nostalgisch. 8)
Hij is idd al weer poosje terug gewisseld :wink:


vwb de velgen: zelf vond ik 15" erg stoer staan. Zat er destijds zelf aan te denken om de orginele choormbumper eraf te laten en er bv alleen een klein kort kenteken houdertje op te zetten.
(zoals bij sommige bertjes, maar ik kan er even geen digi foto van vinden :? )

En wim: kijk maar even KAS zijn site, zijn QO staat op 14"staal, mijn QO staat op 13" kun je vergelijken ;)


ga je a.s. zondag trouwens nog naar de registerdag?

groeten
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: alfasud sprint 1978... update 2

wo aug 29, 2007 11:27

EINDELIJK!!!! eindelijk weer een update, eindelijk weer tijd gehad, eindelijk weer eens kunnen werken!

De Sprint loopt weer, zelfs heel voorzichtig al wat meters ermee gemaakt. Rempedaal ligt echt helemaal onderin, hij remt wel, maar de vrije slag is gigantisch. Iemand enig idee waar het vandaan zou kunnen komen? Ik denk zelf gewoon alles nog een keer ontluchten, hij zakt dus ook niet weg onder je voeten op het moment dat de auto loopt. Of zou het de hoofdremcilinder kunnen zijn? Of remt ie dan helemaal niet.......

Heb afgelopen 2 dagen de distributieriemen vervangen, en wat waren die spanrollen ontzettend slecht zeg, je hoorde de lagers kraken, ze draaiden ontzettend ligt en er zat aanzienlijke hoeveelheid speling op. Dus ik ben heel blij dat ik dat opgelost heb. Is toch wel wat lastiger werken dan aan de 33's, het is daar voorin de Sprint toch allemaal net wat krapper.

Voor het eerst sinds 8 jaar denk ik dat de 1.5TI weer eens helemaal warm heeft kunnen lopen, hij loopt wel erg rijk, maar uiteindelijk begon hij steeds beter te lopen. Wel als een gek roken in het begin, maar ook dat werd steeds minder. Stond hij in het begon nog heftig te schudden bij stationair lopen, liep hij op het einde toch een stuk rustiger.

Wat nu: Ik vrees voor de koppakkingen... ik weet niet waarom, maar ik ben bang dat die door de lange tijd stilstand doorgeslagen zijn. Het was gisteren net te donker om eens te kijken hoe de koelvloeistof (die ik aan heb moeten vullen) eruit zag. Dat ga ik zo maar even doen. Maar ik vond de olie (zichtbaar bij de nokkenassen bij het timen van het blokje voor de d-riemen wissel) er een beetje blauwerig uitzien (kleur van koelvloeistof?). Daarnaast werkte gisteren inene alle elektriek niet meer, dus daar ook maar eens naar gaan kijken zometeen. Hopenlijk gewoon een zekeringen kwestie. Denk het wel, gezien niks werkte. De Sprint is denk ik persoonlijk toch niet zo heel erg mooi gerestaureerd, vooral de lak is er niet mooi op aangebracht, op sommige plekken lijkt het wel of het met een roller is gedaan. Ik ben wel van mening dat de koets erg netjes gelast en gerestaureerd is.

Martijn, had jij misschien al wat foto's van de restauratie digitaal?

Afbeelding
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

RE: alfasud sprint 1978... update 2

wo aug 29, 2007 12:10

Kijk! goed dat je meteen met de D riem bent begonnen! Koppakkingen slaan bij een boxer niet zo 1 2 3 door. En blauwachtige olie? wat voor kleur koelvloeistof heb je toegevoegd?

Vwb de remmen: Nog een keer goed ontluchten en eventueel de achterkant iets omhoog zetten tijdens het ontluchten. Want toen je hem ophaalde had hij volgens mij niet zo'n grote slag als je nu beschrijft.

Raar dat nu ineens alle elektriek is uitgevallen!?! Alles deed het juist nog prima... moet ergens een zekering zijn of een slecht kontakt.
De foto's moeten nog steeds worden ingescant door een vriend van me... (al ruim een half jaar.....)
Het las en plaatwerk is heel netjes gedaan, maar idd het spuitwerk hadden ze beter meteen kunnen uitbesteden :?
Maar je plan was toch om hem tzt weer te laten spuiten in het orginele groen?

En heb je je orginele kenteken al binnen?
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: alfasud sprint 1978... update 2

wo aug 29, 2007 19:20

Morgen kan ik de blauwe platen ophalen 8)

Helaas vandaag geen tijd gehad om te kijken hoe het blokje eruit ziet nu na afgelopen draaiuurtje, dus dat komt morgen. Als ik nog een beetje tijd heb morgen ook maar eens beginnen met het opbouwen van de neus. En de boel maar eens goed gaan ontluchten (kan ons mam mooi mee helpen :D )
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: alfasud sprint 1978... update 2

wo aug 29, 2007 19:36

Ik neem aan dat deze de klauwen nog aan de bak heeft? Zo ja, afstelling van de blokjes kan ook te groot zijn.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: alfasud sprint 1978... update 2

do aug 30, 2007 14:50

Klopt, de klauwen zitten aan de bak. Ik ga eerst eens even alles ontluchten, vervolgens ga ik de afstelling van de blokjes controleren.

Elektronica werkt weer. Maar klopt het dat bij een Sprint alles op een onlogische plek zit ergonomisch gezien?? De blower wordt aangestuurd met de stengel waar normaliter de ruitenwissers mee bediend worden, haal je die stengel naar je toe wordt er getoeterd....

Waarmee bedien ik dan de ruitenwissers, en de verlichting van de auto?

Het blokje gaat ook weer wat beter lopen, de carbs staan erg slecht afgesteld, niet synchroon, loopt heel erg laag stationair en staan volgens mij ook behoorlijk rijk. Dus dat moet ik allemaal nog laten afstellen, daar ga ik mezelf niet aan wagen. De koppakkingen twijfel ik nog over, het is niet zo dat de koelvloeistof helemaal bruin is, wel nog wat troebel, maar het voelt ook weer niet aan als een stroperiger substantie. Dus misschien is het koelwater gewoon wel vervuild wat de verkleuring veroorzaakt. Hij braakt geen witte walmen uit, het blok loopt dus redelijk (een beetje op toeren zelfs erg goed) en het start echt bij de eerste tik. Oliedruk is bij stationair lopen wel nagenoeg nihil, maar dat is volgens mij bij zowat iedere auto wel.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Terug naar “Projecten”