Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1774
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: Olie, hoe zit het nou?

do mei 10, 2007 20:35

Hoe zit het met olieverbruik dat een oudere motor heeft?
Bij m'n moderne JTD hoef je gedurende 20.000 km tussen twee beurten nooit olie bij te vullen. Maar bij de oudere 105-serie motoren is dat toch anders. Stel zo'n blok loopt prima maar verbruikt een liter olie op 2.000 km. Is vrij gebruikelijk denk ik? Als dat een hobby-auto is die 4.000 km per jaar rijdt, dan ververs je jaarlijks 2 liter alleen al door het verbruik en bijvullen van de olie... Dat is zowat 1/3 deel van de carterinhoud. Dus de olie wordt niet ouder dan 3 jaar, zelfs als je nooit zou verversen. Of is dit te simpel geredeneerd? (Bijvoorbeeld: wordt de beste olie het makkelijkst verbruikt terwijl de vervuilde olie in de motor achterblijft of zo?). Ben benieuwd naar de mening van deskundigen.

Dit schoot me te binnen vanwege een verhaal over de oude NSU Ro 80 (met wankelmotor). Die stond bekend om z'n enorme olieverbruik. Dat was zelfs zó gigantisch dat NSU na een aantal jaren het olieverversen uit het officiële onderhoudsprogramma schrapte. Want de olie moest zo vaak worden bijgevuld dat-ie niet eens tijd kreeg om te oud te worden...!! j
Laatst gewijzigd door Tonio op do mei 10, 2007 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1598
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

Re: RE: Olie, hoe zit het nou?

do mei 10, 2007 20:39

Hoe zit het met olieverbruik dat een oudere motor heeft?
Bij m'n moderne JTD hoef je gedurende 20.000 km tussen twee beurten nooit olie bij te vullen. Maar bij de oudere 105-serie motoren is dat toch anders. Stel zo'n blok loopt prima maar verbruikt een liter olie op 2.000 km. Is vrij gebruikelijk denk ik? Als dat een hobby-auto is die 4.000 km per jaar rijdt, dan ververs je jaarlijks 2 liter alleen al door het verbruik en bijvullen van de olie... Dat is zowat 1/3 deel van de carterinhoud. Dus de olie wordt niet ouder dan 3 jaar, zelfs als je nooit zou verversen. Of is dit te simpel geredeneerd? (Bijvoorbeeld: wordt de beste olie het makkelijkst verbruikt terwijl de vervuilde olie in de motor achterblijft of zo?). Ben benieuwd naar de mening van deskundigen.

Dit schoot me te binnen vanwege de oude NSU Ro 80 (met wankelmotor). Die stond bekend om z'n enorme olieverbruik. Dat was zelfs zó gigantisch dat NSU na een aantal jaren het olieverversen uit het officiële onderhoudsprogramma schrapte. Want de olie moest zo vaak worden bijgevuld dat-ie niet eens tijd kreeg om te oud te worden...!! j
dit dacht ik in het begin ook,hoeveelheid van een 75 is 5.6 l met filter
bv elke week wat bijvullen,en je moet niet meer verversen,maar na flink wat tijd van niet verversen heb je olie in je carter waar de additieven volledig van uitgewerkt zijn en die kan je niet herstellen door er een half litertje erbij te gieten.

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Olie, hoe zit het nou?

do mei 10, 2007 21:26

Hoe zit het met olieverbruik dat een oudere motor heeft?
Bij m'n moderne JTD hoef je gedurende 20.000 km tussen twee beurten nooit olie bij te vullen. Maar bij de oudere 105-serie motoren is dat toch anders. Stel zo'n blok loopt prima maar verbruikt een liter olie op 2.000 km. Is vrij gebruikelijk denk ik? Als dat een hobby-auto is die 4.000 km per jaar rijdt, dan ververs je jaarlijks 2 liter alleen al door het verbruik en bijvullen van de olie... Dat is zowat 1/3 deel van de carterinhoud. Dus de olie wordt niet ouder dan 3 jaar, zelfs als je nooit zou verversen. Of is dit te simpel geredeneerd? (Bijvoorbeeld: wordt de beste olie het makkelijkst verbruikt terwijl de vervuilde olie in de motor achterblijft of zo?). Ben benieuwd naar de mening van deskundigen.

Dit schoot me te binnen vanwege een verhaal over de oude NSU Ro 80 (met wankelmotor). Die stond bekend om z'n enorme olieverbruik. Dat was zelfs zó gigantisch dat NSU na een aantal jaren het olieverversen uit het officiële onderhoudsprogramma schrapte. Want de olie moest zo vaak worden bijgevuld dat-ie niet eens tijd kreeg om te oud te worden...!! j
20.000 km zonder olie bij te vullen?? Dan heb jij wel een bijzondere JTD zeg of je rijdt met te weinig olie
Oliefilter zal je toch ook wel is moeten vervangen zeker bij oudere motoren, als je dan toch bezig bent ga je toch niet een paar tientjes bezuinigen op een paar liter olie? Dat zijn de kosten niet hoor :?
Laatst gewijzigd door Alfa33 op vr mei 11, 2007 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1225
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: RE: Olie, hoe zit het nou?

do mei 10, 2007 21:34

20.000 km zonder olie bij te vullen?? Dan heb jij wel een bijzondere JTD zeg of je rijdt met te weinig olie
Nee hoor, heb een 146 JTD (1999) gehad tot 206.000 km gereden en geen olie bijvullen tussen de beurten.

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

Re: RE: Olie, hoe zit het nou?

do mei 10, 2007 22:08

Heb je gelijk in Kosta, maar een volsyntheet is chemisch gezien veel stabieler en veel minder gevoelig voor verzuring lijkt me.
Interessant verhaal dit. :!:
Ja, inderdaad maar ga je voor € 100,- het risico nemen door niet te verversen ?
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Andretti Molletti

RE: Olie, hoe zit het nou?

do mei 10, 2007 22:19

1) oliefilter is idd een goede!! Dat filter vervuilt en moet met een bepaalde regelmaat (kilometers) vervangen worden.
2) olie heeft idd additieven die bv kunnen verdampen, maar ook verzadigen. Het additief wat kleine deeltjes vasthoudt zal zeker na lange tijd alle deeltjes gevangen hebben en zeg maar verzadigd zijn... er zijn nog kleine deeltjes, maar er is geen zweef-additief meer.
3) door de hoge temperaturen breekt olie af... sommige plekken in de motor bereiken temperaturen die ver boven de 100 graden liggen (denk aan de onderzijde zuiger) Daar breken zelfs de lange moleculen van de beste syntheet.. na verloop van tijd is de syntheet dus "op".
4)Diesels kennen meer dan benzine motoren zwavel en roet. Zwavel zal sneller de olie verzuren dan bij benzine motoren het geval is. Daarnaast zal het roet de olie verdikken wat ook niet bevordelijk is..
Na langere tijd zal juist de dikkere olie onderin te vinden zijn en een drap en koek vormen in de carterpan... tijd zal het leren, maar als de aanzuigzeef bereikt wordt door die koek en drap stopt de oliepomp met aanzuigen en olie verpompen...dan loopt de motor in de soep dus!
5) ook diesels kennen het fenomeen dat de barndstof afzakt langs de zuigerveren de olie in.. dit tast de olie aan maarrrrrrr doet het peil ook steigen!!!
Dit geeft soms het idee dat het peil niet zakt, maar niets is minder waar!!!

Dit laatste is ook de reden waarom er motoren zijn die ogenschijnlijk NIETS verbruiken maar het wel doen!!

Dus... ik heb net voor mezelf weer besloten minimaal éé'n keer olie te verversen (incl) filter ;)

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Olie, hoe zit het nou?

vr mei 11, 2007 09:08

Als je een auto dagelijks gebruikt en een aardig aantal KM's per jaar maakt dan is het voor mij altijd standaard om daar jaarlijks de olie van te vervangen. Al is het alleen maar als traktatie voor de bewezen diensten.

Maar laten we het even bij de klassiekers / semi-klassiekers houden die niet dagelijks die KM's maken en niet zoveel km's per jaar maken. Maar goed, zoals ik het nu begrijp dus toch maar de jaarlijkse wissel, dan de vraag, voor het wegzetten in de stalling of na het ophalen uit de stalling?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Olie, hoe zit het nou?

vr mei 11, 2007 11:04

Op dat laatste is maar 1 juist antwoord: VOOR de stalling. :wink:

Heeft meerder voordelen: De olie die je erin gooit is veel minder oxidatiegevoelig. Er is veel minder kans dat de zwevende delen alsnog gaan bezinken en neerslaan/ zakken en zich aan je motoronderdelen gaan hechten tijdens de langdurige stilstand. en: Nieuwe olie is ongetwijfeld meer oxide werend.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

Re: RE: Olie, hoe zit het nou?

vr mei 11, 2007 12:18

Op dat laatste is maar 1 juist antwoord: VOOR de stalling. :wink:

Heeft meerder voordelen: De olie die je erin gooit is veel minder oxidatiegevoelig. Er is veel minder kans dat de zwevende delen alsnog gaan bezinken en neerslaan/ zakken en zich aan je motoronderdelen gaan hechten tijdens de langdurige stilstand. en: Nieuwe olie is ongetwijfeld meer oxide werend.
Maar dan rijst de vraag hoe goed de olie nog is als de (semi)klassieker uit de stalling haalt en er veel lange ritten mee gaat maken? Nieuwe kwaliteit zal deze olie dan niet meer hebben, tenzij de daling in kwaliteit veel kleiner is dan de daling gedurende een 'ritten-seizoen'.

Wat voor kwaad kan het om je bella met oude olie een paar maandjes weg te zetten? Verder nog als optie: aftappen en een klein restje in je carter laten zitten, vervolgens nieuw afvullen bij wakker maken. Of zitten daar grote nadelen aan?

capo
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: di jul 26, 2005 12:56

RE: Olie, hoe zit het nou?

vr mei 11, 2007 17:22

Als je de olie koopt weet je toch ook niet hoe lang het daar al gestaan heeft. :?

nog nooit olie gekocht waar een houdsbaarheid datum opstaat. 8)

olie gaat toch alleen achteruit in kwaliteit door het gebruik ?

of zie ik het verkeerd :?:

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8903
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Olie, hoe zit het nou?

vr mei 11, 2007 17:28

Als je de olie koopt weet je toch ook niet hoe lang het daar al gestaan heeft. :?

nog nooit olie gekocht waar een houdsbaarheid datum opstaat. 8)

olie gaat toch alleen achteruit in kwaliteit door het gebruik ?

of zie ik het verkeerd :?:
Olie die in het rek staat is luchtdicht afgesloten...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1774
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

Re: RE: Olie, hoe zit het nou?

vr mei 11, 2007 20:42

20.000 km zonder olie bij te vullen?? Dan heb jij wel een bijzondere JTD zeg of je rijdt met te weinig olie
Oliefilter zal je toch ook wel is moeten vervangen zeker bij oudere motoren, als je dan toch bezig bent ga je toch niet een paar tientjes bezuinigen op een paar liter olie? Dat zijn de kosten niet hoor :?
Twintigduizend km in een JTD zonder olie bijvullen is geen enkel probleem. De mijne staat nu op 176.000 en tussen de beurten nog nooit hoeven bijvullen. (Ik rij 2/3 lange ritten en 1/3 korte ritten). Het oliepeil tussen Min en Max staat dan nog altijd op 95%. Maar maak je geen zorgen; hij krijgt op tijd alle beurten en dan worden olie en filter ververst! Op onderhoud wordt echt geen cent bezuinigd.
Mijn vraag over de oudere motoren in hobbyauto's is geen pleidooi om nooit meer olie te verversen...! Want natuulijk loopt het filter dan vol met vuil. Wat ik bedoelde: is het erg om bij hobbyauto's in zulke omstandigheden eens een jaartje over te slaan? Uit ervaring kan ik zeggen: geen probleem.

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Olie, hoe zit het nou?

vr mei 11, 2007 22:58

Als tussen oplossing kan je ook ervoor kiezen om je gestalde bolide 1 keer in de 2 weken even te laten lopen, wel op bedrijfstemperatuur laten komen. Wordt alles weer even gesmeerd en de olie weer lekker gemengd.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Terug naar “Algemene Technische vragen”