Bij deze mijn verslag.
Alvast vooraf samenvattend: het was SUPER!
Doordat mijn vorige (en eerste) race zo slecht verliep had ik besloten het dit keer niet weer zo rommelig te laten verlopen.
Toen had ik een onderstel wat ik nog niet getest had en waarvan ik nauwlijks begreep hoe dat werkte, lekkende remmen en een grindbakactie die een voortijdig einde aan de fun maakte.
En ik zag dat vorige keer iedereen een monteur/helpende hand had, dus dat wilde ik ook wel nu
Zodoende heb ik Jaco van JSRacing meegevraagd omdat hij mijn auto van tijd tot tijd in onderhoud heeft.
De avond ervoor alvast een van der Valkje geboekt in Assen en om een uurtje of 20.00 uit Amsterdam vertrokken.
Jaco zou de volgende ochtend volgen met de auto en spullen.
Om 06.00 uur ging de wekker en toen ik de gordijnen opende wilde ik die eigenlijk gelijk weer dichtdoen: het regende dat het goot..
Aangezien ik geen regenervaring had en Assen een nieuw circuit voor mij was stapte ik niet echt vol zelfvertrouwen in m'n overall.
Op het circuit aangekomen samen met Jaco direct de regenbanden eronder gezet.
Binnen de kortste keren was ik, ondanks het afdakje van Jaco's busje, doorweekt.
Mark Roffelsen zag dat en bood aan zijn pitbox te delen.
Thanks nog, dat maakte alles weer een stuk aangenamer!
Na de keuring nog even alles nalopen en de vrije training kon beginnen.
Iewat zenuwachtig rustig m'n eerste rondjes gedraaid en al snel bleek dat mijn regenbanden ERG veel grip gaven!
Ongelofelijk wat die banden kunnen in de regen!
Experimenteren met de remdruk leverde nog twee keer een stevige glijder op die ik nog maar net kon corrigeren.
Maar ook daar vond ik uiteindelijk de juiste stand.
Onderstel hier en daar nog wat aangepast op advies en met hulp van Jaco.
Mijn snelste tijd kwam op 2:28.33.
De banden gaven me wat meer zelfvertrouwen en bij de tijdtraining resulteerde dat in 2:25.94.
Goed voor een derde plaats.
Toen Race 1, om 10:50.
Mark had in de box nog wat last-minute probleempjes met de banden.
Het leek mij solidair even te wachten en samen weg te rijden voor de opstelling.
Toen ik uitreed zag ik net de karavaan achter de pacecar wegrijden.
Een grote boze man met rode vlag versperde ons de weg en we kregen te horen dat we uit de pitstraat konden vertrekken.
Ok, shit happens, geen probleem.
Maar wat niet de afspraak was gebeurde wel: de Volvo's startte gelijk met de Alfa's
Met andere woorden: om vooraan te komen moest ik me dus eerst tussen zo'n 20 Volvo's heenwerken.
Sorry, maar damn wat rijden daar een aantal kranten tussen zeg!
De ene glijder na de andere.
En de betekenis van een blauwe vlag scheen ook bijna niemand te kennen.
Een paar keer gebeurde het dat ze kosten wat het kost voor wilde blijven, daardoor te hard door de bocht gingen en ineens achterstevoren stonden.
Het was echt slalommen achterin het veld.
Zij namen het getal 360 van hun auto wel erg letterlijk.
Maar hoe verder ik naar voren kwam hoe beter ze werden (logisch natuurlijk).
Daar was het soms stevig aanpoten voordat ik er voorbij kon!
Maargoed, aan de andere kant dus ook weer erg leuk want daardoor was het wel echt racen en lekker competitief!
Race 1 haalde ik de een na snelste rondetijd van 2:22.59.
Voor Race 2 bleef ik, wat ik nooit had verwacht die ochtend, hopen op regen omdat de baan hier en daar al droge plekken begon te vertonen.
Die regen kwam gelukkig, zij het maar matig.
Na de start al redelijk snel Bart-Jan in weten te halen en daarna zat ik direct vrij dicht achter Marc's TB.
Die op een gegeven moment in een bocht even de controle verloor en driekwart in de rondte schoof en dus stilstond.
Dat was mooi voor mij want nu reed ik op kop!
Een bijzonder moment want dat had ik natuurlijk NOOIT verwacht.
Al vrij snel zat hij weer achterop mijn bumper te pushen.
Waardoor ik door de druk ook bijna een paar keer een fout maakte.
Uiteindelijk was Marc degene die weer een foutje maakte wat mij weer wat voorsprong gaf.
Soms was het nog knap lastig door de Volvo's heen te komen die we begonnen tegen te komen.
En ook daar had ik soms weer wat profijt en dan weer Marc.
Uiteindelijk heb ik na Marc's eerste schuiver iets van 9 ronden op kop gereden.
Tto en met de laatste ronde.
Ik kon de overwinning dus al ruiken!
Maar in een van de laatste bochten ging het toch nog mis..
We naderden twee Volvo's, ik twijfelde omdat ik niet teveel risico meer durfde te nemen.
Marc niet, en die spoot ineens voorbij.
Zo ongeveer ging het..weet het niet meer zeker want wil het liever vergeten..
GVD!
En zo geschiedde het dat de TB met slechts een tiental meter voorsprong als eerste over de finish vloog.
Jammer aan de ene kant, maar man wat een adrenaline al die rondes lang!
Echt super!
Rondetijd hier was 2:20.99, vier tienden langzamer dan Marc.
Dus jullie begrijpen: dit smaakt naar meer en 9 en 10 juni ben ik zeker weer van de partij.
Niet dat ik op een droge baan de illusie heb de TB te kunnen verslaan hoor
Maar ik was erg blij als tweede geeindigd te zijn op Assen.
Zal wel niet snel nog een keer gebeuren.
En hopelijk is er wel een wat voller startveld de volgende keer..
Bij deze de eerste foto's.
De rest volgt nog.
Geleende camera, batterij leeg blabla.
Filmpjes gemaakt door mijn vriendin zal ik dan ook op YouTube zetten.
@ Pieter, leuk dat je er nog even was!
Volgende keer praten we wel wat uitgebreider bij.