Ok ik was misschien wat kort door de bocht van mijn kant met makkelijk,

dat was zeker niet mijn bedoeling hoor, maar het gaat eigenlijk een beetje om de boodschap van MS is goedkoop maar even eentje bouwen dat is andere koek.
Wel leuk dat je deze motoren ook met een MS plug and play kan maken.
Wil ooit nog eens een Alfa doen, maar kan me het als het om tijd gaat niet permitteren want we hebben zelfs een wacht rij met moderne auto’s waar je niet zomaar de originele ECU weg kan laten omdat het ECU ding ook in een digitale communicatie loop zit.
Dan is een aftermarket ECU parallel draaien met de originele ECU alleen een oplossing.
Lijkt me wel een keer leuk om te kunnen spelen met split spark op een twin spark motor, eens kijken of dat wat effect geeft???????
Ik moet wel een kant tekening plaatsen bij een MS ECU en dat is de timing, dat is was voor ons 1 van de redenen om niet verder te gaan met MS. Beetje afhankelijk van de motor laat je toch wat vermogen leggen, zeker als je extreem meer koppel gaat maken laag in toeren.
Er zit wel een functie in (ben de naam even kwijt) waarmee je een Df gain (delta frequentie) in kan stellen zodat je de timing wat kan compenseren met de oneenparigheids graat van de motor maar dat is niet meer dan een gain level op basis van een aanname.
Het wordt nu denk wel een beetje een techniek verhaal, het komt er in het kort op neer dat de ECU de tijd tussen de ontsteking periode berekent aan de hand van tijd en een aantal tandjes wat de ECU meet op de krukas of nokkenas.
Een MS wil pas echt lekker zijn timing geven met een 60 tandjes schijf voor de krukas positie meeting en dat is maar 6 graden per tand, dus als je een 30 tandjes schijf pakt dan zit je met een veel grotere meetfout met 12 graden per tand en hoe lager de meet resolutie word hoe groter de timing error.
Adaptronic berekent zijn Df gain omdat de ECU ook de krukas acceleratie en declaratie kan berekenen en daarnaast ook de toerental toename (Df/Dt )calculeert en zodoende met 1 tand per periode tot met niet meer dan een graat de ontsteking op tijd kan houden.
Om je een idee te geven van timing, bij meer dan 3 graden timing error zakt het vermogen 15Pk terug op top vermogen van 205Pk op een 1300cc motor.
1 voordeel heb je de timing error zet je ontsteking meestal te laat dus stook je de uitlaat kleppen lekker op maar geen detonatie en je krijgt wel een gek ogend de ontsteking map waar je niet aan kan rekenen omdat je een timing offset hebt dus even een vervroeging over toerental uitrekenen is er niet bij.